Gå til innhold

Kattedrap igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min får lov til å gå ut viss hun vil. Sitter hun ved verandadøren så åpner jeg den og lar den stå åpnen, men katten går aldri lengre enn til kanten på verandaen. Jeg er selvfølgelg overlykkelig for dette, og katten lider ikke noen nød hun heller. Hun har jo valgt det selv.

Nå de bor inne, så blir de ikke "voksne". De er kattunger hele livet, og det er for så vidt greit. Ville domestic katter i varmere strøk har en helt annen adferd.

Mine ville aldri turt å fly på en due!

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

32

• Hatsumomo

8

• Sofline

7

• citygirl

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror du undervurderer katter. De lærer fort hva som er farlig. Mine løper så fort en bil starter motoren... Og de vil helst ikke gå langs veien, men tar omveier for å unnga biler, mennesker og ikke minst barn.

Katten min hadde en periode da hun gikk over veien for å jakte på fugler. Og så snart hun hørte en bil pilte hun over veien for å komme seg trygt hjem. Det var skummelt det!

Etter at hun ble sterilisert går hun sjelden ut. Å sitte i karmen på den åpne døren og se ut er tydeligvis nok nå. Hun har valgt det selv, og jeg er bare glad til. Hun er veldig fornøyd med livet og har det godt :-)

Skrevet

Spør en ornitolog. En katt kan rasere alt av bakkerugende og noen ganger trerugende fugler i et stort område. Tar dem både på reir og ungene. De hører ikke til i norsk natur, derfor er fuglene et lett bytte for dem.

:)

Skrevet

Ja livet er merkelig. Vi utsetter oss for fare hver dag. Kos deg med kattene dine inne du, det er sikkert tryggest der du bor. Jeg fryder meg over å se katten min løpe ute, leke med mus og fugler, sommerfugler mm. Og se når den sover godt i stolen her mellom øktene :) Og det å se når den blir sluppet inn på morraen og den løper rett opp til min sovende datter, for å vokne ho. :)

Å herlighet....

Jeg har da hatt katt som var ute. Vet akkurat hvordan det er.

Men nå har jeg valgt å ha mine to katter inne. Jeg vil ha dem lenge. Jeg vil beskytte dem. Jeg vil at de skal ha det godt.

Kall meg egoist.

Skrevet

Neida, de blir bare frarøvet sin virkelighet, og igjen, _mener jeg_.

De hører ikke hjemme i naturen i Norge, så sett fra den siden er det ikke naturlig at de er her.

Skrevet

Katten min hadde en periode da hun gikk over veien for å jakte på fugler. Og så snart hun hørte en bil pilte hun over veien for å komme seg trygt hjem. Det var skummelt det!

Etter at hun ble sterilisert går hun sjelden ut. Å sitte i karmen på den åpne døren og se ut er tydeligvis nok nå. Hun har valgt det selv, og jeg er bare glad til. Hun er veldig fornøyd med livet og har det godt :-)

Og likevel så dør en haug med katter av biler hvert eneste år.

Selv katter som er vettskremt for biler og som bor ved trafikkerte veier og er vant med dem.

Forstå det den som kan....

Skrevet

Mine likte seg inne i trygghet, lekte og herjet halve døgnet, fulgte etter meg og sov i viduskarmene. De bør være to når de er inne alene om dagene, men de sov til ettermiddagen uansett.

Jeg har ikke to katter, men naboen sin katt kommer over på besøk daglig. De har stor glede av hverandre :)

Skrevet

Å herlighet....

Jeg har da hatt katt som var ute. Vet akkurat hvordan det er.

Men nå har jeg valgt å ha mine to katter inne. Jeg vil ha dem lenge. Jeg vil beskytte dem. Jeg vil at de skal ha det godt.

Kall meg egoist.

Egentlig er det bare å spørre en veterinær. Den siste jeg spurte var veldig for innekatter. De lever lenge, er psykisk sterke og er veldig friske, det borger for et godt liv.

Ute blir de utsatt for mye. 99% av alle skader skyldes farer ute. Halvparten av alle plager og sykdommer skyldes at de er ute.

Skrevet

Og likevel så dør en haug med katter av biler hvert eneste år.

Selv katter som er vettskremt for biler og som bor ved trafikkerte veier og er vant med dem.

Forstå det den som kan....

Jeg er enig med deg jeg da. I at innekatter har det godt og trafikken er farlig for kattene. Mulig det ikke kom godt nok fram :-)

Skrevet

Jeg har ikke to katter, men naboen sin katt kommer over på besøk daglig. De har stor glede av hverandre :)

Våre innekatter gikk også på besøk til naboer og nabokatter i blant, men ikke alene.

Skrevet

Våre innekatter gikk også på besøk til naboer og nabokatter i blant, men ikke alene.

