Gå til innhold

Hvordan vet man at man har tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den som har tvangslidelser vet at tvangen er "vanvittig". Det vet ikke en person med psykose/vrangforestillinger.

En person med tvangslidelse som må ta tverrsummen på alle bilnummer for å hindre at datteren eller sønnen skal omkomme i en ulykke samme dag, vet at dette er "tull", men greier likevel ikke å slutte med det.

Den som har tvangslidelser vet at tvangen er "vanvittig". Det vet ikke en person med psykose/vrangforestillinger.

En person med tvangslidelse som må ta tverrsummen på alle bilnummer for å hindre at datteren eller sønnen skal omkomme i en ulykke samme dag, vet at dette er "tull", men greier likevel ikke å slutte med det.

Men hvordan kan jeg selv finne ut om jeg har tvangstanker og at ikke tankene mine er sannhet?!

Men hvordan kan jeg selv finne ut om jeg har tvangstanker og at ikke tankene mine er sannhet?!

Du kan f.eks. lufte tankene dine med andre som kan si deg om disse tankene er sanne eller ei. Det er ikke sant at noen dør hvis man ikke teller alle vinduene på røde hus på vei til jobben eller at det blir katastrofe hvis man tråkker på en strek.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...