Gå til innhold

Nå skal jenter innkalles til Forsvarets sesjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, du er nå søt!

Problemet er at man ikke får to timers effektivt arbeid når man har en unge, for ungen er der resten av tiden også, og om man ikke passer på, så sørger ungen for at man må gjøre alt om og om og om igjen.

Det er ikke noe som heter "effektivt arbeid" når det gjelder små unger. Man må ta med i beregningen at det gulvet man vasket for to minutt siden blir griset til igjen med mat/gulp/sand eller hva som helst. At klærene man tok på om morgenen må skiftes i alle fall en gang til. At lekene man rydder opp kastes ut igjen når man snur ryggen til.

Og unger melloom 1 og 2 år er ikke særlig gode til å leke selv eller underholde seg selv heller, og det er vel heller ikke derfor man går hjemme med dem heller?

Men du må gjerne komme hjem til meg og være effektiv i to timer, og så tro at du kan slappe av resten av tiden, men sorry, sånn fungerer det rett og slett ikke. Du er på "jobb" hele den tiden ungene er våkne, så enkelt er det.

Allikevel tror jeg de fleste kunne funnet tid til 6 mnd uten mannfolk, kun, esersis krig og friluftsliv.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

41

• Sofline

38

• Prozak

17

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har heldigvis en mann som kan stelle hjemme. Riktignok gjør han det ikke heeeelt sånn som jeg ville gjort det, men så lenge ungene overlever og huset ikke brenner ned, så skal jeg vel ikke klage ;o)

Jeg synes forresten mil sa det veldig godt når det gjelder kvinner og verneplikt. Og det er forøvrig sånn at kvinner som blir 30 uten å ha mann og barn, kan kalles inn til førstegangstjeneste, er det ikke?

18 år syns jeg ville vært passe.

Hive sminke, frisørtimer, Prince Mild, rødvin og disko ut av livet en stund. Skrubbe opp innsiden av låra på trestammene i hinderløypa, vrikke foten i sandgrava, bite tenna sammen for å få rompa og beina over plankeveggen. Plompe i vanngrava og løpe videre med vannet sprutende opp av støvleskaftene. Se hvem som har størst og blodige gnagsår etter 30 km mars i 25 varmegrader. Se hvem som knela først med sykebåra. Granske gnagsåret etter AG-ens ladebøyle etter å ha fyrt av 200 rødfis. Solbrent i nakken etter 8 timer og 500 skudd på skytebanen. Se om du kan se rett og telle baklengs etter å ha vært våken i 3 døgn og etter bare å ha spist rå sild, rå poteter og kokt høne med fjæra på. Spise stekt sjølslakta smågris eller lam.

Skrevet

Neppe. Men forskjellen mellom deg og meg, keinstein - bl.a i akkurat dette tilfellet - er at du legger ut i det vide og det brede om ting du har hørt her og der, uten kritisk filtrering, som om det var fakta, og jeg stiller meg kritisk til absolutte sannheter og kjønnsdiskriminering (i positiv eller negativ forstand).

En annen forskjell er kanskje det at jeg er motstander av obligatorisk militærtjeneste, men tilhenger av obligatorisk plikttjeneste.

"........................................."

Noen gleder må jeg jo ha. Hver gang jeg krever militærtjeneste for kvinner, så får jeg all sutringen og klagingen som bare har et formål: uttrykke sin frykt over å få sin behagelige hverdag forstyrret av noen en ikke har full kontroll over og ikke behersker. Ambisjoner og pågangsmot lik null.

Hvem som helst av friske normale folk kan gjennomføre en rekruttskole, uten problemer. Og komme styrket ut. Men mange vil ikke styrkes eller utsettes for noe som kan minne om autoritet. Egentlig er det bare en vanesak. 1-2-3 så er autoritetsfrykten borte etter å ha blitt konfrontert.

Men kvinner hater en ting: å bli ydmyket av andre kvinner. Det får håra til å reise seg på dem.

Gjest Big little Brother
Skrevet

Men sånn burde det kanskje ikke være...?

