Gå til innhold

Kattedrap igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flyr rundt og dreper katter.

Dyreplageri er selvsagt ulovlig og forkastelig. Vanskjøtsel likeså, både av dyr og mennesker. Vi skal ha respekt for dyr.

Men hva er enklest: å fjerne alle gærne folk, eller at kattefolk har kattene sine inne? Er det farlig for katter å være ute, hvorfor la dem gå ute uten oppsyn?

Jeg ville ikke turt å la mine dyr gå løse rundt i en farlig verden.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

32

• Hatsumomo

8

• Sofline

7

• citygirl

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sånn har det vel alltid vært og vil alltid være, desverre. Men vi kan jo ikke holde katten inne, den har jo et liv å ivareta. Farer utsettes vi alle for, hver dag.

Skrevet

Sånn har det vel alltid vært og vil alltid være, desverre. Men vi kan jo ikke holde katten inne, den har jo et liv å ivareta. Farer utsettes vi alle for, hver dag.

Mitt resonnement:

Er det farlig for katten å være ute?

Ja.

Da slipper jeg den ikke ut, eller så lar jeg være å anskaffe katt. Av hensyn til katten. Jeg er ikke egoist.

Skrevet

Mine katter er inne, rett og slett fordi jeg ser så mange katteoppslag om savnet katter her at jeg tar ikke sjansen.

Skrevet

Mitt resonnement:

Er det farlig for katten å være ute?

Ja.

Da slipper jeg den ikke ut, eller så lar jeg være å anskaffe katt. Av hensyn til katten. Jeg er ikke egoist.

Flott! Her hvor jeg bor så har jeg skog og lite trafikk. (har en katt) Jeg antar at du bor i storbyen med mye trafikk, og da bør man ikke ha katt kanskje?

Det finnes rasekatter som helst bare skal være inne, de passer for folk i storbyer. Man anskaffer seg ikke en vanlig katt og frarøver den livet i det fri, det ville ikke vært det beste for katten, mener jeg.

Skrevet

Mine katter er inne, rett og slett fordi jeg ser så mange katteoppslag om savnet katter her at jeg tar ikke sjansen.

Nettopp. Og det er koselig med katter i huset, mye koseligere enn å vente med angst for å se om de kommer hjem eller ikke.

Min siste gikk aldri ut, bare satt i døra eller vinduet og freste til evt inntrengere :-)

Skrevet

Flott! Her hvor jeg bor så har jeg skog og lite trafikk. (har en katt) Jeg antar at du bor i storbyen med mye trafikk, og da bør man ikke ha katt kanskje?

Det finnes rasekatter som helst bare skal være inne, de passer for folk i storbyer. Man anskaffer seg ikke en vanlig katt og frarøver den livet i det fri, det ville ikke vært det beste for katten, mener jeg.

Reven tar mange katter, det gjør grevlingen også. Gaupa dreper dem gjerne.

Skrevet

Trafikken tar mange menneskeliv, men vi ferdes fremdeles frivillige ute i gatene..

Mine fire katter hadde sørget seg ihjel om de ikke fikk komme ut...

To av dem lusker stort sett bare rundt husveggene, mens de andre to løper i vill bort bort til skogkanten. Har hatt dem i 7 år...

Skrevet

"Man anskaffer seg ikke en vanlig katt og frarøver den livet i det fri, det ville ikke vært det beste for katten, mener jeg."

hvis det beste for katten er på bli drept av en bil på veien, å gå seg bort fra eieren og sulte til døde alene, å bli drept/torturert av onde mennesker osv, så er jeg glad jeg ikke gjør det "beste" for katten.

Katter som er inne fra fødselen av, som har nok areal å boltre seg på, har en kattepartner, som blir stelt og kost med, som får nok mat og vann,som har eiere som bruker tid og energi på å leke med dem og aktivsere dem, som har det godt og varmt og som får leve et LANGT og GODT liv, lider ABSOLUTT ingen nød.

Skrevet

Trafikken tar mange menneskeliv, men vi ferdes fremdeles frivillige ute i gatene..

Mine fire katter hadde sørget seg ihjel om de ikke fikk komme ut...

To av dem lusker stort sett bare rundt husveggene, mens de andre to løper i vill bort bort til skogkanten. Har hatt dem i 7 år...

Litt vel feil å sammenligne mennesker med katter i en trafikk sammenheng da katter ikke skjønner hva biler kan gjøre.

