Gå til innhold

Psykose

Gjest Gladienmedpsykose

Anbefalte innlegg

Gjest Gladienmedpsykose

En nær person av meg har for andre gang fått psykose. Blir så lei meg, for er veldig glad i denne personen.han er innlagt og jeg har lyst å ringe ham, men vet ikke hva jeg skal si. har masse tanker om hvorfor dette har skjedd igjen.jeg vet han har vært under stort arbeidspress den siste tiden. Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

!: Visst man har fått en psykose, vil dette vare liver ut?

2. Hva kan jeg gjøre for å støtte han?

3.Kan en person med psykoseproblemer bli farlig å omgås? Tenker da på at jeg har små barn, som også er veldig glad i denne personen.

4. Er psykose arvelig og er det kjans for at en person med angst feks kan utvikle dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248823-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan svare så godt jeg kan, men er ikke noe fagperson, bare en som har vært psykotisk.

1)

Nei, Ikke med rett behandling. Jeg bruker ikke noe medisiner nå og er frisk.

2)

Usikker, liten vits å ta kontakt hvis han fraværende og ikke er "her" (tror jeg)

3)

Inviduelt, men for sikkertsskyld ville jeg latt være.

4)

Ganske sikker på det ikk er sånn, angst for å få psykose kan ihvertfall ikke gi psykose, men er ikke sikker, bare ting jeg har blitt fortalt av de som "kan det".

Hjalp sikkert ikke stort men... :) Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248823-psykose/#findComment-1953002
Del på andre sider

Trist å lese om vennen din!

Kan ikke så mye om psykose, men vil bare si at hold ham unna ungene når han er psykotisk, de vil ikke ha godt av å se ham slik anderledes, samt at han også sikkert vil føle det ubehagelig når han blir frisk.

For friske perioder vil han nok få, bare han får litt tid på seg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248823-psykose/#findComment-1953004
Del på andre sider

Gjest Gladienmedpsykose

Kan svare så godt jeg kan, men er ikke noe fagperson, bare en som har vært psykotisk.

1)

Nei, Ikke med rett behandling. Jeg bruker ikke noe medisiner nå og er frisk.

2)

Usikker, liten vits å ta kontakt hvis han fraværende og ikke er "her" (tror jeg)

3)

Inviduelt, men for sikkertsskyld ville jeg latt være.

4)

Ganske sikker på det ikk er sånn, angst for å få psykose kan ihvertfall ikke gi psykose, men er ikke sikker, bare ting jeg har blitt fortalt av de som "kan det".

Hjalp sikkert ikke stort men... :) Lykke til.

Takker for svar. Alt hjelper. :) Men noe jeg tenker på da er at hvordan kan jeg vite tidspunkt for når han eventuelt skulle få en ny psykose? feks visst han er på besøk og er frisk, så plutselig blir han syk? Han har selv sagt fra denne gang om at han har følt seg dårlig, hører stemmer, førfølgelse etc, Så kom som et sjokk på oss, For vi hadde ikke merket noe. Når man har slike psykotiske tanker er man da klar over at nå er jeg syk? Eller er man i sn egen verden da? Kansje litt dumt formulert..men

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248823-psykose/#findComment-1953620
Del på andre sider

Håper du får svar av fagpersonen her når han er tilbake, men inntil det evt. skjer så har jeg noen kommentarer til det du spør om.

For det første så kan du ringe til avdelingen han er på og spørre om han ønsker å motta telefoner. Antar at du vil få et greit svar på det. Det kan hende at han allerede begynner å komme seg, og at han ville satt stor pris på en henvendelse.

Psykoser behandles med medikamenter, og han vil sannsynligvis bli frisk igjen.

Det er sjelden at psykoser medfører at personen blir farlig, så det er ingen grunn til å holde seg unna en person selv om vedkommende er blitt syk. I de mest akutte fasene av en psykose bør man som regel ikke ha altfor mange inntrykk, så det er ikke sikkert at han kan motta besøk i begynnelsen, men ettervert vil dette endre seg.

Når han er utskrevet fra sykehuset, og forhåpenligvis ganske frisk, så ser jeg ingen grunn til at ikke barna skal omgås ham. Du vil merke om han er i ferd med å bli syk igjen, og i såfall er det vel riktig at en annen voksen er tilstede samtidig med barna. Men hvis han har kommet seg igjen, er det ingen grunn til å frykte at han brått skal bli syk igjen uten noen form for forvarsler.

Arvelighetsspørsmålet kan jeg ikke svare på, men det er liten grunn til å frykte at en person med angstproblemer også skal utvikle psykoseproblematikk dersom dette ikke har vært tilstede tidligere.

Jeg kjenner flere som har vært psykotiske og som etterpå har fungert helt greit. Noe av det vanskeligste med denne typer sykdommer er all usikkerheten det vekker i omgivelsene. Dersom folk legges inn på sykehus med benbrudd, så vet andre hvordan de skal forholdes seg, men av en eller annen grunn blir dette mye mer komplisert for de fleste når det gjelder innleggelser på psykiatrisk avdeling.

Ikke trekk deg bort fra vedkommende dersom du bryr deg om han.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248823-psykose/#findComment-1953719
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...