Flott Sofline!

Som du sikkert skjønner er det flere DOL-skribenter som har et hektisk liv - utenfor - og som ikke kan følge opp enhver debatt mens den pågår.

Men vi følger med - og gutta her idag, har sansen for Sofline.

Skrevet

Flott Sofline!

Som du sikkert skjønner er det flere DOL-skribenter som har et hektisk liv - utenfor - og som ikke kan følge opp enhver debatt mens den pågår.

Men vi følger med - og gutta her idag, har sansen for Sofline.

Øh... jeg vet ikke helt hva du mener med det innlegget der... :-)

Skrevet

En kvinne kan avtjene et halvt år av sitt liv enten før eller etter barn. Men hun vil ikke, og syns hun har gjort nok ved å føde og oppdra barn. Faktum er at det også er hennes land, og det er sine egne hun tjener.

Jeg ser for meg kvinnene sitte på terassen og se, og nyte et glass vin mens mennene dør. Men så kommer turen til dem, og hva da? Hvorfor ikke forsvare seg og sine?

Ja, da, som du daglig skriver kan jeg godt forstå at din store angst er at muslimene kommer mens du sitter på terrassen med din vin.

Det ville vært kjekt med en kvinnnelig motstandsgruppe da.

Det er godt mulig at det er modersrollen som gjør at kvinner idag har andre verdier enn menn har.

Og at disse verdierne får kvinnene til å søke utdannelse i det sivile liv fremfor det militære liv.

Så flott, da!

Skrevet

Noen gleder må jeg jo ha. Hver gang jeg krever militærtjeneste for kvinner, så får jeg all sutringen og klagingen som bare har et formål: uttrykke sin frykt over å få sin behagelige hverdag forstyrret av noen en ikke har full kontroll over og ikke behersker. Ambisjoner og pågangsmot lik null.

Hvem som helst av friske normale folk kan gjennomføre en rekruttskole, uten problemer. Og komme styrket ut. Men mange vil ikke styrkes eller utsettes for noe som kan minne om autoritet. Egentlig er det bare en vanesak. 1-2-3 så er autoritetsfrykten borte etter å ha blitt konfrontert.

Men kvinner hater en ting: å bli ydmyket av andre kvinner. Det får håra til å reise seg på dem.

Jeg er som sagt for at kvinner skal ha plikttjeneste. Men begge kjønn bør ha valfri tjeneste: Militær eller sivil. De som ikke passer i den ene leiren, gjør bedre nytte for seg i den andre.

"........................................"

Skrevet

Ja, da, som du daglig skriver kan jeg godt forstå at din store angst er at muslimene kommer mens du sitter på terrassen med din vin.

Det ville vært kjekt med en kvinnnelig motstandsgruppe da.

Det er godt mulig at det er modersrollen som gjør at kvinner idag har andre verdier enn menn har.

Og at disse verdierne får kvinnene til å søke utdannelse i det sivile liv fremfor det militære liv.

Så flott, da!

*Ler* Hvilket sirkus har du rømt fra egentlig, lille klovn? :-)

"......................................."

Gjest stjerneklart
Skrevet

Du har så herlige kommentarer..LOL

Skrevet

Jeg har innstrykk av at kvinner som uttaler seg om dette ikke vil stille opp, og forsøker finne unnskyldniger for å slippe.

De enorme hindringene de konstruerer for å slippe å være et år i et disiplinært miljø tyder på en stor frykt for å miste kontrollen over det bekvemme dagliglivet sitt.

Jeg kan love at nesten alle vil ha godt av å lære disiplin og la egoismen ligge. Prinsippet og miljøet er at enkeltmennsket ikke betyr noe særlig, men at samholdet betyr alt.

Jenter trenger også å få bevist at det krever en bestemt tenkemåte, og hvordan det føles når de ikke blir tatt hensyn til selv om de gråter. Det eneste de får beskjed om er "Ta deg sammen, ellers....!" Null sympati. Tredje gangen er det faktisk ikke så ille lenger, og de har vunnet en seier over seg selv Mange forandrer seg faktisk ganske mye til det positive. F eks intrigene og rivaliseringen er ikke så viktige lenger.

