Gå til innhold

angstanfall?

Gjest hypokondria deluxe

Anbefalte innlegg

Gjest hypokondria deluxe

Jeg sliter periodevis med dårlige nerver og panikkangst, og angst for å å nye angstanfall når jeg først har vært så uheldig å ha hatt en dårlig periode.

Det som bekymrer meg mest er allikevel tanker om at det kanskje kan være fysisk allikevel, og kjempefarlig..(Selvom jeg rasjonellt tror det er angst)

Sånn som nå..Jeg føler at jeg enorme problemer med å puste inn, svelge ordentelig, redd for å sette i halsen.. Det føles ut som jeg er oppblåst, jeg har ett ekkelt sug i mellomgulvet, som sprer seg under venstreribbein, jeg får ekle "sugende" frysninger som starter mellom skulderbladene, jeg er frøsen, føler meg uvirkelig og "ute", føler trang til å gjespe uten å få helt til, føler trang til å rape (!), fryser og er redd for å skjelve på hendene.

Og jeg blir så fryktelig fysisk oppmerksom på det, så jeg klarter ikke å skille helt klart hva jeg "hyper" opp, og hva som kom først, det fysiske ubehaget, eller uroen og angsten ( som gjerne topper seg i regelrette panikkanfall)

Er dette "mormale" sympomer på angst, eller burde jeg sjekke ut fysisk sykdom? Kan det være en kombinasjon?

Jeg har sobril, men jeg synes det tar lang tid før de virker, og dessuten at de ikke virker helt, de fjerner ikke alle sympomene, selvom de tar toppen av dem når de først virker.

Noen med gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er rett å kalle deg hypokondria. Du har reell angst, men kanskje du bekymrer deg for mye? Kanskje en ide å få tankene over på noe annet/gå en tur el når du kjenner det kommer snikende?

Du kan jo også oppsøke lege for å forsikre deg om at det IKKE er fysisk sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1923092
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stor dose du har utskrevet på sobril, 10 mg, 15 mg eller 25. Det tar gjerne et par timer for meg før sobrilen virker, og hvis en har panikkangst kjennes det lenge ut. Kanskje er dosen du tar litt for liten i forhold til hvor sterk angst du har? Noe under 15 mg har aldri virket på meg. Men det er nok individuelt.

Jeg synes det er bedre å ta en sobril av og til enn å la være å leve livet og isolere seg. Samtidig er det viktig å møte angsten og bli kjent med den, slik at du virkelig finner ut at den ikke tar livet av deg eller er farlig. Selv prøver jeg å finne en balanse mellom å kjenne på angsten, skjerme meg fra angsten, ta sobril og gjøre ting jeg ikke kunne gjort uten sobril akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1934361
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stor dose du har utskrevet på sobril, 10 mg, 15 mg eller 25. Det tar gjerne et par timer for meg før sobrilen virker, og hvis en har panikkangst kjennes det lenge ut. Kanskje er dosen du tar litt for liten i forhold til hvor sterk angst du har? Noe under 15 mg har aldri virket på meg. Men det er nok individuelt.

Jeg synes det er bedre å ta en sobril av og til enn å la være å leve livet og isolere seg. Samtidig er det viktig å møte angsten og bli kjent med den, slik at du virkelig finner ut at den ikke tar livet av deg eller er farlig. Selv prøver jeg å finne en balanse mellom å kjenne på angsten, skjerme meg fra angsten, ta sobril og gjøre ting jeg ikke kunne gjort uten sobril akkurat den dagen.

Jeg trodde også at Sobril var en mirakelmedisin helt til jeg ble avhengig - og her var det snakk om veldig liten dose. Etter at jeg sluttet med Sobril fikk jeg en forferdelig abstinens. Jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv. Nå, et år etter, sliter jeg fortsatt med senabstinens og kjemisk angst og er 100% arbeidsudyktig. Jeg kan bli bra eller jeg kan være varig skadet - det vil tiden vise.

