Gå til innhold

gammel skolevennine jobber på avdelinga

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig og redd

Jeg skal kanskje legges inn i morgen. Men min mor sa i dag at en gammel skolevennine av meg jobber som assistent lege på psykiatrisk. Vet ikke hvilken avdeling hun jobber på.

Jeg har det forferdelig vanskelig for tiden, og ser ikke noen særlig annen utvei enn å legges inn.

Behøver jeg å ha noe som helst med henne å gjøre? Vil hun få innsikt i min journal selv om hun ikke har noe med meg som pasient å gjøre? (feks se mitt navn å lese gjennom journalen av ren interesse). Kan jeg på noe som helst måte verge meg fra å treffe henne/unngå at hun får kjennskap til at jeg er der?

Kan jeg be om å bli innlagt ved en avdeling hun ikke er? eller jobber disse assistenlegene over alle avdelinge?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Assistentleger hører til en pestemt sengepost eller poliklinisk team. I tillegg går de vakter der de har ansvar for hele avdelingen.

Om hun arbeider på den posten du blir innlagt, vil hun ikke bli din behandler. Hun vil da selvsagt f vite at du er innlagt. Hun vil ikke ha lov til å lese journalen din med mindre det oppstår noe med deg på en av hennes vakter.

I tillegg til taushetsplikten gjelder "need to know"-prinsippet. Dvs at en ikke skal ha tilgang til andre opplysninger en det en trenger for å gjøre jobben sin.

Gjest engstelig og redd

Assistentleger hører til en pestemt sengepost eller poliklinisk team. I tillegg går de vakter der de har ansvar for hele avdelingen.

Om hun arbeider på den posten du blir innlagt, vil hun ikke bli din behandler. Hun vil da selvsagt f vite at du er innlagt. Hun vil ikke ha lov til å lese journalen din med mindre det oppstår noe med deg på en av hennes vakter.

I tillegg til taushetsplikten gjelder "need to know"-prinsippet. Dvs at en ikke skal ha tilgang til andre opplysninger en det en trenger for å gjøre jobben sin.

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen