Gå til innhold

Epidural farlig?


frik

Anbefalte innlegg

Jeg har en dårlig erfaring med epidurel fra min første fødsel og skal føde igen i mars. Det var helt vidunderlig å bli bedøvet, men jeg fikk problemer med pressveer og endte nesten med keisersnitt. Jeg har hørt en trist historie fra en mor som mente hun mistet barnet pga. epidural da barnet svelget fostervann. Jeg er i tvil. Jeg har veldig lyst å benytte meg av epidural igjen, siden jeg sliter med fødselsangst, men vet jo ikke om det er en sammenheng mellom denne disse uhellene og epidural.Er det noen som er overbeviste der ute eller som har sin historie og fortelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • smekka

    12

  • cecily

    11

  • filiokus81

    4

  • Dorthe

    2

Mest aktive i denne tråden

Der hvor jeg fødte første mann var de veldig kipe på å gi noe som helst. Fikk lystgass, men pustet ikke dypt nok inn så efekten var lik null.Spurte om å få noe annen form for smertelindring, men fikk til svar at det ga de bare ved spesielle tilfeller. Da fødselen var ferdig å jeg satt med verdens skjønneste gutt, var jeg kjempe stolt av meg selv. Jeg klarte meg uten noen form for smertestillende! Syns jeg var kjempe flink, og det gikk faktisk veldig greit.

Er gravid med nummer to nå, og satser på å føde uten smertestillende denne gangen også. Det er jo det som er det beste for barnet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte farlig kan man vel ikke si at det er, men det er klart det medfører en risiko som jeg personlig velger å være uten.

Jeg fødte førstemann uten smertelindring, og det gikk helt fint! Satser på å gjøre det samme igjen denne gangen.

Når det er sagt er alle fødsler ulike, noen er lange, noen korte, og i likhet med fødslene er mødrene også svært forskjellige. Noen tåler smerten godt, mens andre blir redde/stressede og nærmest paniske underveis. Bare du vet hvor dine grenser går, og selv om jeg syns du skal presse deg selv et godt stykke (kvinner har født barn til alle tider, det er dette vi er skapt til å gjøre! Du klarer det fint du også!), er det til syvende og sist bare du selv som avgjør hvorvidt du ønsker hjelp underveis eller ikke.

Lykke til uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte farlig kan man vel ikke si at det er, men det er klart det medfører en risiko som jeg personlig velger å være uten.

Jeg fødte førstemann uten smertelindring, og det gikk helt fint! Satser på å gjøre det samme igjen denne gangen.

Når det er sagt er alle fødsler ulike, noen er lange, noen korte, og i likhet med fødslene er mødrene også svært forskjellige. Noen tåler smerten godt, mens andre blir redde/stressede og nærmest paniske underveis. Bare du vet hvor dine grenser går, og selv om jeg syns du skal presse deg selv et godt stykke (kvinner har født barn til alle tider, det er dette vi er skapt til å gjøre! Du klarer det fint du også!), er det til syvende og sist bare du selv som avgjør hvorvidt du ønsker hjelp underveis eller ikke.

Lykke til uansett hva du velger!

I tidligere tider hadde ikke noe valg. I dag har vi det og jeg ser ikke poenget med å presse seg til det ytterste. En skal jo orke dagene i etterkant også.

Jeg kommer til å si ja takk til det aller meste utenom petidin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt litt typisk at man prøver å finne grunner til at ting gikk galt, f.eks. i forbindelse med fødsler. Da kan det være lett å skylde på epiduralen. Jeg vil tro man hadde stanset bruken av epidural dersom det viste seg at det kunne være skadelig.

Selv fikk jeg epidural ved første fødsel. Andre gang fødte jeg uten smertestillende og tredje gang fikk jeg akupunktur og lystgass på de siste par pressriene.

