Gå til innhold

Kreatin

El Guapo

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om kreatin,men vil først dele mine egne erfaringer med kreatin.

Jeg har brukt kreatin i noen år nå i forbindelse med vekttrening.

Virkning: Kreatin har gjort meg sterkere. Jeg kan trene hardere og kroppen tar seg fortere inn igjen etter trening. Jeg merker likevel en viss nedgang i styrke når jeg ikke bruker kreatin,men jeg har likevel blitt sterkere enn jeg var i utgangspunktet.

Bivirkninger/skadevirkninger:

Jeg har ikke erfart noen bivirkninger ved bruken av kreatin. Jeg har lest litt om bivirkninger på nettet, og det enkelte sliter med er dehydrering, løs mage og kramper.Dette kan lett forhindres gjennom rett dosering(de fleste tar for mye)og å drikke nok vann(viktig). Bivirkninger over lengre tid vet vi dessverre ikke så mye om, så du kan jo si at vi som bruker kreatin er prøvekaniner der.

Dosering: Glem det som står på de fleste boksene om å ta en oppladingsdose på 20 gram i 5 dager el.

2-4 gram pr.dag fra første dag avhengig av kroppsvekt er mer enn nok.

Jeg tror personlig at kreatin ikke er skadelig dersom det brukes med måte. For store doser av det meste er jo skadelig for kroppen.

Jeg ble allikevel litt betenkt da jeg leste i avisen at en Fransk undersøkelse hadde påvist at kreatinbruk kunne fremkalle kreft.

Derfor lurte jeg på om noen vet hvor jeg kan få litt grundigere facts om denne undersøkelsen.

Artikkelen sto i flere aviser 2-4 måneder siden.

Håper noen kan svare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog

Hei!

Jeg prøvde å søke på Medline, men jeg fant ingen om kreatin og kreft. Det hadde vært kjekt å vite litt mer spesifikt hva studiet gikk ut på (evt hva avisene skrev...). F.eks hvilket medisinsk blad som utga dette studiet, navn på hvertfall en av forfatterene etc.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøvde å søke på Medline, men jeg fant ingen om kreatin og kreft. Det hadde vært kjekt å vite litt mer spesifikt hva studiet gikk ut på (evt hva avisene skrev...). F.eks hvilket medisinsk blad som utga dette studiet, navn på hvertfall en av forfatterene etc.

Vennlig hilsen

Undersøkelsen ble publisert av "The French Agency of Medical Security for Food (AFSSA)".

De har en hjemmeside, men den er bare tilgjengelig på fransk: "www.afssa.fr/".

Omtale av undersøkelsen finner du for eksempel her: "http://cancer.med.upenn.edu/cancer_news/reuters/2001/jan/20010125epid005.html"

Her står blant annet følgende sitat: "The report also said that the use of creatine should be regarded "as contrary to the rules, spirit and significance of sport" and suggested that consideration should be given to its being added to the list of banned products. ". Hvilket gjør meg skeptisk til hele undersøkelsens troverdighet. At én undersøkelse har gitt en mistanke om at kreatin fører til kreft, gjør meg ikke særlig urolig. Jeg skulle gjerne lest hele rapporten før jeg følte meg sikker på at disse forskerne ikke lar de negative følelsene forlede dem til feilaktige konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei El Gaupo

Jeg har ikke sett noen studie publisert der kreatin er vist å være kreftfremkallende. Jeg gikk inn på siden som kosdo viste til, og det er tydeligvis et fransk statlig tilsyn for matvaresikkerhet som har vurdert at det kan være en økt risiko.

Ved å søke på medline eller pubmed vil du finne mange artikler publisert om kreatin. De ulike studiene har vært over kort tid, med få deltakere og de viser sprikende resultater mhp prestasjonsfremmende effekt. For å si det kort, dokumentasjonen er basert på lite holdbare studier. Mange av studiene konkluderer også derfor med at vi vet for lite om bivirkningene, spesielt mhp lang tids bruk (> 2 uker).

Et vanlig kosthold der kjøtt/fisk/melkeprodukter inngår tilfører ca 1 g kreatin per dag. Studier har vist at vegetarianere som har et manglende kreatin inntak likevel har normale kreatin verdier. Dette henger sammen med at kroppen har egensyntese av kreatin. Denne kan muligens bli negativt påvirket ved bruk av høye doser tilskudd over tid, og man vet ikke om effekten kan være varig eller ei. Kreatin blir utskilt via nyrene, og det er derfor også et spørsmål om kroppen utnytter det ekstra man inntar via tilskudd.

Svaret på ditt spørsmål får vi forhåpentligvis en gang i framtiden når gode studier er gjort. Inntil det vil jeg vært skeptisk til å benytte kreatin som kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...