Jeg advarer alle mot å bruke benzodiazepiner. Prøv andre alternativer først - benzo må være absolutt siste utvei!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1934559
Del på andre sider

Jeg trodde også at Sobril var en mirakelmedisin helt til jeg ble avhengig - og her var det snakk om veldig liten dose. Etter at jeg sluttet med Sobril fikk jeg en forferdelig abstinens. Jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv. Nå, et år etter, sliter jeg fortsatt med senabstinens og kjemisk angst og er 100% arbeidsudyktig. Jeg kan bli bra eller jeg kan være varig skadet - det vil tiden vise.

Jeg advarer alle mot å bruke benzodiazepiner. Prøv andre alternativer først - benzo må være absolutt siste utvei!

Jeg synes det er trist at du har fått en slik opplevelse av sobril. Selv har jeg også hatt dårlig opplevelse av noen medisiner. På tolvon gikk jeg opp 8 kg på tre uker, og etter å ha prøvd pranolol, blodtrykksdempende, mot migrene, lå jeg i to mnd, og hadde lavt blodtrykk nesten et år. Det finnes også mennesker her inne som ble svært dårlig av cipralex.

Likevel vet jeg at det er mennesker som blir hjulpet godt av disse medisninene. Av alle de medisinene som hjelper mennesker, sobril inkludert, vil det dessverre alltid være noen som får uheldige bivirkninger og som medisinen ikke kan brukes av. Dette opplevde du på sobril, og jeg skjønner gode du har behov for å fortelle om det. Det kan være ganske traumatisk og ensomt. Jeg synes det er helt greit at du forteller om dine opplevelser her inne. Men jeg synes du må huske at dine opplevelser er på individnivå når du skriver til andre. Det er mange som bruker sobril og vil ha helt andre opplevelser enn deg. Det vi vet om sobril er at det er avhengighetsskapende slik som alle benco, men at det er de mildeste av dem. Man bør ikke bruke det sammenhengende over mange ukene før en må trappe ned, derfor er det viktig å prøve å ha en sporadisk bruk.

For noen mennesker er sobril et alternariv til å skade seg selv, eller til å leve mer isolert. Ved tett oppfølging av lege kan denne medisinen gi bedre livskvalitet for mange.

Mange mennesker skal prøve ut medisiner for første gang her inne, og jeg synes det derfor er viktig å gi et mest mulig nyansert bilde av hva som sannsynligvis venter dem, og hva som av og til skjer. Det er dumt om de skulle bli skremt vekk fra å prøve tolvon fordi jeg gikk opp 8 kg på tre uker. Tolvon var tydeligvis ikke noe for meg, men andre her inne opplever noe helt annet.

Så husk at når du gir råd, er det en fordel med mest mulig nyansert bilde. Fortell gjerne om dine opplevelser, for du er sikkert ikke alene om dem. Men husk at de ikke er en fasit på hvordan medisinen sobril er for alle.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1935221
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er trist at du har fått en slik opplevelse av sobril. Selv har jeg også hatt dårlig opplevelse av noen medisiner. På tolvon gikk jeg opp 8 kg på tre uker, og etter å ha prøvd pranolol, blodtrykksdempende, mot migrene, lå jeg i to mnd, og hadde lavt blodtrykk nesten et år. Det finnes også mennesker her inne som ble svært dårlig av cipralex.

Likevel vet jeg at det er mennesker som blir hjulpet godt av disse medisninene. Av alle de medisinene som hjelper mennesker, sobril inkludert, vil det dessverre alltid være noen som får uheldige bivirkninger og som medisinen ikke kan brukes av. Dette opplevde du på sobril, og jeg skjønner gode du har behov for å fortelle om det. Det kan være ganske traumatisk og ensomt. Jeg synes det er helt greit at du forteller om dine opplevelser her inne. Men jeg synes du må huske at dine opplevelser er på individnivå når du skriver til andre. Det er mange som bruker sobril og vil ha helt andre opplevelser enn deg. Det vi vet om sobril er at det er avhengighetsskapende slik som alle benco, men at det er de mildeste av dem. Man bør ikke bruke det sammenhengende over mange ukene før en må trappe ned, derfor er det viktig å prøve å ha en sporadisk bruk.

For noen mennesker er sobril et alternariv til å skade seg selv, eller til å leve mer isolert. Ved tett oppfølging av lege kan denne medisinen gi bedre livskvalitet for mange.