Ved den første fødselen mista jeg endel blod, så jeg var naturlig nok mer redusert etterpå enn ved de to neste fødslene. Jeg må vel også legge til at de to siste gangene jeg fødte var jeg så sprek etterpå at jeg nesten tror jeg kunne løpt maraton;-)

Jeg fikk satt spiduralen ved 2-3 cm åpning og 20 minutter etter var babyen ute! For min del hadde det antagelig gått raskt også uten epiduralen (andre og tredje fødsel gikk også veldig fort). Det eneste negative jeg opplevde med epidural var at jeg var såpass bedøvet at jeg ikke kjente riene i det hele tatt. Grunnen var at man er mest bedøvet med det samme sprøyta er satt. Etter en tid går virkningen ned slik at man kan "hjelpe til" når man føder. Siden det gikk så raskt med meg, så måtte jordmor legge seg oppå magen min for å presse. Det gikk altså kjempefint uansett.

Jeg hadde ikke nølt med å takke ja igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere tider hadde ikke noe valg. I dag har vi det og jeg ser ikke poenget med å presse seg til det ytterste. En skal jo orke dagene i etterkant også.

Jeg kommer til å si ja takk til det aller meste utenom petidin.

helt enig med deg at det er "lov" og velge, min første fødsel hadde jeg kun lystgass, resultat: jeg og dattera mi dro hjem neste dag begge i god form.. andre fødsel hadde jeg epidural, resultatet var en såkalt lekkasje og med det førte det med seg bivirkninger i nesten en mnd som artet seg som utmattelse, sterk hodepine og svimmelhet, barnet var helt friskt.. min tredje og siste fødsel valge jeg uten smertestillende, resutatet var at vi dro hjem samme dag som fødselen (fødselen var kl 0700 på morgenen og vi var hjemme 17.00) begge i kjempegod form:)

Smerter fra en fødsel gir seg temmelig raskt etter at den er over... men uansett, gled deg masse, det er et fantastisk øyeblikk uansett når du holder barnet ditt for første gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest epidural-elsker

Der hvor jeg fødte første mann var de veldig kipe på å gi noe som helst. Fikk lystgass, men pustet ikke dypt nok inn så efekten var lik null.Spurte om å få noe annen form for smertelindring, men fikk til svar at det ga de bare ved spesielle tilfeller. Da fødselen var ferdig å jeg satt med verdens skjønneste gutt, var jeg kjempe stolt av meg selv. Jeg klarte meg uten noen form for smertestillende! Syns jeg var kjempe flink, og det gikk faktisk veldig greit.

Er gravid med nummer to nå, og satser på å føde uten smertestillende denne gangen også. Det er jo det som er det beste for barnet.

Lykke til.

Epidural gir ikke noen bivirkninger for barnet i seg selv. Men de "påstår" at fødslene kan forlenges pga svakere rier, og det kan kanskje indirekte skade barnet. Men epidural - fødsler er jo enda mer overvåket enn andre fødsler, så jeg tror den risikoen er mikroskopisk.

Morfin-preparater som feks petidin, er derimot ikke bra for barnet. Lystgass vet jeg ikke noe om, var ikke mulig å få ved mine fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epidural - elsker

Epidural er jo ikke farlig i utgangspunktet. Og svelging av fostervann er heller ikke farlig, vanligvis. Mange babyer gjør det under fødsel,uten at de dør av det.

Epidural kan føre til at fødselen trekker ut i tid, og det kan muligens være en risiko for barnet. Men man får jo rie-fremkallende samtidig med epiduralen, og epidural-fødsler er mer overvåket enn andre fødsler, i alle fall er det min erfaring.

Jeg hadde epidural under min første fødsel (og de senere, men da under litt raskere forløp). Det var en veldig lang fødsel (døgn), og da de endelig satte epidural og "kur", var det over på noen få timer etter det. Hadde helt klart tatt lengre tid uten epidural og kur, og jordmor sa etterpå at de burde satt det tidligere.

Mistet det meste av smertene, men kjente litt tak i ryggen på slutten, og kjente alle pressriene. Jeg syntes det var fantastisk å føde med epidural!

Hadde full førlighet i bena hele veien, var oppe og gikk med en gang. Var utrolig sprek etterpå! Deilig!