He he som mor til en snart 15 år gammel jente må jeg bare dra på smilebåndet.......syns jeg ser den jenta i grønn millitærdress...

Men må legge til at min eldste sønn var det godt å få sendt ut av heimen og i grønndressen....

Har forøvrig ingen mening om kvinnelig millitærtjeneste

Skrevet

He he som mor til en snart 15 år gammel jente må jeg bare dra på smilebåndet.......syns jeg ser den jenta i grønn millitærdress...

Men må legge til at min eldste sønn var det godt å få sendt ut av heimen og i grønndressen....

Har forøvrig ingen mening om kvinnelig millitærtjeneste

Jeg kan love deg at de som prøver, og får en tilpasset debut, liker seg overraskende godt. De som du ser syter så voldsomt her, har et urealistisk og vrangvillig syn på alt som de ikke tror de mestrer, en slags utbredt autoritetsfrykt.

Skrevet

Når du kjører menn og kvinner ved siden av hverandre, sammenlignbare folk og sammenlignbare forhold, da syns ulikhetene svært godt mellom menn og kvinner.

Spørsmålet er hvem som egner seg best til hva, ikke hva vi synser om hva jenter "må få lov å være med på".

Kvinner og menn bør selvfølgelig i utgangspunktet ha like rettigheter og plikter i samfunnet. De kvinner eller menn som ikke har de fysiske eller psykiske forutsetningene for å være brukbare i forsvaret, siles jo ut når de er på sesjon.

Gjest Hjertelig velkommen
Skrevet

Jeg har både bytta bleier, bada og mata mange ganger. Jeg tror 2 timer -effektiv- jobbing er nok pr dag for en frisk og vanlig unge.

Skjønner at du ikke definerer aktivisering av barn som jobb, da :-)

Skrevet

jeg tror på det, men jeg tror også kvinnemennskene hadde hatt godt av et halvt år i militæret.

Jeg synes rett og slett at det er greit at noen plikter er forbeholdt menn og noen kvinner. Lenge leve forskjellene ;o) Menn er bedre _fysisk_ egnet til å være soldater og har en plikt til å avtjene militærtjenesten. Kvinner er egnet til å føde barn, og har en plikt til å føre menneskeheten videre - for å sette det helt på spissen.

Likestilling i form av at kvinner og menn på død og liv skal gjøre akkurat det samme synes jeg er noe stort tull. Det er forskjell på menn og kvinner heldigvis og takk og pris! Og ja nå snakker jeg veldig generelt, men det er faktisk ikke bare pupper og utovertiss som skiller de to kjønn... Selv om det selvfølgelig ikke betyr at alle innenfor et kjønn er like. Ingen regel uten unntak. For min del er det i grunnen at vi ikke er like som var det tiltrekkende med min mann. Hadde jeg gått etter en som var lik meg hadde jeg vel heller giftet meg med en god venninne ;o)

Og før noen fyker i taket og tror at jeg er en sånn undertrykt kvinne som ønsker oss tilbake til kjøkkenbenken så kan jeg berolige med at det er _helt_ feil. Jeg er absolutt for likestilling, så lenge den innebærer at man har like muligheter til å velge og gjøre det man har lyst til. Enten man er kvinne som vil bli sjef i Statoil eller om man ønsker å være hjemmeværende husmor.Og selvfølgelig skal det gjelde for begge kjønn, slik at han som ønsker å være hjemmeværende husfar fortjener like mye respekt som han som ønsker å være direktør i Statoil.

Men noen ganger får jeg inntrykk av at likestilling innebærer et aldri så lite ellement av tvang. Plutselig så skal kvinner helst velge utradisjonelt og mannfolk skal tilbringe minst et par-tre mnd hjemme med barna. Drit i hva de egentlig ønsker, Samfunnet vet hva som er best...

