Gå til innhold

Bibelord

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Det surrer i hodet på meg nå at det står i gamletestamentet "øye for øye, og tann for tann", og i nyetestamentet "vend det andre kinnet til" eller noe i den retningen.

Noen som kan forklare dette nærmere?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

20

• amerikafareren

11

• hidi

4

• ylvali1365381015

4

Gjest slik kanskje?
Skrevet

Om en slår deg skal du ikke bare slå igjen.

Skrevet

Det var det med Jesus at han revolusjonerte - i følge gamle tradisjoner skulle man hevne seg, men Jesus var bare god, og mente at det var bedre å vende det andre kinn. Det er ikke rart det blir krig i verden når man støtt skal hevne seg.

amerikafareren
Skrevet

Ja jeg vet hva det betyr, men i hvilken sammenheng ble det sagt og hvor står det?

amerikafareren
Skrevet

Det var det med Jesus at han revolusjonerte - i følge gamle tradisjoner skulle man hevne seg, men Jesus var bare god, og mente at det var bedre å vende det andre kinn. Det er ikke rart det blir krig i verden når man støtt skal hevne seg.

Hvor står dette i Bibelen?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvor står dette i Bibelen?

Når du vil finne ut hvor i Bibelen en tekst står, så er det en fin søkefunksjon på http://www.bibelen.no/

I Mateus 5.38-42:

"Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg."

I 2.Mosebok 21: 22-27 står det:

"Når noen slåss, og de støter til en svanger kvinne, så hun mister fosteret, uten at det ellers skjer noen ulykke, da skal gjerningsmannen betale den skadebot som hennes mann pålegger ham, og det skal skje hos dommerne. 23 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv, 24 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot, 25 brannsår for brannsår, sår for sår, skramme for skramme. 26 Når en mann slår sin trell eller trellkvinne i øyet og ødelegger det, skal han til vederlag for øyet gi dem fri. 27 Slår han ut en tann på sin trell eller trellkvinne, skal han til vederlag for tannen gi dem fri."

Skrevet

Ideen er liksom at etter en gjeng massakrer av menneskeheten ingikk Gud en pakt om at han ikke skulle udrydde mennesker mer, så kom liksom Jesus, og han var liksom reinkarnert kjærlighet.

Vi ser i dag resultatet av andre kinnet til, feks Bush er veldig god til det. Og han er god kristen og leder for Guds andre utvalgte folk.

Jeg personlig har litt problemer med å skjønne at folk som virkelig tror på Gud tør å være slemme mot andre mennesker. Er de ikke vettaskremte for å havne på det varme stedet, eller klarer de å bortrasjonalisere sine grusomheter akkurat slik fanatiske islamister gjør ?

Skrevet

Jesus kom i nye testamentet - og han var litt snillere...

Gjest Bush nei
Skrevet

Ideen er liksom at etter en gjeng massakrer av menneskeheten ingikk Gud en pakt om at han ikke skulle udrydde mennesker mer, så kom liksom Jesus, og han var liksom reinkarnert kjærlighet.

Vi ser i dag resultatet av andre kinnet til, feks Bush er veldig god til det. Og han er god kristen og leder for Guds andre utvalgte folk.

Jeg personlig har litt problemer med å skjønne at folk som virkelig tror på Gud tør å være slemme mot andre mennesker. Er de ikke vettaskremte for å havne på det varme stedet, eller klarer de å bortrasjonalisere sine grusomheter akkurat slik fanatiske islamister gjør ?

Bush har da alltid tatt hevn. han er ikke mye kristen i sine handlinger.

Skrevet

Bush har da alltid tatt hevn. han er ikke mye kristen i sine handlinger.

Hvis det å aldri ta hevn er kristent, så bekrefter det bare det jeg alltid har sagt om at kristendommen forsøker å få folk til å oppføre seg unaturlig.

