ninia Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 jeg bare lurte på om noen vet om det er noe i den teorien som går ut på ikke å blande eks. proteiner og karbohydrater i samme måltid? At en bare kan spise grønnsaker og ikke poteter til fisk, for eksempel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Heisann! Dette høres ut som "Spis deg glad"-teorien. Noen i min familie var helt inni dette en stund, men de ga visst fort opp. Så vidt meg er bekjent har jeg ikke sett noe god vitenskapelig grunnlag for denne teorien. Dersom den skal følges er det også veldig lite man skal spise i det hele tatt. De fleste matprodukter inneholder både proteiner og karbohydrater (korn, frukt, grønnsaker, melk, belgfrukter etc). Det er veldig lite mat som ikke er en blanding av makronæringsstoffene (proteiner, fett, karbohydrater) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 21. april 2001 Del Skrevet 21. april 2001 Hei ninia Fra et ernæringsfysiologisk ståsted er det ingen grunn for å tro at maten fordøyes dårligere dersom man blander proteiner og karbohydrater i samme måltid. Tarmen vår er basert på å fordøye et blandet kosthold. Vanligvis tar den opp 95 % av det som inntas. Fordelen ved teorien/kostholdet der man ikke spiser proteiner og karbohydrater i samme måltid er at man øker det totale inntaket av bl.a frukt og grønnsaker. Dette gir ofte et totalt sett sunnere kosthold enn personen hadde i utgangspunktet, og vips gir teorien positive resultater selv om teorien i seg selv ikke stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.