Gå til innhold

Ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest ung uføre
Skrevet

Er det noen som har blitt uføre i ung alder her?? Jeg er over 30, men sykdom kan skrives tilbake fra før jeg fylte 25, jeg kan da få ung uføre. Er det noen som vet om en vil kunne få etterbetalt for de årene en kan tilbakeskrive?? Har i disse årene mottatt ca 9000,- i mnd.

Takker for svar:)

Gjest Tapetsert
Skrevet

Før var det lett å få det, nå er det vanskelig.

Hadde en søster som søkte på det nå, men hun fikk beskjed om at hun ikke fikk det pga at hun hadde jobbet i noen år (tre år eller så), så jeg tror denne ordningen er forbeholdt de som har vært så uføre at de aldri har kunnet jobbe. Det synes jeg er greit, for de har ikke kunnet samle noen pensjonspoeng.

Jeg vet om de som i den seneste tiden har fått innvilget ung ufør med tilbakevirkende kraft som 40-åringer, men da har de som sagt aldri kunnet ha en normal jobb.

Den egentlige grensen er 36, men det blir i enkelte tilfeller gjort unntak med tilbakevirkende kraft som nevnt over.

Mere vet ikke jeg om dette.

Skrevet

På www.nav.no står det:

"Kort om Ung og ufør - særregler

Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år. Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler.

Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uføreytelse før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse.

Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,30 Hvis du er ung ufør og mottar tidsbegrenset uførestønad blir stønaden beregnet etter de samme bestemmelsene som gjelder for beregning av rehabiliteringspenger til unge uføre. "

Vennlig hilsen

Skrevet

Søker man på trygdeytelser er det tre mnd tilbake fra vedtaksdato tror jeg.

Skrevet

Det kom en lov i 2004 som sier at man ikke får etterbetalt hvis man får ufør med vedtak lang tid bakover. Så de pengene er tapt. Det er virkelig surt. Men sånn er det når Høyre har hatt makten :-/

Gjest ung uføre
Skrevet

Det kom en lov i 2004 som sier at man ikke får etterbetalt hvis man får ufør med vedtak lang tid bakover. Så de pengene er tapt. Det er virkelig surt. Men sånn er det når Høyre har hatt makten :-/

Så synd da;( Hadde håpet at jeg endelig ville få en kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste. Inntekten blir jo noe redusert, når en ikke er i stand til å arbeide. Har vært på yrkesrettet adføring, og en blir ikke rik av en slik inntekt. Har bra utdannelse, og det er trist at jeg ikke får brukt kunnskapen min. Får bare håpe jeg får reduksjon hos lånekassa, ellers sitter jeg veldig dårlig i det;(

Takk for svar

Gjest Cartman007
Skrevet

Tror ikke dette stemmer, men den tiden man evt. har hatt tidsbegrenet uføreytelse vil ikke legges til grunn for etterbetaling.

Gjest catiki21
Skrevet

Før var det lett å få det, nå er det vanskelig.

Hadde en søster som søkte på det nå, men hun fikk beskjed om at hun ikke fikk det pga at hun hadde jobbet i noen år (tre år eller så), så jeg tror denne ordningen er forbeholdt de som har vært så uføre at de aldri har kunnet jobbe. Det synes jeg er greit, for de har ikke kunnet samle noen pensjonspoeng.

Jeg vet om de som i den seneste tiden har fått innvilget ung ufør med tilbakevirkende kraft som 40-åringer, men da har de som sagt aldri kunnet ha en normal jobb.

Den egentlige grensen er 36, men det blir i enkelte tilfeller gjort unntak med tilbakevirkende kraft som nevnt over.

Mere vet ikke jeg om dette.

jeg får ikke trygd selv om jeg har store ryggproblemer som jeg er født med. det er litt urett ferdig her i verden. Jeg studerer nå for å få en jobb, men det er nesten ingen jobber jeg kan ha. Må ha et stort lån også, noe som jeg synes er dumt. jeg skulle ønske jeg fikk trygd.

