Gå til innhold

Psykiske problemer som ødelegger meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 21 år gammel gutt som har hatt en form for psykiske problemer i over 2 år. Det er en fryktelig vond tilstand som er vanskelig å forklare, men jeg skal forsøke å gjøre det så oversiktelig som mulig. Jeg får såkalte ”tanker” om kjæresten min og vårt forhold, noe jeg tror kan være tvangstanker. Kjæresten min er den flotteste jenta jeg vet om, på alle måter, men jeg klarer ikke å holde små, negative tanker for meg selv. Dette er i utgangspunktet vanlige tanker som man får når man tenker inni seg. Når jeg har fått en negativ tanke om henne, forsterkes denne fryktelig i hodet mitt på noen sekunder, og blir et stort kaos. Disse ”tankene” er negative tanker om hennes kropp, utseende, væremåte osv. Når disse ”tankene” oppstår begynner jeg å skjelve, svette, gråte og mister totalt kontroll over kroppen. På det værste kastet jeg opp daglig i lang tid. Jeg klarer ikke roe meg før jeg vet at hun vet hva jeg tenkte. Jeg får en slags dårlig samvittighet for den tanken som streifet gjennom hodet mitt. Den tanken blir da veldig forsterket inni meg, og jeg kan gråte og miste all kontroll. I det sekundet jeg har fortalt hva jeg tenkte, føler jeg meg 100 kilo lettere, og følelsesmessig blir jeg normal igjen. Jeg skjønner da at ”tanken” kanskje var liten og ubetydelig (men virker da veldig slem mot henne). Jeg kan gå i byen alene, få en tanke, og må bare dra hjem igjen. Jeg klarer ikke konsentrere meg, gråter offentlig og ”faller helt ut”. Som du skjønner har dette pågått lenge, og hun er veldig forståelsesfull. Hun skjønner at dette må være et psykisk problem, pga mine voldsomme reaksjoner. Det kommer i perioder på noen måneder, hvor jeg kan ha 2-3 tanker daglig. Dette gjør at store deler av dagen går med på gråt og engstelse. Jeg har skjønt at jeg må få hjelp for dette. Dette er veldig alvorlig for oss begge, og jeg er redd for hva som har skjedd med meg, og hva som kan skje i fremtiden. Håper jeg kan få hjelp til hva jeg kan gjøre videre.

Fortsetter under...

Gjest kaffedama

Hei.

Dette virker fryktelig vondt. Du faller ut på en måte?

Det kan være greit å få henvisning av fastlegen din, og kontakte psykolog/psykiater.

Lykke til.

Du er tøff som skriver dette her, og tøff som er så åpen med kjæresten din. En flott egenskap.

Lykke til.

mvh

Gjest Hoggormen

Hei.

Dette virker fryktelig vondt. Du faller ut på en måte?

Det kan være greit å få henvisning av fastlegen din, og kontakte psykolog/psykiater.

Lykke til.

Du er tøff som skriver dette her, og tøff som er så åpen med kjæresten din. En flott egenskap.

Lykke til.

mvh

Enig i at det var bra at du skrev om hvordan du har det her. Ofte er det godt å få satt ord på hvordan man har det et sted hvor uavhengige kan se det fra en annen vinkel.

Form meg høres det ut som en slags form for tvang/angst. Sannsynligvis er det godt mulig å få hjelp med det.

Fastlegen er rette stedet å begynne, fordi du må ha henvisning fra h*n for å komme til hos psykolog eller psykiater. Har du ikke fastlege kan du finne det på http://www.fastlege.no

Om det føles vanskelig å forklare muntlig hva som plager deg, synes jeg det du skrev her var ganske beskrivende. Derfor kan det være en ide å skrive ut innlegget ditt og ta med til legen.

Lykke tli!

Enig i at det var bra at du skrev om hvordan du har det her. Ofte er det godt å få satt ord på hvordan man har det et sted hvor uavhengige kan se det fra en annen vinkel.

Form meg høres det ut som en slags form for tvang/angst. Sannsynligvis er det godt mulig å få hjelp med det.

Fastlegen er rette stedet å begynne, fordi du må ha henvisning fra h*n for å komme til hos psykolog eller psykiater. Har du ikke fastlege kan du finne det på http://www.fastlege.no

Om det føles vanskelig å forklare muntlig hva som plager deg, synes jeg det du skrev her var ganske beskrivende. Derfor kan det være en ide å skrive ut innlegget ditt og ta med til legen.

Lykke tli!

takk for svar! Vet dere noe om hvilken hjelp man kan få? Er det kun prat med psykolog som hjelper, eller kan man få noe form for medisiner?

Gjest kaffedama

takk for svar! Vet dere noe om hvilken hjelp man kan få? Er det kun prat med psykolog som hjelper, eller kan man få noe form for medisiner?

Hei:-)

Jeg vil tro det finnes medisiner for deg også.

Men det er det evt NHD eller din lege som kan svare på. Det du har kan være/skyldes mange ting, og de anfallene høres ganske heavy ut å stå i.

Fastlegen er nok første instans, så får du se hva han sier. En psykolog vil uansett hjelpe deg å greie ut av dette her, selv om du også får medisiner mot det.

Ha en fin kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...