Jeg ville ikke nølt! Epidural er den type bedøvelse som er mest skånsom for barnet, påvirker ikke i det hele tatt. Petidin må du ikke finne på å si ja til. Fikk det også, ved første fødsel, og fikk skikkelig problemer med ammingen etterpå - noe de trodde kunne komme av at barnet var "sløv" av morfinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde også ein vanskeleg fødsel og dårleg erfaring med epiduralen. Eg vil aldri ha epidural igjen, eg trur at ein hovudårsak til at det oppstod ein akuttsituasjon er at eg reagerte på epiduralen, at eg rett og slett ikkje tålte han.

Eg har født 2 gongar etterpå, og det har gått VELDIG bra utan nokon form for kunstig smertelindring forøvrig. Det har hjelpt meg enormt i forhold til å kome over den fæle opplevinga det var første gongen, der eg berre kjende meg 110% hjelpelaus og fullstendig utan kontroll over nokonting og redd- i tillegg til det medisinske som ikkje var bra.

Når det er sagt, så er folk ulike. Kanskje var det berre tilfeldig at det vart akutt for deg, kanskje var det berre tilfeldig at det vart det for meg (sjølv om mistanken er delt av fagpersonell så *veit* vi det ikkje) . Og sjølv om eg har hatt gode opplevingar i fødsel i ettertid, er det du som må arbeide deg gjennom din angst og finne ut kva du kan klare.

For dei fleste funkar epiduralen bra. Sjølv om mange får dårlegare pressrier så finst det hjelp å få som gjer at ein kjem seg gjennom den delen utan komplikasjonar eller fare for barnet. Det er berre litt meir pes.

Eg vil på det sterkaste anbefale deg å ta dette opp med jordmor, få ein skikkeleg god diskusjon om det, og helst gå gjennom fødejournalen frå sist. Det er viktige steg mot ein god og trygg fødsel for deg. Når du seier at du har fødselsangst, reknar eg med at det har med mange andre ting å gjere enn smertene - epiduralen tar jo berre ein del av dette. God dialog og oppfølging av jordmor kan hjelpe deg langt på veg til å oppleve det tryggare, og at du kjenner at du mestrar situasjonen, med eller utan epidural. Men som sagt, ikkje alle tåler epiduralen, *kanskje* var det slik med deg, og kanskje var det tilfeldig. Ein god samtale om journalen kan hjelpe deg å avklare dette betre enn vi kan råde deg til.

Håpar det går fint for deg, eg ønskar deg lykke til med resten av svangerskapet, og fødselen!

Helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg at det er "lov" og velge, min første fødsel hadde jeg kun lystgass, resultat: jeg og dattera mi dro hjem neste dag begge i god form.. andre fødsel hadde jeg epidural, resultatet var en såkalt lekkasje og med det førte det med seg bivirkninger i nesten en mnd som artet seg som utmattelse, sterk hodepine og svimmelhet, barnet var helt friskt.. min tredje og siste fødsel valge jeg uten smertestillende, resutatet var at vi dro hjem samme dag som fødselen (fødselen var kl 0700 på morgenen og vi var hjemme 17.00) begge i kjempegod form:)

Smerter fra en fødsel gir seg temmelig raskt etter at den er over... men uansett, gled deg masse, det er et fantastisk øyeblikk uansett når du holder barnet ditt for første gang:)

Det er sikkert noen som får bivirkninger og plager som du fikk, men det kan vel ikke være tilfelle for de fleste?

Håper ikke det, for jeg tror ikke epidural er så farlig jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epidural er jo ikke farlig i utgangspunktet. Og svelging av fostervann er heller ikke farlig, vanligvis. Mange babyer gjør det under fødsel,uten at de dør av det.

Epidural kan føre til at fødselen trekker ut i tid, og det kan muligens være en risiko for barnet. Men man får jo rie-fremkallende samtidig med epiduralen, og epidural-fødsler er mer overvåket enn andre fødsler, i alle fall er det min erfaring.

Jeg hadde epidural under min første fødsel (og de senere, men da under litt raskere forløp). Det var en veldig lang fødsel (døgn), og da de endelig satte epidural og "kur", var det over på noen få timer etter det. Hadde helt klart tatt lengre tid uten epidural og kur, og jordmor sa etterpå at de burde satt det tidligere.

