Gå til innhold

Skammen ved å være "gal"

Anbefalte innlegg

Leser tilstading i ukeblader og aviser som "utbrente" menesker.

Nå er jo ikke jeg en psykiater og kan ikke stille diagnoser. En psykiater kan jo heller ikke stille en diagnose ut fra kun det som står i bladene og pressen.

Men noe går igjen.

Mange har jobbet og hatt det fryktelig morsomt, eller følt seg som en helt i mange mange år før de knekker sammen rundt 40-50 års alderen og blir "utbrendt". Er ikke det mere sansynlig at det kan være en variant av bipolar lidelse?

Også yngre menesker som i begynnelsen av karrieren jobber døgnet rund og har det kjempefestlig for så å "å møte veggen", bipolar lidelse?

Eller ekenlt og greit ikke klarer å skille jobb og privat liv, glemmer og koble av, skal bevise for verden hvor flinke de er. For så å gå inn i en depresjon når de oppdager et de kansje er som andre menesker.

Hvis jeg har rett og at det ligger en psykisk lidelse i bunn har og ikke at de har vært "helter" men at det har vært psykt og jobbe slik.

Hvorfor ikke kalle en spade for en spade?

Det hadde nesten vært bedre om disse kjendisene hadde trekt seg tilbake og holdt kjefte, isteden for å skjule seg bak "utbrednthet" og "møtt veggen" for å gi seg selv en heltestatus

Leste også et sted om en dame som var løsemiddelskadd men først hadde fått beskjed om at hun var psykisk syk. Hun var da aldeles ikke psykisk syk, hun var løsemiddelskadd må vite. Min mening er at hun var blitt psykisk syk med løsemiddler som utløsende årsak.

Kall en spade for en spade mener jeg så kansje det hadde vært lettere for andre psykisk syke å være nettop psykisk syk ute i sammfunnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248209-skammen-ved-%C3%A5-v%C3%A6re-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmøll

utbrendthet er vel ikke det samme som Bipolar lidelse. De som har diagnosen Bipolar har vel oppturer og nedturer om hverandre. Utbrendte mennesker har presset kroppen for hardt. Noen får fysiske reaksjoner, kroppen fungerer ikke mer. Noen har også symptomer på depresjon. Når Den utbrendte har kommet seg er h*n frisk igjen.

Det er nok mange mennesker som syns det er vanskelig og snakke om at de er psyk, både kjendiser og andre.

Jeg er enig med maben i at dette er utbrenthet og ikke bipolar lidelse eller annen psykisk sykdom. Det er rett og slett at kroppen er fullstendig utslitt.

Det kommer nok stort sett av stress og høyt arbeidspress.

Vennlig hilsen

utbrendthet er vel ikke det samme som Bipolar lidelse. De som har diagnosen Bipolar har vel oppturer og nedturer om hverandre. Utbrendte mennesker har presset kroppen for hardt. Noen får fysiske reaksjoner, kroppen fungerer ikke mer. Noen har også symptomer på depresjon. Når Den utbrendte har kommet seg er h*n frisk igjen.

Utbrenhet er depresjon!

Gjest husk søkesiden

Annonse

Jeg har reagert på mye av det samme. Alle ukebladoppslagene om de som slett ikke var deprimerte men hadde feil kosthold, matintoleranse, hormonproblemer. Hormonproblemer er reelt nok, det er ikke det, men den holdningen som kommer til syne, "ble avskrevet som psykisk syk", liker jeg ikke. Hvorfor skal psykisk sykdom fremstilles som noe mindreverdig, noe som bare annnerangs mennesker rammes av?

Og skulle en av de ressurssterke og vellykkede bli deprimert har de "møtt veggen" eller blitt utbrent. Og hvem si noe på det? De har jo jobbet døgnet rundt i årevis. En gang måtte det si stopp for dem også. Utrolig at de har holdt ut så lenge.

Men jeg tror ikke det (nødvendigvis?) ligger en psykisk sykdom til grunn for at de har jobbet seg i hjel.

Jeg har reagert på mye av det samme. Alle ukebladoppslagene om de som slett ikke var deprimerte men hadde feil kosthold, matintoleranse, hormonproblemer. Hormonproblemer er reelt nok, det er ikke det, men den holdningen som kommer til syne, "ble avskrevet som psykisk syk", liker jeg ikke. Hvorfor skal psykisk sykdom fremstilles som noe mindreverdig, noe som bare annnerangs mennesker rammes av?

Og skulle en av de ressurssterke og vellykkede bli deprimert har de "møtt veggen" eller blitt utbrent. Og hvem si noe på det? De har jo jobbet døgnet rundt i årevis. En gang måtte det si stopp for dem også. Utrolig at de har holdt ut så lenge.

Men jeg tror ikke det (nødvendigvis?) ligger en psykisk sykdom til grunn for at de har jobbet seg i hjel.

Det behøver selvfølgelig ikke å være en alvordlig lidelse som bipolar lidelse som ligger i bunnen.

Men jeg mener det er psykt å jobbe slik at man blir psyk av det uansett årsak.

Det er nok mange mennesker som syns det er vanskelig og snakke om at de er psyk, både kjendiser og andre.

Jeg er enig med maben i at dette er utbrenthet og ikke bipolar lidelse eller annen psykisk sykdom. Det er rett og slett at kroppen er fullstendig utslitt.

Det kommer nok stort sett av stress og høyt arbeidspress.

Vennlig hilsen

Poenget er hvorfor jobbe til kroppen gir opp? Jeg mener det er psykt og ikke skjønne eller ignorere hva som skjer med en.

Bipolar lidelse kan arte seg på mange måter se http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=3979

Men det er selvfølgelig ikke det som ligger bak alle tilfellene.

Men det er psykt å jobbe til kropp og hodet sier stopp

Gjest melmøll

Bipolar lidelse kan arte seg på mange måter se http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=3979

Men det er selvfølgelig ikke det som ligger bak alle tilfellene.

Men det er psykt å jobbe til kropp og hodet sier stopp

du sikter til dette? Takk for link,lærte noe nytt :o)

Bipolar type IV: personer som er hyperthyme (kreative, dynamiske, impulsive, svært arbeidssomme) før de omkring 45-55 års alder går i stå. Klinisk er de oftest depressive, men det oppdages ikke og ubehandlet vil de ofte bli uføre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...