Gå til innhold

NHD, epilepsi og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen

Jeg har problemer med noen veldige angstanfall og episoder med selvskading nå og da. Viser til et tidligere innlegg hvor jeg spurte deg om Nozinan i forbindelse med dette, og du svarte meg at du ville tenkt på andre alternativer uten å nevne evt. hvilke.

Jeg har nå snakket med min psykiater som også syntes Nozinan på dagtid var en dårlig ide, men så er problemet mitt at jeg har epilepsi. For denne bruker jeg fast Rivotril (døgndose på 4mg, fordelt på 3 doser). Denne medisinen har kjempegod effekt på epilepsien min, og gir meg lite bivirkninger. Jeg er så vant til den at jeg ikke kan bruke den som angstdempende. Liker dessuten ikke å ta mer av denne typen medisiner enn strengt nødvendig. Ellers er de faste medisinene mine Seroquel: 100+400mg

Cipralex: 20mg

Tegretol: 300+400mg (skal trappes ned og seponeres nå som Lamictal er i vedlikehold)

Lamictal: 150+150mg

Tilbake til problemet. Hun så på et par alteranativer, men tore ikke gi meg noen da hun så det sto "forsiktighet ved epilepsi" på alle. Medisinene vi så på var Atarax og Esucos

Jeg har prøvd Truxal, men den hadde null effekt på meg. Valium er vanedannende og får meg nedstemt, og Sobril "biter" ikke hardt nok. Dessuten er jeg ikke lysten på flere benzodiazepiner enn Rivotril.

Så jeg har sittet og kikket litt på Felleskatalogen.no, og lurer på hvor stor denne risikoen er ved de aktuelle medikamentene. Kan det være forsøket verdt? Jeg har sett på Esucos, Stemetil, Atarax og Largactil. Hvordan er disse sammenlignet med Nozinan i små doser? Jeg så også på Heminevrin, men forsto det som at den er sterkt vanedannende igjen...

Så jeg sitter her og er ganske fortvila. Dette er snakk om medisin til nødbruk. Jeg har ALDRI tatt overdose, og kommer helelr aldri til å gjøre det fordi jeg ser på det som både bortkastet, ødeleggende og dumt. Hva skal jeg gjøre? Noen forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247959-nhd-epilepsi-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Hvorfor ikke spørre nevrologen om de aktuelle alternativene?

Det er utrolig mange medikamenter hvor det angis at "forsiktighet skal utvises ved epilepsi" - det betyr ikke nødvendigvis at medikamentene må unngås.

Takk for svar :)

Jeg skal definitivt få tatt opp dette med nevrologen min, men det er en stund til jeg har time hos han og jeg befinner meg i en litt tung situasjon. Var derfor jeg hadde håpt på å høre NHD's syn på saken. Psykiateren min sa forsåvidt også at det ikke betydde absolutt unngåelse av medikamentet, men hun ville ikke ha ansvaret for at jeg evt. fikk anfall. Jeg tror jeg skal se om hun kan få konferert med nevrologen - bare hun får tak i fyren; det er nemlig ikke helt lett...

Oppdaget forresten også at det stod "forsiktighet ved epilepsi" på Nozinan, og det gjorde meg enda mer usikker... Det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke har fått anfall av denne medisinen i små doser (for å få sove).

Nils Håvard Dahl, psykiater

I små enkeltdoser ville jeg ikke vært redd for hverken Esocos eller Atarax.

Nå vet ikke jeg hvor alvorlig din epilepi er, så det mest nærliggende må være at psykiateren og nevrologen din tar en prat sammen.

Gjest Hoggormen

I små enkeltdoser ville jeg ikke vært redd for hverken Esocos eller Atarax.

Nå vet ikke jeg hvor alvorlig din epilepi er, så det mest nærliggende må være at psykiateren og nevrologen din tar en prat sammen.

Takk skal du ha :)

Min epilepsi har vært under kontroll det siste halvåret, og har ikke vært alvorlig (med tanke på hyppige anfall).

Men jeg skal sørge for at de to legene tar seg en prat jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...