Nei hipp hurra for likestilling hvor likestilling gir like _muligheter_. Men la folk få velge selv! Ergo er det veldig bra at de nå åpner for sesjon for kvinner, der kvinner får velge om de vil gå i militæret. Men jeg ser overhode ikke noe behov for pliktjeneste for kvinner. På samme måte som jeg ikke ser vitsen med å lovfeste økt del av svangerskapspermisjonen for menn. La de mennen som ønsker å være mer hjemme velge det selv. Og slutt med å tvinge dem som ikke ønsker det til å være hjemme.

Det er helt ok at noe er en plikt for menn og noe en plikt for kvinner, men at ting er lagt opp slik at de som ønsker det annerledes kan velge annerledes. Slik som det er i dag kan menn velge å være hjemme med små barn og kvinner kan velge å gå i militæret. Det burde holde i lange baner!

Synes i alle fall jeg ;-) Og for dem som får krøller på ryggen av svaret mitt så kan dere ta det heeelt med ro. Jeg har nettopp funnet ut at svart gressklippergutt og manglende innbetaling av lisenspenger mens jeg var student har ødelagt alle drømmer jeg eventuelt måtte ha om å bli Minister Som Bestemmer ;o)

Skrevet

Kvinner og menn bør selvfølgelig i utgangspunktet ha like rettigheter og plikter i samfunnet. De kvinner eller menn som ikke har de fysiske eller psykiske forutsetningene for å være brukbare i forsvaret, siles jo ut når de er på sesjon.

Så enkelt burde det være. Like krav og muligheter til alle.

Verneplikt et år ell halvannen koster en mann et par hundre tusen, og de som slipper sparer de pengene. Det er urettferdig nok, men at kvinner skal slippe, gjør ikke saken bedre. De som sitter igjen med skjegget i postkassa og må trå til har nesten ingenting; bare mat, seng og ørlite penger.

Skrevet

Skjønner at du ikke definerer aktivisering av barn som jobb, da :-)

Barnefedre slipper ikke.

Skrevet

Så enkelt burde det være. Like krav og muligheter til alle.

Verneplikt et år ell halvannen koster en mann et par hundre tusen, og de som slipper sparer de pengene. Det er urettferdig nok, men at kvinner skal slippe, gjør ikke saken bedre. De som sitter igjen med skjegget i postkassa og må trå til har nesten ingenting; bare mat, seng og ørlite penger.

Det koster faktisk litt å gå hjemme med barn også ;o)I tillegg er det jo også et faktum at kvinner genrelt sett tjener mindre enn menn - for samme jobben gjort. Og nå har man jo også vedtatt regler som gjør at det koster pensjonspoeng om man velger å jobbe redusert mens man har små barn. Det er selvfølgelig et valg man tar, men dog. Alt i alt tror jeg nå at mannfolk kommer bedre ut økonomisk sett av sitt pliktår, enn det kvinner gjør.

Sorry, jeg klarer bare ikke å synes synd på mannfolkene fordi det er verneplikt for menn her i landet :-)

Skrevet

Jeg synes rett og slett at det er greit at noen plikter er forbeholdt menn og noen kvinner. Lenge leve forskjellene ;o) Menn er bedre _fysisk_ egnet til å være soldater og har en plikt til å avtjene militærtjenesten. Kvinner er egnet til å føde barn, og har en plikt til å føre menneskeheten videre - for å sette det helt på spissen.

Likestilling i form av at kvinner og menn på død og liv skal gjøre akkurat det samme synes jeg er noe stort tull. Det er forskjell på menn og kvinner heldigvis og takk og pris! Og ja nå snakker jeg veldig generelt, men det er faktisk ikke bare pupper og utovertiss som skiller de to kjønn... Selv om det selvfølgelig ikke betyr at alle innenfor et kjønn er like. Ingen regel uten unntak. For min del er det i grunnen at vi ikke er like som var det tiltrekkende med min mann. Hadde jeg gått etter en som var lik meg hadde jeg vel heller giftet meg med en god venninne ;o)

Og før noen fyker i taket og tror at jeg er en sånn undertrykt kvinne som ønsker oss tilbake til kjøkkenbenken så kan jeg berolige med at det er _helt_ feil. Jeg er absolutt for likestilling, så lenge den innebærer at man har like muligheter til å velge og gjøre det man har lyst til. Enten man er kvinne som vil bli sjef i Statoil eller om man ønsker å være hjemmeværende husmor.Og selvfølgelig skal det gjelde for begge kjønn, slik at han som ønsker å være hjemmeværende husfar fortjener like mye respekt som han som ønsker å være direktør i Statoil.