Mennesker løper ikke ut i gaten når en bil kommer uten å vite eventuelle farer for hva som kan skje.

Skrevet

Det er sånn livet er min kjære ;)

Hvorfor skal f.eks du sperres inne å ikke få lov å jakte på damer eller søke spenning i filmer, spise det du kjøper på butikken mm. Hva slags liv hadde du hatt da uten jakten og spenningen?

*HEHE, nei nå tar jeg visst helt av*, men tog du an?

Skrevet

"Man anskaffer seg ikke en vanlig katt og frarøver den livet i det fri, det ville ikke vært det beste for katten, mener jeg."

hvis det beste for katten er på bli drept av en bil på veien, å gå seg bort fra eieren og sulte til døde alene, å bli drept/torturert av onde mennesker osv, så er jeg glad jeg ikke gjør det "beste" for katten.

Katter som er inne fra fødselen av, som har nok areal å boltre seg på, har en kattepartner, som blir stelt og kost med, som får nok mat og vann,som har eiere som bruker tid og energi på å leke med dem og aktivsere dem, som har det godt og varmt og som får leve et LANGT og GODT liv, lider ABSOLUTT ingen nød.

Neida, de blir bare frarøvet sin virkelighet, og igjen, _mener jeg_.

Skrevet

Litt vel feil å sammenligne mennesker med katter i en trafikk sammenheng da katter ikke skjønner hva biler kan gjøre.

Mennesker løper ikke ut i gaten når en bil kommer uten å vite eventuelle farer for hva som kan skje.

Jo faktisk så skjer det også. Uhell skjer stadig vekk.

Skrevet

Jo faktisk så skjer det også. Uhell skjer stadig vekk.

Såklart det gjør.

Forskjellen er at mennesker VET hva de gjør, katter gjør det ikke. De skal bare over en vei.

Skrevet

Såklart det gjør.

Forskjellen er at mennesker VET hva de gjør, katter gjør det ikke. De skal bare over en vei.

Tror du undervurderer katter. De lærer fort hva som er farlig. Mine løper så fort en bil starter motoren... Og de vil helst ikke gå langs veien, men tar omveier for å unnga biler, mennesker og ikke minst barn.

Skrevet

Katten min får lov til å gå ut viss hun vil. Sitter hun ved verandadøren så åpner jeg den og lar den stå åpnen, men katten går aldri lengre enn til kanten på verandaen. Jeg er selvfølgelg overlykkelig for dette, og katten lider ikke noen nød hun heller. Hun har jo valgt det selv.

Skrevet

Det er sånn livet er min kjære ;)

Hvorfor skal f.eks du sperres inne å ikke få lov å jakte på damer eller søke spenning i filmer, spise det du kjøper på butikken mm. Hva slags liv hadde du hatt da uten jakten og spenningen?

*HEHE, nei nå tar jeg visst helt av*, men tog du an?

Spør en ornitolog. En katt kan rasere alt av bakkerugende og noen ganger trerugende fugler i et stort område. Tar dem både på reir og ungene. De hører ikke til i norsk natur, derfor er fuglene et lett bytte for dem.

Skrevet

Katten min får lov til å gå ut viss hun vil. Sitter hun ved verandadøren så åpner jeg den og lar den stå åpnen, men katten går aldri lengre enn til kanten på verandaen. Jeg er selvfølgelg overlykkelig for dette, og katten lider ikke noen nød hun heller. Hun har jo valgt det selv.

Mine likte seg inne i trygghet, lekte og herjet halve døgnet, fulgte etter meg og sov i viduskarmene. De bør være to når de er inne alene om dagene, men de sov til ettermiddagen uansett.

Skrevet

Tror du undervurderer katter. De lærer fort hva som er farlig. Mine løper så fort en bil starter motoren... Og de vil helst ikke gå langs veien, men tar omveier for å unnga biler, mennesker og ikke minst barn.

Du overvurderer katter hvis du seriøst sammenligner katter og mennesker i trafikken.

Skrevet

Såklart det gjør.

Ja livet er merkelig. Vi utsetter oss for fare hver dag. Kos deg med kattene dine inne du, det er sikkert tryggest der du bor. Jeg fryder meg over å se katten min løpe ute, leke med mus og fugler, sommerfugler mm. Og se når den sover godt i stolen her mellom øktene :) Og det å se når den blir sluppet inn på morraen og den løper rett opp til min sovende datter, for å vokne ho. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...