Skrevet

jeg får ikke trygd selv om jeg har store ryggproblemer som jeg er født med. det er litt urett ferdig her i verden. Jeg studerer nå for å få en jobb, men det er nesten ingen jobber jeg kan ha. Må ha et stort lån også, noe som jeg synes er dumt. jeg skulle ønske jeg fikk trygd.

Nei, guri meg. Ikke ønsk deg trygd da hvis du er 21 år. Det er kjempekjedelig å være hjemme hele tida og alle jeg kjenner som har trygd, ønsker at de kunne fått en jobb.

Gjest catiki21
Skrevet

Nei, guri meg. Ikke ønsk deg trygd da hvis du er 21 år. Det er kjempekjedelig å være hjemme hele tida og alle jeg kjenner som har trygd, ønsker at de kunne fått en jobb.

det er vel bedre å få seg trygd enn å få sosialhjelp? kan ikke få jobb. yrkes søking kurs som aetat driver med er helt tåplige. hva skal en sånn som meg gjøre da når jeg ikke kan jobbe mer enn 50% om jeg greier det da. men prøver å utdanne meg som lærer nå, eneste jobben jeg greier. der er alt varierende, men burde fått trygd istedenfor lån fra lånekssen, det jeg mener egentlig hvertfall.

Skrevet

det er vel bedre å få seg trygd enn å få sosialhjelp? kan ikke få jobb. yrkes søking kurs som aetat driver med er helt tåplige. hva skal en sånn som meg gjøre da når jeg ikke kan jobbe mer enn 50% om jeg greier det da. men prøver å utdanne meg som lærer nå, eneste jobben jeg greier. der er alt varierende, men burde fått trygd istedenfor lån fra lånekssen, det jeg mener egentlig hvertfall.

Alle må ta lån hvis de skal studere i din alder. Ingen får yrkesmessig attføring før fyllte 24 lenger. Hvis man feiler ett eller annet så tar man en utdannelse som man tror man kan klare, her stiller alle likt.

Og det er vel egentlig mest rettferdig også hvis du tenker etter.

Gjest catiki21
Skrevet

Alle må ta lån hvis de skal studere i din alder. Ingen får yrkesmessig attføring før fyllte 24 lenger. Hvis man feiler ett eller annet så tar man en utdannelse som man tror man kan klare, her stiller alle likt.

Og det er vel egentlig mest rettferdig også hvis du tenker etter.

takk for svaret. jeg vet at ingen får det før en fyller 24 år nå lenger. men det er så urett ferdig at hvis en har noen små dempresjoner så får enn det, ikke når en har sikkelig problemer. men samme det. kjenner mange jeg som har trygd osv.

Skrevet

takk for svaret. jeg vet at ingen får det før en fyller 24 år nå lenger. men det er så urett ferdig at hvis en har noen små dempresjoner så får enn det, ikke når en har sikkelig problemer. men samme det. kjenner mange jeg som har trygd osv.

Jeg tviler sterkt på at folk med små depresjoner får uføretrygd, de får nok heller SSRI og et spark i ræva.

Ved alvorlige depresjoner så stiller det seg nok annerledes, men det kan vel egentlig ikke du og jeg uttale oss om fordi vi ikke har kjent det på kroppen.

Gjest Tapetsert
Skrevet

*Klem* til deg, håper det ordner seg!

Gjest Tapetsert
Skrevet

Men får du ikke utdanningen dekket under attføringytelse da? jeg trodde alle syke fikk det.

Gjest catiki21
Skrevet

Men får du ikke utdanningen dekket under attføringytelse da? jeg trodde alle syke fikk det.

Takk for svar. Nei jeg får desverre ikke dekket min utdanning noe jeg synes jeg burde fått. Jeg har store ryggproblemer, ryggopperert når jeg var 14 år, nå er jeg 21. Ryggen min er fortsatt ikke bra og blir det heller aldri desverre. Skulle ønske jeg fikk hjelp økonomisk, men desverre nei. Vet ikke hva jeg egentlig skal gjøre.

Skrevet

Får ikke dekket utdannelse før du har passert 26 år eller noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...