Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det gjelder min sønn på 28 år som i sommer fikk et angstanfall i utlandet etter to dager med lite søvn, alkohol og en del koffeindrikker. Etter dette har han blitt redd for å få det igjen ,for det var en skremmende opplevelse. Sist søndag kom det igjen. Han var hos psykolog i dag. Fikk antidepressiva med seg hjem (Cipralex). Psykologen mente han skulle leve som før, for ikke å bli styrt av angsten. Han har noen tid hatt litt angst for angsten, men har ikke sluttet med alkohol. Jeg mener det er den som har utløst dette. Sønnen min er en vel fungerende ungkar med greit arbeid p.t. uten stress. Har nytt flott hus og alt han trenger,og har i det hele ingen problemer. Disse tablettene ser skumle ut, og det tar jo også tid før de virker. Er det ikke mulig å komme seg ut av denne onde sirkelen uten medisin, eller vil det bli verre? Har noen erfaring med alkohol og utvikling av angstanfall

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, alkohol er som du tror en meget dårlig medisin, min erfaring var at den utløste noen av de verste anfallene jeg har opplevd, nettopp dagen derpå. Dessuten kan den fort bli en "vanedannende" medisin dersom han ikke løser dette på annen måte. Cipralex er en fornuftig medisin, men det beste er om han lærer seg kognitive teknikker for å mestre anfallene, og det er viktig at han griper fatt i dette så snart som mulig.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1948039
Del på andre sider

Det rådet han fikk er et veldig godt råd. Og cipralex er, så vidt jeg har forstått, en god medisin. Spørsmålet er vel heller om han har bruk for det? Etter det jeg forstår har han nå hatt to angstanfall, et i sommer og et nå på søndag? Utenom det har det "bare" vært frykten for et nytt anfall som har plaget ham?

Angstanfallet i sommer skyldtes med stor sannsynlighet mye alkohol, koffein og lite søvn. Frykten for nye angstanfall har nok hatt en del å si søndagens anfall. Kanskje det kan hjelpe ham å vite det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1948123
Del på andre sider

Det rådet han fikk er et veldig godt råd. Og cipralex er, så vidt jeg har forstått, en god medisin. Spørsmålet er vel heller om han har bruk for det? Etter det jeg forstår har han nå hatt to angstanfall, et i sommer og et nå på søndag? Utenom det har det "bare" vært frykten for et nytt anfall som har plaget ham?

Angstanfallet i sommer skyldtes med stor sannsynlighet mye alkohol, koffein og lite søvn. Frykten for nye angstanfall har nok hatt en del å si søndagens anfall. Kanskje det kan hjelpe ham å vite det?

Takk for svaret.Kjekt å få støtte for for de tanker man har. Synes det er nokså skummelt å starte på antidepressiva, om det er bare alkoholen som skaper problemer.Tror min sønn også har kommet til den konklusjonen. Etter 5 mg. i dag, blei han kvalm og uvell. Var ved godt mot da han var innom i kveld etter arbeid. Han har bestemt seg for ikke å ta mer av tablettene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1948393
Del på andre sider

Hei, alkohol er som du tror en meget dårlig medisin, min erfaring var at den utløste noen av de verste anfallene jeg har opplevd, nettopp dagen derpå. Dessuten kan den fort bli en "vanedannende" medisin dersom han ikke løser dette på annen måte. Cipralex er en fornuftig medisin, men det beste er om han lærer seg kognitive teknikker for å mestre anfallene, og det er viktig at han griper fatt i dette så snart som mulig.

mvh

Takk for svar. Min sønn har funnet ut at han vil prøve å takle dette uten medisiner.Han blei kvalm og uvell etter første 5 mg. dose i dag, og blei ganske betenkt over den lange tiden det skulle gå før medisinen hjalp - og så alle bivirkningene i tillegg. Han har nok funnet ut at han må endre sitt drikkemønster, selv om drikkingen ikke skjer mer enn de fleste lørdager, og at han aldri er overstadig beruset. Han begynte ikke å bruke alkohol før han var 19, og det er først nå, 9 år etterpå at han har fått disse anfallene. Men han har hatt litt problem en gang i en stresset arbeidssituasjon, og fikk klaustrofobi i fly ifjor.Ellers er det bare angsten for å få nye anfall som plager ham. Men siden dette er så nytt, og han alltid har fått anfallene på søndag etter å ha vært ute og festet, håper jeg han vil komme over dette uten disse "skumle" medisinene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1948414
Del på andre sider

