Gå til innhold

Alternativ behandling av depresjon

Anbefalte innlegg

Sliter i perioder med depresjon og sosial angst. Etter råd fra psykologen min, har jeg oppsøkt lege, og vedkommende mener jeg bør forsøke antidepressiva. Jeg vil helst ha forsøkt andre utveier først. Har noen tips til alternative måter å hanskes med depresjon på? Med "alternative måter" mener jeg ikke homeopati eller healing; heller mosjon, kosttilskudd, kanskje naturmedisin (men da med vitenskapelig bevist effekt).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249812-alternativ-behandling-av-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk :) Har såvidt lest om Johannesurt - vet du om det har effekt ved alvorlig depresjon?

Såvidt jeg har hørt virker Johannesurt på samme måte som den type AD som kalles SSRI - bare mindre..

Mosjon virker. Godt kosthold, gode vaner, venner osv. Men oftest er det ikke nok. Lykke til!

Såvidt jeg har hørt virker Johannesurt på samme måte som den type AD som kalles SSRI - bare mindre..

Mosjon virker. Godt kosthold, gode vaner, venner osv. Men oftest er det ikke nok. Lykke til!

Jeg får teste det ut :) Jeg har vel en noe irrasjonell frykt for antidepressiva, for bivirkninger og hvordan de kommer til å virke inn på personligheten, men samtidig kville det vært en veldig lettelse å slippe de verste bølgedalene. Så hvis jeg ikke opplever noen effekt av Johannesurt, får jeg kanskje bevege meg i retning av farmakologien.

Jeg får teste det ut :) Jeg har vel en noe irrasjonell frykt for antidepressiva, for bivirkninger og hvordan de kommer til å virke inn på personligheten, men samtidig kville det vært en veldig lettelse å slippe de verste bølgedalene. Så hvis jeg ikke opplever noen effekt av Johannesurt, får jeg kanskje bevege meg i retning av farmakologien.

Forstår deg, hadde det akkurat sånn selv. Men kom dit at jeg ikke klarte å ta noen beslutninger selv, bare diltet dit andre ledet meg. Og har i dag god hjelp av cipralex. Prøv, ingenting er jo bedre enn at det går uten. Men ikke vent for lenge!

Annonse

Forstår deg, hadde det akkurat sånn selv. Men kom dit at jeg ikke klarte å ta noen beslutninger selv, bare diltet dit andre ledet meg. Og har i dag god hjelp av cipralex. Prøv, ingenting er jo bedre enn at det går uten. Men ikke vent for lenge!

Takk for tips - og bra å høre du har utbytte av å bruke Cipralex. Jeg har etterhvert utviklet en del mekanismer som gjør meg i stand til å holde hodet over vannet i de verste periodene, men fokuset blir hele tiden liggende på det å komme seg gjennom depresjonen - og det blir i lengden ikke mye av et liv. Håper jeg skal klare å komme meg ovenpå nok til å gjøre noe mer ut av hverdagen :)

Gjest Også deprimert

Tusen takk :)

Dessuten leste jeg nettopp at selen 100 mcg, og sink, folat og vit. b12 skal være virkningsfullt mot depresjon. ( jeg leste det nylig her, men linken til dette har jeg ikke.)

30 min. x 4 g. pr uke med mosjon (rask gange el annet m tilsvarende intensitet, skal gi god effekt på innen en og en halv uke (!) i følge NHD.

Det er også viktig å gjøre lystbetonte ting, være sammen med folk du trives sammen med.

God bedring!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nettopp gjort en studie på dette:

Kun Johannesurt var virksom.

Fysisk trening virker også.

PS: Per definisjon er verken Johannesurt eller fysisk trening lenger "alternativ behandling" i og med at de er bevist virksom i gode vitenskapelige studier. De er kommet over i "skolemedisinens" rekker :-)

Takk for informasjonen. Jeg er heldigvis ikke i noen av risikogruppene og tar ingen andre medikamenter enn en sjelden Ibux ved hodepine, så jeg tror Johannesurt vil være uproblematisk. Men definitivt viktig informasjon å ha!

Annonse

Dessuten leste jeg nettopp at selen 100 mcg, og sink, folat og vit. b12 skal være virkningsfullt mot depresjon. ( jeg leste det nylig her, men linken til dette har jeg ikke.)

30 min. x 4 g. pr uke med mosjon (rask gange el annet m tilsvarende intensitet, skal gi god effekt på innen en og en halv uke (!) i følge NHD.

Det er også viktig å gjøre lystbetonte ting, være sammen med folk du trives sammen med.

God bedring!

Har du forsøkt noen av rådene selv?

Mosjon har jeg erfart virker - problemet er bare at jeg ikke klarer ta meg sammen nok til å komme meg ut døra når jeg er deprimert. Får samle litt viljestyrke og gjenoppta treninga.

PS: Per definisjon er verken Johannesurt eller fysisk trening lenger "alternativ behandling" i og med at de er bevist virksom i gode vitenskapelige studier. De er kommet over i "skolemedisinens" rekker :-)

Takk :) Med "alternativ behandling" mente jeg primært "alternativer til behandling med antidepressiva", ikke "alternativ behandling" som motsats til skolemedisin ;)

Takk :) Med "alternativ behandling" mente jeg primært "alternativer til behandling med antidepressiva", ikke "alternativ behandling" som motsats til skolemedisin ;)

Johannesurt er et antidepressivt medikament :-)

Johannesurt er et antidepressivt medikament :-)

Hehe... Ettersom et av bekymringsmomentene mine i vurderingen av SSRI har vært bivirkninger, og Johannesurt ser ut til å ha færre av disse (http://www.psykiatrinytt.no/modules.php?name=News&file=article&sid=296), har jeg lavere terskel for å forsøke Johannesurt. Men jeg ser helt klart det selvimotsigende i å være skeptisk til industrielt fremstilte antidepressiva og ikke-fullt-så skeptisk til Johannesurt-ekstrakt; at noe er "naturlig" betyr selvfølgelig ikke at det er bedre.

Såvidt jeg vet selges Johannesurt-ekstrakt reseptfritt på apoteket. Vil det likevel være gunstig å ta kontakt med fastlege for å diskutere dosering, eller er det greit med selvmedisinering?

Betyr det at du nå tørr og gi det til dine? Eller mener du fortsatt dette?

Sitat:

Jeg ser ingen fordeler med Johannesurt i forhold til SSRI.

Jeg ville aldri ha valgt det selv eller gitt det til noen av "mine".

Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter.

Jeg ville aldri turt å ta det.

- Nils Håvard Dahl, psykiater

Sitat slutt.

Jeg husket at du skrev dette en gang, og klarte jammen og finne det igjen.

Betyr det at du nå tørr og gi det til dine? Eller mener du fortsatt dette?

Sitat:

Jeg ser ingen fordeler med Johannesurt i forhold til SSRI.

Jeg ville aldri ha valgt det selv eller gitt det til noen av "mine".

Hadde det ikke vært et såkalt "naturprodukt" eller "alternativt" produkt, ville det aldri blitt solgt med så dårlig effekt i forhold til bivirkninger og ikke minst interaksjonenr med andre medikamenter.

Jeg ville aldri turt å ta det.

- Nils Håvard Dahl, psykiater

Sitat slutt.

Jeg husket at du skrev dette en gang, og klarte jammen og finne det igjen.

Det er fortsatt slik: Jeg ville aldri brukt Johannesurt eller gitt det til en av mine. Dette fordi det finnes langt bedre antidepressiva på markedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...