Å ta hevn er naturlig. Å snu det andre kinnet til er også naturlig. Det som er cruxet, er å vite _når_ man skal ta hevn, og når man skal snu ræva til. Det er ingen fasit på det.

"......................................."

Gjest ---------japa!
Skrevet

I gamle testamentest tid, så var lovene slik. Ikke laget av Gud, men av mennesker.

Gamle testamente er en "oversikt" over hva som skjedde i de dager.

Gjest Bush nei
Skrevet

Hvis det å aldri ta hevn er kristent, så bekrefter det bare det jeg alltid har sagt om at kristendommen forsøker å få folk til å oppføre seg unaturlig.

Å ta hevn er naturlig. Å snu det andre kinnet til er også naturlig. Det som er cruxet, er å vite _når_ man skal ta hevn, og når man skal snu ræva til. Det er ingen fasit på det.

"......................................."

Var ikke det jeg mente. Men totalt sett er ikke bush mye kristen i sine handlinger. Han er en ond mann.

Skrevet

Var ikke det jeg mente. Men totalt sett er ikke bush mye kristen i sine handlinger. Han er en ond mann.

Tja. Jeg synes vi skal være forsiktig med å bruke ordet "ond". "Imperialistisk", kanskje? Nei, jeg har ikke sansen for hverken han eller republikanere generellt.

"........................................."

Skrevet

I gamle testamentest tid, så var lovene slik. Ikke laget av Gud, men av mennesker.

Gamle testamente er en "oversikt" over hva som skjedde i de dager.

Bah. Det gamle testamentet er, ifølge troende, laget av gud. (Selv om det, akkurat som det nye, åpenbart er laget av mennesker).

Men hvis dagens kristne forsøker å fremstille GT som kun en "oversikt" etc., så lyver de grovt. Det var selve loven og religionen, helt til det nye testamentet kom og "opphevet" mye av det som sto i GT. Nå sier man at GT kun er med som referanse. Men bibel- og religionsmessig er det nøyaktig like "hellig" om det nye testamentet.

Gjest ---------japa!
Skrevet

Bah. Det gamle testamentet er, ifølge troende, laget av gud. (Selv om det, akkurat som det nye, åpenbart er laget av mennesker).

Men hvis dagens kristne forsøker å fremstille GT som kun en "oversikt" etc., så lyver de grovt. Det var selve loven og religionen, helt til det nye testamentet kom og "opphevet" mye av det som sto i GT. Nå sier man at GT kun er med som referanse. Men bibel- og religionsmessig er det nøyaktig like "hellig" om det nye testamentet.

Du kan tro hva du vil du.

Jeg tror at Bibelen er inspirert av Gud.

Hv adu tror, er opp til deg.

Skrevet

Du kan tro hva du vil du.

Jeg tror at Bibelen er inspirert av Gud.

Hv adu tror, er opp til deg.

Men du tror at NT er inspirert av "gud", mens "GT" ikke er det???

".........................................."

Gjest ---------japa!
Skrevet

Men du tror at NT er inspirert av "gud", mens "GT" ikke er det???

".........................................."

Jeg tror HELE Bibelen er inspirert av Gud.

Skrevet

Jeg tror HELE Bibelen er inspirert av Gud.

_Inspirert_ av en idé om "gud", ja. Men det er da alle religiøse skrifter, enten det er snakk om Koranen, Bibelen eller Bagavad Ghita.

Gjest ---------japa!
Skrevet

_Inspirert_ av en idé om "gud", ja. Men det er da alle religiøse skrifter, enten det er snakk om Koranen, Bibelen eller Bagavad Ghita.

Fint for deg at DU tror det.

Jeg tror derimot at skribentene var inspirert av Gud og Hans ord, for så å bli skrevet ned i Bibelen.

Hvis du har et problem med det, så er det IKKE mitt problem. Og ingenting DU eller andre som ikke tror på det sier, vil forandre mitt syn på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...