Mistet det meste av smertene, men kjente litt tak i ryggen på slutten, og kjente alle pressriene. Jeg syntes det var fantastisk å føde med epidural!

Hadde full førlighet i bena hele veien, var oppe og gikk med en gang. Var utrolig sprek etterpå! Deilig!

Jeg ville ikke nølt! Epidural er den type bedøvelse som er mest skånsom for barnet, påvirker ikke i det hele tatt. Petidin må du ikke finne på å si ja til. Fikk det også, ved første fødsel, og fikk skikkelig problemer med ammingen etterpå - noe de trodde kunne komme av at barnet var "sløv" av morfinen.

For ikke å snakke om hvor full og uvel en kan bli selv av den dumme petidinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert noen som får bivirkninger og plager som du fikk, men det kan vel ikke være tilfelle for de fleste?

Håper ikke det, for jeg tror ikke epidural er så farlig jeg da.

Jeg har hørt at en av ti får kjipe bivirkninger. Men jeg har ingen personlig erfaring siden ingen narkoselege vil sette epidural på meg slik at jeg har fått ungene med keisersnitt og full narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til naturlig fødsel! Høres sikkert flåsete ut, men jeg ville aldri brukt epidural -fordi jeg synes det å føde er en naturlig ting som millioner av kvinner har gjort før meg uten bedøvelse. Hvorfor skal ikke jeg også klare det da? Tror smerten har mer med det psykiske å gjøre, man må forberede seg mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Fødslene forlenges gjerne ved bruk av epidural, og lengre fødsler øker faren for komplikasjoner, f.eks. i form av oksygenmangel.

Jeg var først veldig bestemt på å skulle ha epidural selv, men jo mer jeg leste og hørte om det, jo mer ønsket jeg å slippe det. Dvs. - jeg ville jo tatt i mot om fødselsforløpet hadde vært mer komplisert og vondt enn det var.

Jeg var heldig og hadde to forholdsvis lette fødlser, selv om det ikke føltes _veldig_ lett hele tiden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en av ti får kjipe bivirkninger. Men jeg har ingen personlig erfaring siden ingen narkoselege vil sette epidural på meg slik at jeg har fått ungene med keisersnitt og full narkose.

De ville ikke det altså?

Sikkert en logisk forklaring på det, uten at jeg helt tar den på strak arm.

Narkose er sikkert deilig full av bivirkninger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til naturlig fødsel! Høres sikkert flåsete ut, men jeg ville aldri brukt epidural -fordi jeg synes det å føde er en naturlig ting som millioner av kvinner har gjort før meg uten bedøvelse. Hvorfor skal ikke jeg også klare det da? Tror smerten har mer med det psykiske å gjøre, man må forberede seg mentalt.

Men det er mange som har lidd fryktelig også da. Jeg faller ikke for slike argumenter. Det er få som dør av smerte, men det betyr ikke at det er festlig likevel.

En naturlig fødsel er ikke synonymt med fravær av smertestillende i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk førstemann for over 16 år siden, fikk jeg epidural. Den satt som et skudd, smertene forsvant på et blunk og jeg hadde ingen problemer med pressingen, han kom på et par pressrier.

Gutten var våken og kvikk fra første øyeblikk, ble faktisk fotografert da han var fire timer gammel. Fotografen sa at vanligvis ventet han et par dager for at de skulle åpne øyenene mer, men vår var så våken at det var bare å knipse!

Så min erfaring er: Hurra for epidural og nye tider!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til naturlig fødsel! Høres sikkert flåsete ut, men jeg ville aldri brukt epidural -fordi jeg synes det å føde er en naturlig ting som millioner av kvinner har gjort før meg uten bedøvelse. Hvorfor skal ikke jeg også klare det da? Tror smerten har mer med det psykiske å gjøre, man må forberede seg mentalt.

Ja, det er klart at det går an å føde uten epidural! Det går også an å trekke tenner uten bedøvelse, å operere uten narkose osv., slik man har gjort i "uminnelige tider". Men nå for tiden er det vel ingen som trekker jeksler hos smeden vel?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...