Gjest ytra Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 HeI!! jeg en jente på 24 år som veier 62 kg og er 1,75..jeg føler meg passe tynn og vil verken bli tynnere nå eller da ei fetere....jeg trener ca fire ganger i uken og spiser svært sunt og sjeldent godteri! Det jeg lurer på at nå som jeg er ferdig med å slanke meg, må jeg da vere sulten hele tiden? jeg er så redd for å legge på meg igjen at jeg er på en måte konstant litt sulten og da fokuserer jeg også mye på mat...så mye at jeg feks ikke klarer å konse når jeg leser... kan jeg spise til jeg føler meg mett, ikke sånn overmett men så mett at jeg ikke sitter å tenker på maten jeg har i sekken osv...betyr det at kroppen trenger mat når jeg er sulten eller "lurer" den meg? er så redd for å spise for mye.. jeg blir veldig glad for særiøse svar fra noen som kan dette!! er redd jeg skal utvikle spiseforstyrrelser ved all denna tenkinga på mat så jeg vil så gjerne ha svar!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Det er absolutt ikke meningen at man skal gå rundt sulten, verken under en slankekur eller etterpå! Forbrenningen vil nemlig gå ned hver eneste gang du ignorerer sultfølelsen, så du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste ved å sulte deg. Forøvrig bør du være litt forsiktig med å lytte for mye til kroppen nå i begynnelsen, den kan finne på å lure deg som du er inne på. Bruk et par måneder på å finne et bra kosthold som du kan holde permanent, så følger forbrenningen etter. Og da kan du starte å lytte mer til kroppen din. I denne perioden vil jeg anbefale deg å spise 4-5 måltider for dagen, og blir du sulten innimellom kan du jo dempe dette med litt frukt/grønt/yogurt/knekkebrød etc. Generellt er det slik at du IKKE SKAL bli sulten, du må prøve å komme sulten i forkjøpet, det er det beste for forbrenningen. Drikk minst 2-3 liter for dagen, det metter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ytra Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Det er absolutt ikke meningen at man skal gå rundt sulten, verken under en slankekur eller etterpå! Forbrenningen vil nemlig gå ned hver eneste gang du ignorerer sultfølelsen, så du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste ved å sulte deg. Forøvrig bør du være litt forsiktig med å lytte for mye til kroppen nå i begynnelsen, den kan finne på å lure deg som du er inne på. Bruk et par måneder på å finne et bra kosthold som du kan holde permanent, så følger forbrenningen etter. Og da kan du starte å lytte mer til kroppen din. I denne perioden vil jeg anbefale deg å spise 4-5 måltider for dagen, og blir du sulten innimellom kan du jo dempe dette med litt frukt/grønt/yogurt/knekkebrød etc. Generellt er det slik at du IKKE SKAL bli sulten, du må prøve å komme sulten i forkjøpet, det er det beste for forbrenningen. Drikk minst 2-3 liter for dagen, det metter. hei og takk for svar!! men jeg har holdt vekten ganske lenge nå og gått ned noen få kilo til, som jeg egentli ikke burde (i følge andre), men jeg tar ikke sjansen på å spise meg ordentlig mett og da legge på meg og spsiser heller litt mindre...og da trt jeg av meg... syns det er vanskelig å finne middelveien? men om jeg spsier meg litt mett hver gang, slik at jeg ikke tenker på mat hele tiden, så legger jeg vel ikk epå meg?? og stemmer det virkelig at jeg ksal komme sulten i forrkjøpet? blir ikke det som småspising da? får jeg brukt opp kcal jeg tar inn da, før jeg putter på nye??? håper du svarer på dette og!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snillis Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 hei og takk for svar!! men jeg har holdt vekten ganske lenge nå og gått ned noen få kilo til, som jeg egentli ikke burde (i følge andre), men jeg tar ikke sjansen på å spise meg ordentlig mett og da legge på meg og spsiser heller litt mindre...og da trt jeg av meg... syns det er vanskelig å finne middelveien? men om jeg spsier meg litt mett hver gang, slik at jeg ikke tenker på mat hele tiden, så legger jeg vel ikk epå meg?? og stemmer det virkelig at jeg ksal komme sulten i forrkjøpet? blir ikke det som småspising da? får jeg brukt opp kcal jeg tar inn da, før jeg putter på nye??? håper du svarer på dette og!!! Heisann! Kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. Selv slanket jeg meg for et par år siden. Gikk ned bare 3-4 kilo, fra litt lubben til slank. Selv om jeg nå var 100% fornøyd med vekta mi fortsatte jeg å gå ned i vekt. Jeg var så redd for å legge på meg et eneste gram at jeg fortsatte å spise mindre enn det jeg hadde behov for. Etter hvert begynte folk å bekymre seg, jeg ble jo bare tynnere og tynnere og spiste lite. Jeg ville ikke bli tynnere men fikk meg bare ikke til å spise meg ordentlig mett noen gang. Heldigvis ble jeg etter hvert hekta på styrketrening ogdet var i den forbindelse at jeg begynte å forstå at jeg kunne spise langt mer uten å legge på meg (annet enn muskler...tihi) Så nå i dag spiser jeg når jeg er sulten og har fortsatt ikke lagt på meg igjen. Sulter meg aldri mer. Du må rett og slett øke matinntaket ditt gradvis for å balansepunktet hvor du hverken legger på deg eller tar av deg. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 hei og takk for svar!! men jeg har holdt vekten ganske lenge nå og gått ned noen få kilo til, som jeg egentli ikke burde (i følge andre), men jeg tar ikke sjansen på å spise meg ordentlig mett og da legge på meg og spsiser heller litt mindre...og da trt jeg av meg... syns det er vanskelig å finne middelveien? men om jeg spsier meg litt mett hver gang, slik at jeg ikke tenker på mat hele tiden, så legger jeg vel ikk epå meg?? og stemmer det virkelig at jeg ksal komme sulten i forrkjøpet? blir ikke det som småspising da? får jeg brukt opp kcal jeg tar inn da, før jeg putter på nye??? håper du svarer på dette og!!! Det er jo småspising som er bra! Altså det kommer jo selvsagt an på HVA man knasker på hele dagen, men det beste du kan gjøre for forbrenningen din er å hele tiden tilføre kroppen noe å arbeide med. Du bør spise noen småting mellom hvert måltid, dvs mellom frokost/lunsj, mellom lunsj/middag og evnt. mellom middag/kvelds hvis du spiser om kvelden. Så lenge det du spiser er sunne ting som frukt/grønnsaker/yogurt/Ryvita knekkebrød e.l. trenger du ikke være redd for å legge på deg. Derimot så vil du oppnå en sunn og naturlig forbrenning samtidig som at du slipper å føle deg så sulten hele dagen. Selv har jeg alltid med meg to epler og masse skrellete gulrøtter/kålrabi i vesken, sånn at jeg har noe å tygge på hele tiden. Om kroppen har forbrukt kaloriene fra forrige måltid før man spiser neste har ingenting å si, det er totalen gjennom hele dagen som teller. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 Hei ytra Det er ofte en vanskelig overgang fra slankekur til å spise et normalt kosthold igjen. Dette er som regel fordi man tenker vel mye på mat. Forsøk å spise til faste tider hver dag, gjerne 4-5 måltider, inkludert mellommåltider. Spis deg mett på mager, variert og sunn mat. Ved å spise magert trenger du forholdsvis mye mat for å opprettholde den vekten du har nå, spesielt når du er i mye fysisk aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.