Gå til innhold

prøvd så mye og lenge, NHD?

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er en mann i begynnelsen av 30 årene, som har slitt med psykiske plager siden ungdomsskolen, spesielt sterk sosial angst, men også bekymringsangst for å være alvorlig psykisk syk(hypokonder?/tvangstanker rundt schizofreni osv). Tok første gang kontakt med psykolog da jeg var 23. Har siden den gang gått i samtaler hos ulike psykologer. Periodevis,og noen ganger år uten å gå til psykolog. Har prøvd flere antidepressvia ( cipramil, seroxat, remeron, fevarin, cipralex, zoloft og sist aurorix.) Har ikke hatt noen effekt av disse medikamentene, heller oppblomstring av angst. Enkelte har jeg også hatt problemer med å nå adekvat serumspeil til tross for over normal dose og brukt over lang tid. Har også forsøkt trilafon, zyprexa men kun trøtthet av de, samt Fluanxol med oppblomstring av angst.

Jeg har vært sykemeldt siden 2003. Har vært gjennom attføring med høyskoleutdanning, men innser at det er vanskelig å komme i jobb uansett pga sosial angst. Jeg vil så gjerne i jobb og fungere sosialt. Tror nok jeg ville klart det med beroligende.

Nå har jeg fått tilbud om kognitiv terapi en gang i uken ved poliklinikk.Spørsmålet er vel i grunn om det er grunn nok og forsvarlig, etter alt jeg har forsøkt, til at jeg får bruke noe beroligende/benzodiazepiner og med det kunne komme i jobb og få et sosialt liv igjen. Eller skal jeg sette min lit til kognitiv terapi og se det an.Jeg føler det ikke er nok. Jeg mener dessuten jeg har bra innsikt i dette med automatiske tanker osv, men at det ikke hjelper å bare prate om det 1 time i uka???(eller tar jeg helt feil??)

Med hilsen en frustert fyr, som håper på noen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249454-pr%C3%B8vd-s%C3%A5-mye-og-lenge-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen gang prøvd systematisk kognitiv terapi? Hvis ikke vil jeg absolutt anbfale deg å gi det en sjanse. Har du allerede prøvd, kan det være verdt et nytt forsøk. Kanskje du nå er mer klar for det enn du var.

Hvis du skulle bruke sobril for å kunne jobbe, hvordan ser du for deg at det skulle være? Skulle du ta en og annen sobril i starten? Eller regner du med at du kommer til å trenge det fast i flere uker/måneder? Hvor sterke og hvor mange ganger daglig regner du med at du kommer til å trenge? Sobril er vanedannende, så det er ingen god ide å bruke for mye/for lenge sammenhengende, da må du heller finne andre måter å takle angsten på.

Har du vært hos psykiater for oppfølging av medisiner? Det kan hende du trenger kombinasjoner/doser som en vanlig fastlege ikke har kunnskap nok til å gi deg.

Gjest melmøll

Jeg mener dessuten jeg har bra innsikt i dette med automatiske tanker osv, men at det ikke hjelper å bare prate om det 1 time i uka.

Å, sånn føler jeg det også! Det er så frustrerende! Jeg forstår ikke hvorfor det skal bli bedre bare av å få sagt det til en person som sitter å lytter. Blir man frisk bare av det?

Gjest melmøll

Har du noen gang prøvd systematisk kognitiv terapi? Hvis ikke vil jeg absolutt anbfale deg å gi det en sjanse. Har du allerede prøvd, kan det være verdt et nytt forsøk. Kanskje du nå er mer klar for det enn du var.

Hvis du skulle bruke sobril for å kunne jobbe, hvordan ser du for deg at det skulle være? Skulle du ta en og annen sobril i starten? Eller regner du med at du kommer til å trenge det fast i flere uker/måneder? Hvor sterke og hvor mange ganger daglig regner du med at du kommer til å trenge? Sobril er vanedannende, så det er ingen god ide å bruke for mye/for lenge sammenhengende, da må du heller finne andre måter å takle angsten på.

Har du vært hos psykiater for oppfølging av medisiner? Det kan hende du trenger kombinasjoner/doser som en vanlig fastlege ikke har kunnskap nok til å gi deg.

hva er systematisk kognitiv terapi? Er det det jeg går til tro.........?

takk for tilbakemeldinger.

når det gjelder sobril og lignende har jeg lite erfaring, har kun brukt det i perioder med sterk angst og ikke som hjelpemiddel for sosial angsten. Jeg tror at skulle jeg kommet i jobb nå, dvs søke jobb, intervjuer, bli kjent på arbeidsplassen osv....så tror jeg at jeg vil trenge det daglig. 2 sobril 15 mg kanskje, muligens 1 når jeg er over verste kneika. :-)

Tenk om det hadde vært så enkelt....hmmmm tenker i såfall på alle de årene/hele ungdomstiden jeg føler jeg har mistet pga hysteriet rundt benzodiazepiner.

Systematisk kognitiv terapi har jeg aldri prøvd. Har jo gått i samtaler hos psykolog, men da blir det jo ofte prat om løst og fast.Fortid og nåtid. Lite målretta kanskje. Skal ihvertfall forsøke kognitiv terapi nå.

Synes dine bekymringer er berettigede, når man har så lang sykdomshistorie holder det ikke med ukentlig prat i polikliniken. Jeg anbefaler deg å søke deg til Modum Bad's klinikk, eller annet behandlingssted der du får en lengre terapi.

Å gå i ukentlig terapi, uten å "praktisere" det man øver inn teoretisk, er omtrent som å skulle lære seg å kjøre bil bare gjennom teorikurset.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...