Gå til innhold

NHD - kan det være noen mulighet?

Anbefalte innlegg

for at jeg kan få hjelp av xanor mot min Somatiserte GAD?

Hadde som kjent et fatalt forsøk på ssri, og er blitt anbefalt å ikke bruke det mer av psykiatere og fastlegen.

Men valium har hjulpet meg gjennom disse 12 årene, men i og med forverringen etter ssri forsøket, klarer jeg meg liksom ikke bare med dem lenger, så lurer jeg på om xanor depot kan være løsningen.

Løsningen til å komme meg ut av huset og kanskje klare å jobbe litt igjen. Nå fungerer jeg dårlig hjemme også. Det handler jo om å ha et liv, og jeg føler nå at jeg kun existerer.

Jeg vet at jeg tar et valg for livet med xanor, men jeg har heller ikke tenkt å slutte med valium,så det burde kanskje gå ut på ett.

Du skrev en gang at før ssri sto dere maktesløse mot GAD??, men for meg som ble så syk av å bruke ssri, kan xanor være en løsning??. Har prøvn andre AD også, men ingen ting har hjulpet.

Jeg tør ikke bare forsøke øke for meg selv uten rådføring med psykiater, da de jo er vanskelige å komme av. Bruker nå mindre enn 0,5 mg, som nok er for lite. Hvor stor dose tror du evt. ville være å anbefale i så fall?

Min psykiater har sluttet i privat praksis så jeg har ikke han å spørre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249173-nhd-kan-det-v%C3%A6re-noen-mulighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

eller er xanor bare mot panikkangst. Jeg fikk flere panikkangstanfall da jeg brukte cipralex, og sliter med en veldig angst både sosialt og med bilkjøring med å få det igjen, da det var i slike setteinger jeg fikk det.

Etter seponering cipralex fikk jeg min første depresjon som jeg fortsatt sliter med. Men min grunn diagnose før ssri var som sagt somatisert GAD. Psykiateren mener disse tilleggsplagene som han kaller abstinenser, vil gi seg, (iallefall depresjonen) men nå begynner jeg å bli utålmodig? fire måneder siden siste cipralex smule?? Bruker 2,5 mg zyprexa for å forsøke å stabilisere depresjonen, men den virket bedre i begynnelsen enn nå, hva nå det måtte komme av?? trodde jeg skulle bli bedre og bedre for hver måned??

Håper på svar:

1.kan xanor hjelpe på somatisert gad? og panikkangst angst ? er den litt antidepressiv som valium er??

2. Hvor lenge tror du en kjemisk igansatt depresjon vil vare, har lest om at det kan være som en vanlig depresjons periode eller kortere, men hvor lang er vanligvis en periode??

3. Tror du det vil hjelpe på depresjonen å øke zyprexa litt??

Gjest Tristana

eller er xanor bare mot panikkangst. Jeg fikk flere panikkangstanfall da jeg brukte cipralex, og sliter med en veldig angst både sosialt og med bilkjøring med å få det igjen, da det var i slike setteinger jeg fikk det.

Etter seponering cipralex fikk jeg min første depresjon som jeg fortsatt sliter med. Men min grunn diagnose før ssri var som sagt somatisert GAD. Psykiateren mener disse tilleggsplagene som han kaller abstinenser, vil gi seg, (iallefall depresjonen) men nå begynner jeg å bli utålmodig? fire måneder siden siste cipralex smule?? Bruker 2,5 mg zyprexa for å forsøke å stabilisere depresjonen, men den virket bedre i begynnelsen enn nå, hva nå det måtte komme av?? trodde jeg skulle bli bedre og bedre for hver måned??

Håper på svar:

1.kan xanor hjelpe på somatisert gad? og panikkangst angst ? er den litt antidepressiv som valium er??

2. Hvor lenge tror du en kjemisk igansatt depresjon vil vare, har lest om at det kan være som en vanlig depresjons periode eller kortere, men hvor lang er vanligvis en periode??

3. Tror du det vil hjelpe på depresjonen å øke zyprexa litt??

Hei, håper det det ikke gjør noe at jeg svarer selv om jeg ikke er NHD...

Etter hva jeg har forstått er Xanor mot panikkangst og hjelper lite mot somatisert angst (GAD).

Uten at jeg vet det for sikkert.

Men Rivotril derimot skal visstnok hjelpe både mot panikkangst og somatisert GAD.

Kanskje du skulle prøve ut det først?

Man hører jo så mye skummelt med Xanor...

Og forresten; hjelper ikke Valium alene for deg lenger?

Det kan jo hende fastlegen din kan være mer behjelpelig med det du lurer på også.

Ofte ikke så enkelt for fagpersoner å gi korrekte råd til mennesker de ikke kjenner til via nettet.

Hei, håper det det ikke gjør noe at jeg svarer selv om jeg ikke er NHD...

Etter hva jeg har forstått er Xanor mot panikkangst og hjelper lite mot somatisert angst (GAD).

Uten at jeg vet det for sikkert.

Men Rivotril derimot skal visstnok hjelpe både mot panikkangst og somatisert GAD.

Kanskje du skulle prøve ut det først?

Man hører jo så mye skummelt med Xanor...

Og forresten; hjelper ikke Valium alene for deg lenger?

Det kan jo hende fastlegen din kan være mer behjelpelig med det du lurer på også.

Ofte ikke så enkelt for fagpersoner å gi korrekte råd til mennesker de ikke kjenner til via nettet.

Hei og takk for svar trisana. Valium hjelper fortsatt, men ikke når angsten er veldig sterk. og så har dekort virkeltid da. Så jeg føler det er et skritt å begynne fast på xanor, men hvis det kunne ta plagene mine, også de psykosomatiske hadde det vært verdt det. Har slitt med dette i 12 år.. psykosomatiske plager som svimmelhet, kvalme, energiløshet og tretthet og et utall (en bok) av ekle symptomer fra sentral nervesystemet som har kommet og gått.Men alt har nå toppet seg i og med at jeg har fått panikkangst og depresjon i tillegg etter dette ssri forsøket. Tidligere fungerte jeg på valium og vilje.. nå fungerer jeg ikke lenger. Du har sikkert lest om min forferdelige opplevelse med å seponere cipralex som førte til sykehus innleggelse, så skal jeg bruke dem igjen, kan jeg aldri slutte. Og det hadde vært tålelig(??) hvis de hadde fungert bra for meg, men de gjorde ikke det. De tok ikke mine psykosomatiske plager, men gav meg flere uutholdelige anfall, som ble beskrevet som harde panikkanfall. Jeg trodde min siste time var kommet hver gang. Men jeg var ikke depressiv som nå, men det var jeg ikke før jeg begynte på dem heller. Fikk det som sagt med seponeringen.

Gjest Tristana

Hei og takk for svar trisana. Valium hjelper fortsatt, men ikke når angsten er veldig sterk. og så har dekort virkeltid da. Så jeg føler det er et skritt å begynne fast på xanor, men hvis det kunne ta plagene mine, også de psykosomatiske hadde det vært verdt det. Har slitt med dette i 12 år.. psykosomatiske plager som svimmelhet, kvalme, energiløshet og tretthet og et utall (en bok) av ekle symptomer fra sentral nervesystemet som har kommet og gått.Men alt har nå toppet seg i og med at jeg har fått panikkangst og depresjon i tillegg etter dette ssri forsøket. Tidligere fungerte jeg på valium og vilje.. nå fungerer jeg ikke lenger. Du har sikkert lest om min forferdelige opplevelse med å seponere cipralex som førte til sykehus innleggelse, så skal jeg bruke dem igjen, kan jeg aldri slutte. Og det hadde vært tålelig(??) hvis de hadde fungert bra for meg, men de gjorde ikke det. De tok ikke mine psykosomatiske plager, men gav meg flere uutholdelige anfall, som ble beskrevet som harde panikkanfall. Jeg trodde min siste time var kommet hver gang. Men jeg var ikke depressiv som nå, men det var jeg ikke før jeg begynte på dem heller. Fikk det som sagt med seponeringen.

Hei igjen.

Joda, jeg kjenner litt til historien din.

Vi har jo skrevet litt til hverandre før her på en annen tråd.

Jeg sliter også mye med angst.

GAD og sosialangst.

Og min erfaring er også at GAD gir mye fysiske symptomer.

Jeg er også mye plaget av smerter.

Vet ikke om du husker meg jeg, men vi har som sagt vekslet noen ord her før.

Annonse

Hei igjen.

Joda, jeg kjenner litt til historien din.

Vi har jo skrevet litt til hverandre før her på en annen tråd.

Jeg sliter også mye med angst.

