Gjest lena Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Min veninne på 18 har nettopp startet på en fastekur som skal vare i 20 dager. Det eneste hun har fått i seg på 3 dager er 1 glass grønnsaksjuice pr.dag, vitamin tabletter og litervis med te og vann. Da jeg sa at dette umulig kunne være bra for kroppen, viste hun meg en vegetarbok som anbefalte fastekurer på det varmeste, av svært mange grunner! (Gyldendals Vegetariske kokebok av Inga-Britta Sundqvist) Men det som bekymrer meg er at hun sa hun regner med å ta av 0,9kg pr.dag -og å ta av 18kg på under 3 uker kan da umulig være sunt? (Hun veier forøvrig 76-78kg). Ellers må jeg få si at min veninne er blitt svært positivt forandret på disse få dagene, bl.a har huden hennes blitt mye renere og penere, og hun har sluttet å røyke! Er jeg unødig bekymret?? PS:Takk for super spalte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 Hei lena Det er lenge å faste i 20 dager. Hun vil nok gå ned i vekt, men utfordringen er å holde vekttapet når fastekuren er over. Jeg håper og tror at denne boken gir råd om hvordan hun bør forholde seg ved overgang til vanlig mat etter fasten slik at hun ikke får problemer med fordøyelsen. Det er fint, og svært viktig at hun drikker rikelig i fasteperioden. Det hadde vært ok om hun kunne tillate seg mer grønnsaksjuice per dag. Det er en påkjenning for kroppen å faste, spesielt i så lange perioder. Det er viktig at venninnen din tar det rolig og ikke stresser i denne perioden da energiinntaket er svært lavt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.