Gå til innhold

Vondt i knær

gutt23

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk skadet kneet mitt i en håndballturnering for 2 år siden. Det ble tatt røntgen og legen sa at jeg hadde strukket leddbåndet og ødelagt leddkapselen. Etter noen mnd. pause. Begynnte jeg igjen med trening. Nå i vinter har jeg hatt et par vridniger i kneet som har ført til at jeg har fått litt smerter. En gang fallt en på meg, på yttersiden av kneet. Dette gjorde vondt.. Etter dette har jeg fortsatt trent og jeg deltok også på en turnering. Nå kjenner jeg smerter i kneet hele tiden. Og det gjør vondt når jeg roterer leggen/ankelen. Og jeg klarer for eksempel ikke sitte med foten under meg i sofaen. Og det gjør også vondt når jeg flekser foten helt.

Er litt trykk øm på innsiden av kneet mellom leggbeinet og lårbeinet.

Hva er dette? Jeg vet at en MR undersøkelse er den eneste undersøkelsen som kan vis menisk eller bånd. Men denne undersøkelsen er dyr. Kan jeg kreve å få utført en slik undersøkelse??

-takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MR er ikke den eneste.

den anden metode er artroskopi (knækikkert undersøgelse), og det bør du nok få gjort. jeg er nemlig bange for, at du har en menisklæsion og evt. også en korsbåndlæsion. Menisken kan ordnes i samme step hvor man ser ind.

mvh

jvbruun, ortopæd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen mye av det du beskriver fra mitt eget kne (meniskskade), uten at jeg vil påstå at det er helt likt. Det du må gjøre er å gå til primærlegen din og forklare problemet. Han vil sannsynligvis gi deg en rekvisisjon til MR. Egenandelen tilsammen kommer da på under 300 kr.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Hei

Du kan ha en meniskskade, men også en skade av fremre korsbånd. Jeg anbefaler en MR undersøkelse. Det koster ikke mye gitt at du bor i nærheten av en av de store byer. (litt i underkant av kr. 200.- i Oslo). Det er ikke noe problem å få det gjort, og det vil gi deg diagnosen. Så få det gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...