GAD og sosialangst.

Og min erfaring er også at GAD gir mye fysiske symptomer.

Jeg er også mye plaget av smerter.

Vet ikke om du husker meg jeg, men vi har som sagt vekslet noen ord her før.

Joda, visst husker deg Tistana. Ja, vi er nok flere i samme boks! Har du funnet noe som hjelper??

Så langt har bare valium hjulpet meg i dette her.. Skulle gjerne funnet noe som ikke bare døyver ubehaget, men også gjør meg bra, men det er visst vanskelig. Men jeg leter fortsatt.

Så nå var det om xanor som vissnok er et potent benzo, kanskje kunne ta vekk plagene. Vet selvsagt at disse også bare døyver, men det er såpass ille å gå sånn at jeg jeg nok er villig til å bruke det livslangt, hvis jeg bare kunne være sikker på effekten. Men ille å bli helt avhengig av noe som blir beskrevet som omtrent umulig å komme av, hvis det ikke er noen å hente i en sånn psykosomatisk situasjon som jeg i utgangspunktet plages med.

Gjest Tristana

Joda, visst husker deg Tistana. Ja, vi er nok flere i samme boks! Har du funnet noe som hjelper??

Så langt har bare valium hjulpet meg i dette her.. Skulle gjerne funnet noe som ikke bare døyver ubehaget, men også gjør meg bra, men det er visst vanskelig. Men jeg leter fortsatt.

Så nå var det om xanor som vissnok er et potent benzo, kanskje kunne ta vekk plagene. Vet selvsagt at disse også bare døyver, men det er såpass ille å gå sånn at jeg jeg nok er villig til å bruke det livslangt, hvis jeg bare kunne være sikker på effekten. Men ille å bli helt avhengig av noe som blir beskrevet som omtrent umulig å komme av, hvis det ikke er noen å hente i en sånn psykosomatisk situasjon som jeg i utgangspunktet plages med.

Hallo igjen.

Nei jeg har ikke funnet noe som hjelper...desverre.

Det er visst ganske vanskelig det.

Vondt å være så rådløs...

Men jeg har kontaktet en klinikk som kanskje kan hjelpe meg til å minske på tablettbruken min (Stesolid og Paralgin forte). Jeg skjønner jo at jeg bruker uforsvarlig mye av det.

Jeg skrev forresten et innlegg her for noen uker siden under tittelen "Slutte med benzodiazepiner", for å høre om noen hadde noen erfaring med nedtrapping og sånn.

Postet innlegget både her og på Rusmidler-likesinnede forumet. Sistnevnte forum angrer jeg veldig på at jeg postet på (rusmiddel-likesinnede), for jeg fikk så mye dritt der og følte at jeg og situasjonen min ble helt misforstått. Ja, du kan jo lese der selv, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Det er ikke lett for meg å vite hva jeg skal gjøre helt...Men jeg er villig til å forsøke å trappe ned til et akseptabelt nivå hvertfall.

3 tabletter daglig eller noe...Det er jo hvertfall en forsvarlig dose. Og kombinert med en annen medisin (gud vet hvilken!), kanskje jeg kan få det bedre enn jeg har nå.

Det vil vel tiden vise, og for å finne ut av ting må man jo forsøke ting også.

Selv om det er vanskelig.

Jeg håper du også finner frem til en "oppskrift" som kan gi deg livet tilbake igjen også!

Med vennlig hilsen,

Tristana

Hallo igjen.

Men jeg har kontaktet en klinikk som kanskje kan hjelpe meg til å minske på tablettbruken min (Stesolid og Paralgin forte). Jeg skjønner jo at jeg bruker uforsvarlig mye av det.

Jeg skrev forresten et innlegg her for noen uker siden under tittelen "Slutte med benzodiazepiner", for å høre om noen hadde noen erfaring med nedtrapping og sånn.

Postet innlegget både her og på Rusmidler-likesinnede forumet. Sistnevnte forum angrer jeg veldig på at jeg postet på (rusmiddel-likesinnede), for jeg fikk så mye dritt der og følte at jeg og situasjonen min ble helt misforstått. Ja, du kan jo lese der selv, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Det er ikke lett for meg å vite hva jeg skal gjøre helt...Men jeg er villig til å forsøke å trappe ned til et akseptabelt nivå hvertfall.

