Gå til innhold

Schizofreni eller personlighetsforstyrrelser

Gjest coca cola free har jeg ikke smakt!!!

Anbefalte innlegg

Gjest coca cola free har jeg ikke smakt!!!

Jeg har diagnosen schizofreni... vet ikke helt om dette er en tentativ eller "ordentlig" diagnose, vet ikke helt hva forskjellen er heller, men samme det.

Poenget er at behandlerne mine hele tiden har tenkt at jeg har schizofreni. Jeg bruker også antipsykotiske medisiner, som hjelper meg bra.

Men jeg syns det er å overdrive å kalle meg schizofren.

Skjønner ikke hvorfor de sykeliggjør meg slik... jeg har veldig god innsikt egentlig, nemlig. Skulle tro det dreide seg om noe "mildere", en personlighetsforstyrrelse med realitetssvikt...

Hadde jeg hørt stemmer hadde vel saken vært grei, da hadde jeg gått med på at jeg var schizofren. Men det gjør jeg ikke, har ikke gjort det heller. Det er bare vrangforestillinger (mest paranoide) som har ført til at de har satt denne merkelappen på meg. Pluss andre "mildere" ting, sånn som isolering, konsentrasjonssvikt...

Og det betyr faktisk en rolle for meg hva slags merkelapp jeg har. Om jeg har schizofreni er det klart jeg har krav på endel hjelp... kanskje ikke det om det bare er personlighetsforstyrrelser...

Har desutten mye sosial angst, tror jeg... det er ikke helt det samme som paranoia, selv om det noenganger flyter over i hverandre... Føler liksom at det er litt av den samme greia, bare at paranoiaen er sterkere...

For eksempel... det jeg sliter mye med nå er at jeg er stygg og ekkel... også får jeg bekreftelser på dette når folk ser sure ut (da er de jo plutselig sure fordi jeg skitner til miljøet ved å være stygg)... dette er sosial angst, er det ikke? For det fører jo til veldig dårlig selvtillit... men så kan det gå over i vrangforestillinger, der jeg kan høre at folk snakker om meg... få leder dette inn i masse tankespinn om at alle vet hvem jeg er og sånn... (dette hjelper medisinene meg bra mot, er en stund siden jeg har vært sånn, og da hadde jeg trappet ned).

Medisinene hjelper ikke så bra mot denne sosiale angsten.

Så jeg begynner å lure på om det kanskje er to forskjellige sykdommer... i og med at jeg er like isolert som før jeg begynte med antipsykotika, men mye friskere fra vrangforstillinger og sånt tankespinn...

Eller om de går ut på ett... en slags personlighetsforstyrrelse...

Fortsetter under...

Gjest lumelia

hei..jeg tror det kan være vanlig å ikke føle seg syk..jeg har personlighetsforstyrrelse, og føler meg ikke slik..men når jeg leser det og oppdager ting som er forklart på en annen måte så stemmer det..og da føler jeg meg rar..fordi jeg egentlig visste det..på en rar måte..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke svare deg sikkert på hva den korrekte diagnosen er. Til det trengs langt mer opplysninger.

Tentativ betyr foreløpig.

Uansett hvilken diagnose du har fått, bør ehandleren din gå gjennom kriteriene for den diagnosen og begrunne hvorfor en har satt diagnosen.

Diagnose er viktig om det har betydning for behandlingen - ellers ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...