Men noen ganger får jeg inntrykk av at likestilling innebærer et aldri så lite ellement av tvang. Plutselig så skal kvinner helst velge utradisjonelt og mannfolk skal tilbringe minst et par-tre mnd hjemme med barna. Drit i hva de egentlig ønsker, Samfunnet vet hva som er best...

Nei hipp hurra for likestilling hvor likestilling gir like _muligheter_. Men la folk få velge selv! Ergo er det veldig bra at de nå åpner for sesjon for kvinner, der kvinner får velge om de vil gå i militæret. Men jeg ser overhode ikke noe behov for pliktjeneste for kvinner. På samme måte som jeg ikke ser vitsen med å lovfeste økt del av svangerskapspermisjonen for menn. La de mennen som ønsker å være mer hjemme velge det selv. Og slutt med å tvinge dem som ikke ønsker det til å være hjemme.

Det er helt ok at noe er en plikt for menn og noe en plikt for kvinner, men at ting er lagt opp slik at de som ønsker det annerledes kan velge annerledes. Slik som det er i dag kan menn velge å være hjemme med små barn og kvinner kan velge å gå i militæret. Det burde holde i lange baner!

Synes i alle fall jeg ;-) Og for dem som får krøller på ryggen av svaret mitt så kan dere ta det heeelt med ro. Jeg har nettopp funnet ut at svart gressklippergutt og manglende innbetaling av lisenspenger mens jeg var student har ødelagt alle drømmer jeg eventuelt måtte ha om å bli Minister Som Bestemmer ;o)

Bra.

Men det jeg skriver om at forsvaret ikke bare er løping i skauen blir neglisjert. Halvparten av forsvarets tjenestemenn/kvinner løper ikke i skauen, og den delen kan fint gjøres av kvinner. Den blir gjort mye av kvinner også.

Det fins også en sivil del av forsvaret, men den regner jeg ikke med. De sivile kan ikke kommanderes ut i felt, eller forre eller bakre linjer.

Under siste krig var det meste av bakre linjer til slutt kvinner. Nærmest hele kommunkasjons, logistikk- og f eks radarmannskapene var kvinner. Feltsykehusene var 90% kvinner. Å være i militære installasjoner og fabrikk/logistikkanlegg var like farlig som å være i front. De fleste som døde i bombeangrep var til slutt kvinner.

Skrevet

Det koster faktisk litt å gå hjemme med barn også ;o)I tillegg er det jo også et faktum at kvinner genrelt sett tjener mindre enn menn - for samme jobben gjort. Og nå har man jo også vedtatt regler som gjør at det koster pensjonspoeng om man velger å jobbe redusert mens man har små barn. Det er selvfølgelig et valg man tar, men dog. Alt i alt tror jeg nå at mannfolk kommer bedre ut økonomisk sett av sitt pliktår, enn det kvinner gjør.

Sorry, jeg klarer bare ikke å synes synd på mannfolkene fordi det er verneplikt for menn her i landet :-)

Kvinner generelt er ikke så snare til å kreve likestilling når det er ubehagelige, skitne, belastende og lite lønnsomme mannsstillinger som skal besettes. Men køene er lange for å få de godt betalte og bekvemmelige mannsjobbene.

Tilbake til kvinnelige ledere, så er for mange av de jeg har sett direkte late og urimelige, og sykmeldingene sitter for løst.

Gjest Big little Brother
Skrevet

Mange er lei av din hånlige stil. Hva med litt argumentasjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...