3 tabletter daglig eller noe...Det er jo hvertfall en forsvarlig dose. Og kombinert med en annen medisin (gud vet hvilken!), kanskje jeg kan få det bedre enn jeg har nå.

Jeg håper du også finner frem til en "oppskrift" som kan gi deg livet tilbake igjen også!

Med vennlig hilsen,

Tristana

Ja, en må jo bare holde håpet oppe, selv om det synes vanskelig i perioder. Jeg ble jo så mye verre av alt i forbindelse med det ssri forsøket. Det har jo mange vanskelig for å tro. Sliter både med depresjon og indre smerte (angst?? depr?? vet ikke hva det er, som jeg aldri har hatt før dette ssri forsøket. Da var alt psykosomatisk. I tillegg som sagt angst for panikkanfall som var den store plagen på cipralex.

og når det gjelder rusforumet!!!, der har jeg og lagt inn spørsmål, og fikk helt "hakeslepp"av alle svarene. For det første tror ikke engang legen , Berg eller hva han heter, at valium fortsatt virker på meg etter så mange år som jeg har brukt dem??? Han tror jeg har placebo effekt--haha-- akkurat som om jeg ikke skulle merke det selv. Og mange andre der inne som kaller seg likesinnede.. som er ex-- rusmisbrukere svarer på ting de tydeligvis vet lite om. De har kjørt seg fast i benzo bruk på et helt annet utgangspunkt enn vi med angst og psykosomatiske plager har. Og svarer ut fra sine egne opplevelser. Vi hadde en lang diskusjon der i seint på høsten for to år siden angående avhengighet/abstinenser av ssri og benzo. Og denne diskusjonen ble gjengitt i bladet psykisk helse. Og det var jo bra.. at de tar opp denne problematikken seriøst.

Jeg vet iallefall hva ssri abstinenser er, så har valgt å ikke forsøke meg på å slutte med valium. Men psykiatikeren min sa at jeg ikke ville bli så syk av å sluttte benzo 7,5-15 mg som jeg bruker daglig, som det jeg ble på cipralex. Jeg føler at de har ødelagt meg helt. For jeg fungerer ikke lenger. Og jeg har fått to tilleggs avhengigheter-- zyprexa og xanor..som jeg fikk for å avhjelpe ssri abstinensene---riktignok i små doser men jeg greier ikke slutte med noen av dem. Da får jeg enda større invendig smerte. Og som sagt -- slik "inner pain" har jeg aldri hatt før.

Hallo igjen.

Med vennlig hilsen,

Tristana

Og så en ting til som jeg glemte i mitt forrige innlegg. Hadde det ikke vært for at jeg hadde valium tilgjengelig nå, med denne veldig indre smerten (som jeg kan takke cipralex for), så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. For valium er det eneste som tar det vekk og gir meg en liten fripause for en stund. Så de får si hva de vil om benzo, men det er den beste angst medisinen. Og flere psykiatikere har sagt til meg at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet og la meg påvirke av den benzo hetsen som nå eksisterer. Det handler jo også om å ha et liv.

Da jeg begynte med valium for angst for mer enn 20 år siden, var den ingen slik hets. Da var det en medisin en veldig god sådann. Hetsen som først etter at ssri kom på markedet, og noen fikk hjelp for sin GAD av dem. Men det er langt fra alle. Og tenk på hvor mange som har brukt og vært --reddet av benzo i de mer enn 40 år de har vært på markedet. Og så er det mye mindre giftig enn ssri sånn kroppslig sett. Så får vi tåle at vi er avhengige. Tenk på alle som må ta en neve piller hver eneste dag, for forskjellige lidelser. Mens vi med angst og psykosomatiske plager liksom ikke skal bruke noe..ganske absurd spør du meg.

Gjest Tristana

Ja, en må jo bare holde håpet oppe, selv om det synes vanskelig i perioder. Jeg ble jo så mye verre av alt i forbindelse med det ssri forsøket. Det har jo mange vanskelig for å tro. Sliter både med depresjon og indre smerte (angst?? depr?? vet ikke hva det er, som jeg aldri har hatt før dette ssri forsøket. Da var alt psykosomatisk. I tillegg som sagt angst for panikkanfall som var den store plagen på cipralex.

og når det gjelder rusforumet!!!, der har jeg og lagt inn spørsmål, og fikk helt "hakeslepp"av alle svarene. For det første tror ikke engang legen , Berg eller hva han heter, at valium fortsatt virker på meg etter så mange år som jeg har brukt dem??? Han tror jeg har placebo effekt--haha-- akkurat som om jeg ikke skulle merke det selv. Og mange andre der inne som kaller seg likesinnede.. som er ex-- rusmisbrukere svarer på ting de tydeligvis vet lite om. De har kjørt seg fast i benzo bruk på et helt annet utgangspunkt enn vi med angst og psykosomatiske plager har. Og svarer ut fra sine egne opplevelser. Vi hadde en lang diskusjon der i seint på høsten for to år siden angående avhengighet/abstinenser av ssri og benzo. Og denne diskusjonen ble gjengitt i bladet psykisk helse. Og det var jo bra.. at de tar opp denne problematikken seriøst.

Jeg vet iallefall hva ssri abstinenser er, så har valgt å ikke forsøke meg på å slutte med valium. Men psykiatikeren min sa at jeg ikke ville bli så syk av å sluttte benzo 7,5-15 mg som jeg bruker daglig, som det jeg ble på cipralex. Jeg føler at de har ødelagt meg helt. For jeg fungerer ikke lenger. Og jeg har fått to tilleggs avhengigheter-- zyprexa og xanor..som jeg fikk for å avhjelpe ssri abstinensene---riktignok i små doser men jeg greier ikke slutte med noen av dem. Da får jeg enda større invendig smerte. Og som sagt -- slik "inner pain" har jeg aldri hatt før.

Ja, jeg fikk ganske så hakeslepp jeg også.

Og når de begynte å snakke om rus og at jeg hadde et RUSproblem, ja da eksploderte jeg!!!

Alvorlig talt!

Det er jo ikke for moro skyld jeg bruker tablettene, og hadde jeg vært interessert i rusopplevelser hadde jeg heller gått på polet.

Men ikke noe jeg sa hjalp, det ble bare værre.

Noen lot jo til å være så fanatiske, at de ikke ville høre heller. Alle skulle visst over en og samme kam.

Noe annet...Jeg syns du er så heldig som aldri har fått toleranse for Valium!

Det skal du være glad for, du kan jo fortsette å bruke dem med god samvittighet.

Skulle så inderlig ønske at ikke jeg hadde fått den toleranse-bivirkningen!

Ja, jeg fikk ganske så hakeslepp jeg også.

Og når de begynte å snakke om rus og at jeg hadde et RUSproblem, ja da eksploderte jeg!!!

Alvorlig talt!

Det er jo ikke for moro skyld jeg bruker tablettene, og hadde jeg vært interessert i rusopplevelser hadde jeg heller gått på polet.

Men ikke noe jeg sa hjalp, det ble bare værre.

Noen lot jo til å være så fanatiske, at de ikke ville høre heller. Alle skulle visst over en og samme kam.

Noe annet...Jeg syns du er så heldig som aldri har fått toleranse for Valium!

Det skal du være glad for, du kan jo fortsette å bruke dem med god samvittighet.

Skulle så inderlig ønske at ikke jeg hadde fått den toleranse-bivirkningen!

Ja. valium var veldig bra for meg, og er det fortsatt.Men takket være SSRI abstineser i juni bruker jeg nå både zyprexa og xanor, som jeg gjerne skulle sluttet med, men greier det ikke. Lengter tilbake til de gode gamle 5-15 mg valium dagene. For da levde jeg tilnærmet normalt. Og før jeg begynte å søke på internett så hadde jeg ingen som helst dårlig samvittighet for det heller. Så jeg har og latt meg påvirke av benzohetsen, selv om jeg allikevel står på barrikadene. Men jeg tror ikke det er noe problem for deg å komme ned i 15 mg, hvis du tar det veldig, veldig langsomt. De 15 siste er nok de verste etter hva jeg har skjønt.Men da er en liksom innefor den terapautiske rammen. Men hvem i all verden har vondt av at du bruker den dosen du gjør.. det er bare deg det, på grunn av all negativ lege og mediahets. Og vi har ikke valgt denne vonde angstsituasjonen selv. Mange må ha medisiner for å leve.. vi er ikke noe unntak.

Og hva rusforumet angår, så er ikke det vårt forum, vi hører til her under angst og deprejson. Selv om jeg synes benzo hetsen skinner gjennom her også. Heldige er de som tåler ssri, for selv om det for mange av oss er veldig vanedannende det også, så er det sosialt akseptert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...