Mange mennesker skal prøve ut medisiner for første gang her inne, og jeg synes det derfor er viktig å gi et mest mulig nyansert bilde av hva som sannsynligvis venter dem, og hva som av og til skjer. Det er dumt om de skulle bli skremt vekk fra å prøve tolvon fordi jeg gikk opp 8 kg på tre uker. Tolvon var tydeligvis ikke noe for meg, men andre her inne opplever noe helt annet.

Så husk at når du gir råd, er det en fordel med mest mulig nyansert bilde. Fortell gjerne om dine opplevelser, for du er sikkert ikke alene om dem. Men husk at de ikke er en fasit på hvordan medisinen sobril er for alle.

Vennlig hilsen

Jeg er ikke den eneste som har hatt dårlig erfaring med benzo. Hvis jeg var det hadde jeg sittet her i kroken min og ikke sagt et pip....Jeg har mange i ryggen når jeg går ut mot disse medisinene. - Kilen-institutet i Sverige m.fl.-

Jeg anbefaler bugge-jenta å lese det som står på www.benzoinfo.dk og

www.benzoinfo.dk./cha/am-kapl.php

Husk det, at det slett ikke er alle som greier å bruke Sobril så kontrollert som du gjør og vær derfor forsiktig med å anbefale den slags medikamenter.

Eh, hvor er ditt nyanserte bilde...???

koz fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1935696
Del på andre sider

Jeg er ikke den eneste som har hatt dårlig erfaring med benzo. Hvis jeg var det hadde jeg sittet her i kroken min og ikke sagt et pip....Jeg har mange i ryggen når jeg går ut mot disse medisinene. - Kilen-institutet i Sverige m.fl.-

Jeg anbefaler bugge-jenta å lese det som står på www.benzoinfo.dk og

www.benzoinfo.dk./cha/am-kapl.php

Husk det, at det slett ikke er alle som greier å bruke Sobril så kontrollert som du gjør og vær derfor forsiktig med å anbefale den slags medikamenter.

Eh, hvor er ditt nyanserte bilde...???

koz fra

Jeg reagerer på svar hvor en skriver; "Slutt med sobril!" og videre baserer det på erfaring.

Du har _din_ erfaring, og mange har den samme som deg, det vet jeg godt. Men det er også svært mange som har andre erfaringer. Det får bli opp til den enkelte om en vil ta sjansen.

Jeg synes jeg har et bra nyansert bilde av medisiner. Har gått til psykiater i nesten 7 år, og fått høre mye om brukererfaringer fra dem og i tillegg til det lært mye her på nettet. De fleste mennesker med angst bør prøve et SSRI i bunn, før en bruker et tillegg av sobril. En kan også prøve ut buspar, som er angstdempende og ikke et benco. Men det er mitt inntrykk at ikke så mange blir hjulpet av sistnevnte. Sobril er avhengighetsskapende, men jeg fant ikke noe i innlegget til trådstarter som tydet på at vedkommende hadde et slikt problem. Jeg fant heller ikke noe som tydet på at trådstarter hadde det problemet at hun fikk økt angst av sobril, slik noen gjør. De fleste får ikke det.

Selv har jeg aldri prøvd ut vival pga. den større avhengighetsfaren med det satt opp mot sobril/alopam. Men det er mange her inne som bruker vival uten å få problemer.

All god medisinering forutsetter oppfølging av lege og egen ansvarlighet. Begge deler er viktig for å unngå at mennesker blir lidende av avhengighet eller feilmedisinering. Når det gjelder avhengighetsskapende midler bør oppfølgingen være tett. Det er den ikke alltid. Men hvis den er det i tilstrekkelig grad, kan mennesker bli hjulpet av benco uten fare for avhengighet.

Vh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1937172
Del på andre sider

Jeg reagerer på svar hvor en skriver; "Slutt med sobril!" og videre baserer det på erfaring.

Du har _din_ erfaring, og mange har den samme som deg, det vet jeg godt. Men det er også svært mange som har andre erfaringer. Det får bli opp til den enkelte om en vil ta sjansen.