Takk for svar. Min sønn har funnet ut at han vil prøve å takle dette uten medisiner.Han blei kvalm og uvell etter første 5 mg. dose i dag, og blei ganske betenkt over den lange tiden det skulle gå før medisinen hjalp - og så alle bivirkningene i tillegg. Han har nok funnet ut at han må endre sitt drikkemønster, selv om drikkingen ikke skjer mer enn de fleste lørdager, og at han aldri er overstadig beruset. Han begynte ikke å bruke alkohol før han var 19, og det er først nå, 9 år etterpå at han har fått disse anfallene. Men han har hatt litt problem en gang i en stresset arbeidssituasjon, og fikk klaustrofobi i fly ifjor.Ellers er det bare angsten for å få nye anfall som plager ham. Men siden dette er så nytt, og han alltid har fått anfallene på søndag etter å ha vært ute og festet, håper jeg han vil komme over dette uten disse "skumle" medisinene.

Hei,

jeg vil råde din sønn til å ikke slutte på medisinene uten å ha rådført seg med lege. En annen ting er at det tar 4 uker før medisinene virker. Men de fleste leger anbefaler ikke bare medisin alene, men også å gå til en psykolog eller psykiater i tillegg. Pga lange venteliter hos de med offentlig støtte lønner det seg å ta en privat. Koster meg, men det er opptill 1 års ventetid, så det er jo vært det.

Ville kanskje prøvd pillene i liten dose, man skal trappe opp til minstedose i løpet av de 4 første ukene, fått time hos en psykolog og sett hvordan det virker. Alkohol kan gi skikkelig "fylleangst" som kan virke som et angst anfall, men det gir seg dagen etter pga at det er alkoholen som forårsaker det.

Det virker ikke som din sønn drikker så mye og ofte. Kanskje han har større og andre problemer han ikke forteller om... Er ikke dumt med en nøytral psykolog å snakke med.

Selv har jeg gått på Cipramil pga angst i 4 år og det har gitt meg et nytt liv... Sier ikke at det gjør det for alle, men det kan gjøre det...

Går også jevnlig til psykolog.

Uansett, lykke til til dere begge!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1949263
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg vil råde din sønn til å ikke slutte på medisinene uten å ha rådført seg med lege. En annen ting er at det tar 4 uker før medisinene virker. Men de fleste leger anbefaler ikke bare medisin alene, men også å gå til en psykolog eller psykiater i tillegg. Pga lange venteliter hos de med offentlig støtte lønner det seg å ta en privat. Koster meg, men det er opptill 1 års ventetid, så det er jo vært det.

Ville kanskje prøvd pillene i liten dose, man skal trappe opp til minstedose i løpet av de 4 første ukene, fått time hos en psykolog og sett hvordan det virker. Alkohol kan gi skikkelig "fylleangst" som kan virke som et angst anfall, men det gir seg dagen etter pga at det er alkoholen som forårsaker det.

Det virker ikke som din sønn drikker så mye og ofte. Kanskje han har større og andre problemer han ikke forteller om... Er ikke dumt med en nøytral psykolog å snakke med.

Selv har jeg gått på Cipramil pga angst i 4 år og det har gitt meg et nytt liv... Sier ikke at det gjør det for alle, men det kan gjøre det...

Går også jevnlig til psykolog.

Uansett, lykke til til dere begge!

Takk for svar.Han mener selv han har ingen problem. Det er det som bekymrer ham.Han har ingen grunn for angsten.Har alt han trenger i livet og vel så det.Etter å ha tatt 5 mg. av medisinen, blei han uvel. Da han leste om alle bivirkningene, ville han ikke risikere å få noe av det. Har tenkt å begynne med Johannesurt, og se om det går bra. Er jo bivirkninger der også. Ellers vil han redusere alkoholinntaket, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248438-angstanfall/#findComment-1951719
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...