Hver morgen så bruker nabokatten å stå i stuevinduet. Jeg åpner det og lar det stå åpnet slik hun kan gå igjen når hun ønsker. Naboen er klar over dette og hun synst det er greit. Hun ringer alltid på her når hun leter etter katten sin.

Skrevet

En kattunge som aldri har opplevd å være ute og vokser opp som innekatt kan umulig vite "hva den går glipp av" da den ikke har opplevd noe annet. Hvis den har tilgang på slikt som katter trenger (ingen katteekspert akkurat - men gjemmesteder, underholdning, avtrede og slikt) bør den være like happy som andre katter.

Jeg har ikke katt, men jeg ville nok ha engstet meg hvis jeg hadde hatt en menneskekjært utekatt.

Det er mange dyreplagere der ute.

Skrevet

En kattunge som aldri har opplevd å være ute og vokser opp som innekatt kan umulig vite "hva den går glipp av" da den ikke har opplevd noe annet. Hvis den har tilgang på slikt som katter trenger (ingen katteekspert akkurat - men gjemmesteder, underholdning, avtrede og slikt) bør den være like happy som andre katter.

Jeg har ikke katt, men jeg ville nok ha engstet meg hvis jeg hadde hatt en menneskekjært utekatt.

Det er mange dyreplagere der ute.

Jeg har inntrykk av at våre innekatter var happy med det. De følte seg veldig utrygge ute og fulgte meg tett i hælene når vi var ute. En tur i postkassa var mer enn nok. En minste lyd eller bevegelse og de for inn igjen.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at våre innekatter var happy med det. De følte seg veldig utrygge ute og fulgte meg tett i hælene når vi var ute. En tur i postkassa var mer enn nok. En minste lyd eller bevegelse og de for inn igjen.

Det er jo et godt tegn på at de følte seg trygge inne:-)

Skrevet

Det er jo et godt tegn på at de følte seg trygge inne:-)

De var lykkelige over at jeg kom helskinnet inn også. At jeg unnslapp den farlige mopeden til postmannen nede på veien, med livet i behold :-).

Men mest tenkte de på mat, mat, mat, mat.... matvrak alle som en.

Skrevet

De var lykkelige over at jeg kom helskinnet inn også. At jeg unnslapp den farlige mopeden til postmannen nede på veien, med livet i behold :-).

Men mest tenkte de på mat, mat, mat, mat.... matvrak alle som en.

Mat er en fellesnevner for de fleste dyr - også to-beinte:-)

Bikkjene mine er villig til å risikere livet for en godbit.

_No fear_, med andre ord. Derfor går de i bånd! *lol*

Skrevet

Min forrige katt var et matmonster og så slik ut ;)

Han fikk da også bare boksemat av mine foreldre (stor FY nå)

Mine to katter nå (som er sterilisert og kastrert) får tørrfor (og litt godt i helgene).

Tørrforet (fra dyrebutikken) er meget drøy, så de spiser lite og ser også svært, svært sunn og altetiske ut :)

Skrevet

Min forrige katt var et matmonster og så slik ut ;)

Han fikk da også bare boksemat av mine foreldre (stor FY nå)

Mine to katter nå (som er sterilisert og kastrert) får tørrfor (og litt godt i helgene).

Tørrforet (fra dyrebutikken) er meget drøy, så de spiser lite og ser også svært, svært sunn og altetiske ut :)

Våtfór til katter og bikkjer er bare til høytidelige anledninger. De har godt av skikkelig tørrfór som gir fiber, tyggemotstand, renser tennene osv.

Skrevet

Det mest snodige matvraket var marsvinet Bulle. Bulle hylte som besatt hvis du raslet med en salatpose, gumlet som en gal på salaten og løp lettere hysterisk etter oss hvis han frmdeles hørte posen.

Når jeg sveivet på boksåpneren, kom det katter i haugevis. Hvis det var fiskeboller, så kunne jeg glemme å ha den for meg selv. De ga seg ikke før de hadde stukket hodet nedi boksen og slikket opp all kraften. Det går akkurat tre kattehoder nedi en fiskebolleboks.

Gjest Pontiac
Skrevet

Neida, de blir bare frarøvet sin virkelighet, og igjen, _mener jeg_.

Hvilke dyr gjør ikke det i år 2006?

Hunder i korte bånd, hamster, marsvin, kaniner og fugler i bur.

Fisker i boller.

Helt ærlig talt, skulle vi latt naturen være naturen så kunne ikke verden sett slik ut den gjør i dag.

Har ingen tro på at katten simpelthen må være ute for å være lykkelig.

Har også tro på at en katt kan læres opp til å gi labb, gå i bånd, vare i utebur osv. bare de blir tilført slike ting fra de er født.

Jeg har hatt diverse dyr som har oppført seg "mot normalen" helt enkelt fordi jeg har latt dem få sjengsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...