Jeg synes jeg har et bra nyansert bilde av medisiner. Har gått til psykiater i nesten 7 år, og fått høre mye om brukererfaringer fra dem og i tillegg til det lært mye her på nettet. De fleste mennesker med angst bør prøve et SSRI i bunn, før en bruker et tillegg av sobril. En kan også prøve ut buspar, som er angstdempende og ikke et benco. Men det er mitt inntrykk at ikke så mange blir hjulpet av sistnevnte. Sobril er avhengighetsskapende, men jeg fant ikke noe i innlegget til trådstarter som tydet på at vedkommende hadde et slikt problem. Jeg fant heller ikke noe som tydet på at trådstarter hadde det problemet at hun fikk økt angst av sobril, slik noen gjør. De fleste får ikke det.

Selv har jeg aldri prøvd ut vival pga. den større avhengighetsfaren med det satt opp mot sobril/alopam. Men det er mange her inne som bruker vival uten å få problemer.

All god medisinering forutsetter oppfølging av lege og egen ansvarlighet. Begge deler er viktig for å unngå at mennesker blir lidende av avhengighet eller feilmedisinering. Når det gjelder avhengighetsskapende midler bør oppfølgingen være tett. Det er den ikke alltid. Men hvis den er det i tilstrekkelig grad, kan mennesker bli hjulpet av benco uten fare for avhengighet.

Vh

Folk bør vite hva de tar sjansen på og det er det dessverre ikke alle leger en gang som vet. De får sin kunnskap om legemidlene ensidig fra legemiddelprodusentene og alle kan vel regne ut hvor deres interesse ligger.

Kjære bugge-jenta, les professor C. Heather Ashtons artikler på

www.benzoinfo.dk/cha/am-kapl.php

- så forstår du kanskje hvor jeg vil hen.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1937858
Del på andre sider

Folk bør vite hva de tar sjansen på og det er det dessverre ikke alle leger en gang som vet. De får sin kunnskap om legemidlene ensidig fra legemiddelprodusentene og alle kan vel regne ut hvor deres interesse ligger.

Kjære bugge-jenta, les professor C. Heather Ashtons artikler på

www.benzoinfo.dk/cha/am-kapl.php

- så forstår du kanskje hvor jeg vil hen.

mvh

Mener du at ingen mennesker burde gå på sobril, pga. avhengighetsfaren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1937930
Del på andre sider

Benzo er krisemedisin, ikke noe man 'går på'.

Jeg ville også anbefalt Sobril på det varmeste da jeg brukte det selv. Det var fordi jeg ikke visste bedre...

Jeg mener heller ikke at man skal gå på sobril. Det må brukes sporadisk. Noen klarer å bruke det sporadisk over flere år, og legen skal hjelpe til å sikre at dette skjer. Det er ikke alltid tilfelle bestandig dessverre.

I noen tilfeller kan en lege eller psykiater sette opp en plan om å gå på en viss dose i tre -fire uker. Utover det er det lett å bli avhengig. Men det er svært mange her inne som bruker det sporadisk også. Og noen bruker det sporadisk, men kontrollert. Det vil si et visst antall tabletter over en viss tid. Vedkommende jeg svarte virket som å være en slik bruker. Jeg er også en slik bruker. Også på paraligin forte som også er svært avhengighetsdannende. Bruker cirka 50 tabletter på tremåneder, halv tablett daglig i snitt. Det fungerer greit. Jeg blir ikke avhengig, og mister ikke effekten av en medisin jeg har nytte av.

Noen kan nok bruke det mer daglig. Da må de i tilfelle følges tett opp av lege, helst psykiater, med hensyn til medisinering. Og jeg tror alle bør trappe ned innimellom, og ikke gå på det over flere år.

I nedtrappingsperioden forsterkes gjerne angsten, også når kroppen venner seg til den daglige dosen og trenger mer for å få effekt. Det som en gang hjalp kan bli ens fiende.

Det er ikke sikkert vi er så uenige i syn. Vi har kanskje er litt ulik tilnærming til å svare folk muligens. Jeg har truffet så mange som har hjelp av denne medisinen i tillegg til de andre. Jeg mener det kan være en god medisin, så lenge den brukes riktig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246221-angstanfall/#findComment-1938889
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...