Gå til innhold

litium eller diabetes

Anbefalte innlegg

jeg er tørst hele tiden, drikker hele tiden, er så lei av det at jeg griner.

Er det litium og lamictal som er synderen eller har jeg fått diabetes? Har ikke gått ned i vekt det siste året, men gikk ned 7 kg på en mnd da det startet for to år siden. Med brekninger og kvalme. Men fant ut at det hjelper å spise, da går kvalmen bort. Så jeg fungerer best med et stort måltid om dagen, bare usunn mat, for jeg orker ikke lage noe sunt, men spiser aldri snop og sjokolade. Mistet lysten på det, før spiste jeg søtsaker nesten hver dag. Men drikker masse cola. Nå drikker jeg vann. I timesvis men er like tørst! LEI!

Jeg har ikke soppinfeksjoner og kløe i underlivet, og har ikke gått ned i vekt siste året, så da har jeg vel ikke diabetes da? Da er det bare pga litium og lamictal?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247835-litium-eller-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest swwwet me

Det med tørsten er jeg ikke sikker på. Men jeg ble veldig kvalm av lamictal og holdt på å kaste opp hver dag. Har hørt om andre som sier det samme. Et triks skulle visst være å få i seg karbohydrater. Ellers er det viktig å spise med jevne mellomrom for å unngå den verste kvalmen.

Du bør selvfølgelig sjekke med legen din siden du lurer på dette.

Men de jeg kjenner som har brukt litium drikker vanvittige mangder væske. Selve munntørrheten kan til en viss grad avhjelpes med ulike preparater du får kjøpt på apotek - men disse midlene hjelper ikke mot tørsten.

Det med tørsten er jeg ikke sikker på. Men jeg ble veldig kvalm av lamictal og holdt på å kaste opp hver dag. Har hørt om andre som sier det samme. Et triks skulle visst være å få i seg karbohydrater. Ellers er det viktig å spise med jevne mellomrom for å unngå den verste kvalmen.

takk for svar, ja da er det nok lamictalen ja, for karbohydrater hjelper kjempemye, jeg spiser faktisk enormt med karbohydratholdig mat. En stort måltid med lyse baguetter eller to burgere fra mcern, eller pizza... Pølser med brød hjelper også... Ikke det sunneste, men holder iallfall formene på plass.

Du bør selvfølgelig sjekke med legen din siden du lurer på dette.

Men de jeg kjenner som har brukt litium drikker vanvittige mangder væske. Selve munntørrheten kan til en viss grad avhjelpes med ulike preparater du får kjøpt på apotek - men disse midlene hjelper ikke mot tørsten.

takk for svar, føler meg bedre vet å vite at det iallfall er medisinen og at jeg i det minste ikke har diabetes. Skal dra på apotek og spørre om slike sugetabl. mot munntørrhet, kanskje det hjelper litt også.

Gjest Hoggormen

Tørste og mye tissing er symptomer på diabetes. Men jeg får det ikke til å rime med diabetes når du skriver du føler deg bedre etter å ha spist. Dette fordi jeg husker at jeg selv følte meg mer dårlig etter matinntak da jeg fikk diabetes for ti år siden.

Jeg tror Litium kan gi slike bivirkninger også, men dette vet jeg dessverre lite om. For sikkerhets skyld foreslår jeg at du tar deg en tur til fastlegen din hvor du får målt blodsukkeret ditt fastende om morgenen. Der er en kjapp prøve med et stikk i fingeren og raskt resultat. Det kan også være nyttig å ta med en urinprøve (morgenurin), slik at denne kan kontrolleres for sukker. Om blodsukkeret er normalt skal det ikke være sukker eller en spesiell type syrer (ketoner) i urinen. Dette sjekkes også raskt med en strimmel som avleses.

I og med at du har hatt plagene så lenge tenker jeg ikke type 1 diabetes. Ved diabetes type 2 derimot kan symptomene komme mer snikende over tid og være mindre uttalte. Mange får konstatert typee 2 ved en tilfeldighet fordi de ikke har bitt seg merke i påfallende symptomer.

Jeg skal ikke stille diagnose for deg, men ta deg en tur til legen slik at du kan få utelukket evt. diabetes, og evt. gjort noe med medisineringen din hvis det er den som fører til så ubehagelige bivirkninger for deg. Håper du etter hvert få funnet ut av dette og får hjelp, for det må jo være veldig slitsomt å gå med sånne plager!

Annonse

Tørste og mye tissing er symptomer på diabetes. Men jeg får det ikke til å rime med diabetes når du skriver du føler deg bedre etter å ha spist. Dette fordi jeg husker at jeg selv følte meg mer dårlig etter matinntak da jeg fikk diabetes for ti år siden.

Jeg tror Litium kan gi slike bivirkninger også, men dette vet jeg dessverre lite om. For sikkerhets skyld foreslår jeg at du tar deg en tur til fastlegen din hvor du får målt blodsukkeret ditt fastende om morgenen. Der er en kjapp prøve med et stikk i fingeren og raskt resultat. Det kan også være nyttig å ta med en urinprøve (morgenurin), slik at denne kan kontrolleres for sukker. Om blodsukkeret er normalt skal det ikke være sukker eller en spesiell type syrer (ketoner) i urinen. Dette sjekkes også raskt med en strimmel som avleses.

I og med at du har hatt plagene så lenge tenker jeg ikke type 1 diabetes. Ved diabetes type 2 derimot kan symptomene komme mer snikende over tid og være mindre uttalte. Mange får konstatert typee 2 ved en tilfeldighet fordi de ikke har bitt seg merke i påfallende symptomer.

Jeg skal ikke stille diagnose for deg, men ta deg en tur til legen slik at du kan få utelukket evt. diabetes, og evt. gjort noe med medisineringen din hvis det er den som fører til så ubehagelige bivirkninger for deg. Håper du etter hvert få funnet ut av dette og får hjelp, for det må jo være veldig slitsomt å gå med sånne plager!

det er ikke noe å gjøre med medisineringen min for jeg har prøvd alt. må leve med dette resten av livet eller ta livet av meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...