Gå til innhold

Bibelord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint for deg at DU tror det.

Jeg tror derimot at skribentene var inspirert av Gud og Hans ord, for så å bli skrevet ned i Bibelen.

Hvis du har et problem med det, så er det IKKE mitt problem. Og ingenting DU eller andre som ikke tror på det sier, vil forandre mitt syn på dette.

*Ler*

Steike, så hissig da? Du bare BER om at folk pirker borti deg med pinner når du er så hissig som dette :-)

MIN gud er tøffere enn DIN gud, så det så!

"..........................................."

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

20

• amerikafareren

11

• hidi

4

• ylvali1365381015

4

Gjest ---------japa!
Skrevet

*Ler*

Steike, så hissig da? Du bare BER om at folk pirker borti deg med pinner når du er så hissig som dette :-)

MIN gud er tøffere enn DIN gud, så det så!

"..........................................."

Hissig? Ikke hissig i det hele tatt.

Bare gir uttrykk for at det er dine meninger og ikke mine.

Hvis du syntes det jeg skriver er hissig skrevet, så er det uansett ikke meningen.

Var det noe mer du ville si?

Skrevet

Hvis du syntes det jeg skriver er hissig skrevet, så er det uansett ikke meningen.

"Var det noe mer du ville si?"

Heh-heh...garantert :-)

"........................................"

Skrevet

Skrevet

Jeg ville ikke tatt det så tungt. Prozzien er ukomfortabel med at noen mener noe som helt. Da er de vanligvis nazister eller tilbakestående.

Gjest ---------japa!
Skrevet

Tviler ikke.

Men vet du, jeg er grundig lei av alle som mener å vite at Bibelen er det ene eller det andre.

Og deretter oppfører seg som om de er så intelligente fordi de tror at de klarer å plukke fra troen min på en eller annen måte.

Åh hvilken bragd, Åh så opplyst og intelligent du er.Når det å ikke tro krever noe spesielt, mens det å tro krever temmelig mye.

Skrevet

Tviler ikke.

Men vet du, jeg er grundig lei av alle som mener å vite at Bibelen er det ene eller det andre.

Og deretter oppfører seg som om de er så intelligente fordi de tror at de klarer å plukke fra troen min på en eller annen måte.

Åh hvilken bragd, Åh så opplyst og intelligent du er.Når det å ikke tro krever noe spesielt, mens det å tro krever temmelig mye.

Amen!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Tviler ikke.

"Men vet du, jeg er grundig lei av alle som mener å vite at Bibelen er det ene eller det andre."

Da bare styrer du unna å lese hva andre mener om Bibelen. Du har din egen oppfatning om hva Bibelen betyr for deg, på samme måte som andre trosretninger har sin egen oppfatning om sine hellige skrifter.

Det viktigste er å respektere hverandre.

amerikafareren
Skrevet

Var ikke det jeg mente. Men totalt sett er ikke bush mye kristen i sine handlinger. Han er en ond mann.

Bush er først og fremst dum, og dumme mennesker er ikke gode ledere. Her i USA er det lov å snakke stygt om presidenten hvor som helst (i motsetning til mange andre land), og jeg har ikke møtt en eneste professor eller akademiker som støtter han. De sparer ikke på hånlige kommentarer i forelesninger, artikler og hvor som helst.

Jeg er absolutt for demokrati og synes selvfølgelig at alle skal ha samme rett til å velge president og styre, men skillet mellom utdannede, opplyste mennesker og fattige mennesker med liten eller ingen kunnskap er skremmende i dette landet.

Jeg snakker ikke om skillet mellom republikanere og demokrater. Mange republikanere støtter ikke Bush, i hvert fall ikke lenger.

amerikafareren
Skrevet

Tviler ikke.

For all del ikke ta denne argumentasjonen til Prozak alvorlig. Han vil ha siste ordet og når han mangler ord så tyr han til dette.

amerikafareren
Skrevet

Når du vil finne ut hvor i Bibelen en tekst står, så er det en fin søkefunksjon på http://www.bibelen.no/

I Mateus 5.38-42:

"Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg."

I 2.Mosebok 21: 22-27 står det:

"Når noen slåss, og de støter til en svanger kvinne, så hun mister fosteret, uten at det ellers skjer noen ulykke, da skal gjerningsmannen betale den skadebot som hennes mann pålegger ham, og det skal skje hos dommerne. 23 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv, 24 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot, 25 brannsår for brannsår, sår for sår, skramme for skramme. 26 Når en mann slår sin trell eller trellkvinne i øyet og ødelegger det, skal han til vederlag for øyet gi dem fri. 27 Slår han ut en tann på sin trell eller trellkvinne, skal han til vederlag for tannen gi dem fri."

Tusen takk nå kan jeg henvise til dette. Viste ikke at jeg kunne lete på nettet og finne Bibelen, men nå har jeg lært noe nytt;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Tusen takk nå kan jeg henvise til dette. Viste ikke at jeg kunne lete på nettet og finne Bibelen, men nå har jeg lært noe nytt;)

Bare hyggelig :-)

La du merke til at du både kan lete opp kjente bibelvers og søke i fritekst?

amerikafareren
Skrevet

Bare hyggelig :-)

La du merke til at du både kan lete opp kjente bibelvers og søke i fritekst?

Ja jeg la merke til at jeg kan søke i fritekst og det gir uendelige muligheter. Jeg skal også prøve å finne ut om jeg finner tilsvarende på engelsk. Ideen fikk jeg på dol;) Takk igjen.

Gjest girasol
Skrevet

Matt.5,38-42:

"Å gjengjelde ondt med godt

Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

Der har du det i sin nærmeste kontekst, men uten nærmere på forklaring.

:)

Gjest girasol
Skrevet

Matt.5,38-42:

"Å gjengjelde ondt med godt

Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

Der har du det i sin nærmeste kontekst, men uten nærmere på forklaring.

:)

Oops, sorry, så ikke at ulvinnen allerede hadde sitert dette...

Skrevet

Tviler ikke.

Kjære vene...jeg har ikke noe problemer med at du tror. Men du kommer jo med en uttalelse (evt. påstand) i en tråd, og du må jo tåle at folk motsier deg. Jeg har null problemer med at du og andre tror på bibelens Gud. Da må det jo være like lett for deg og andre å akseptere at jeg ser på det som menneskeskapt svada?

Når det gjelder bibelen og andre skrifter, så forholder jeg meg vitenskapelig og historisk til det. Og i den sammenhengen er det veldig interessant, synes jeg. Men mer ut fra en sosialantropoligisk synsvinkel enn en religiøs en.

"......................................."

Skrevet

Tviler ikke.

"Når det å ikke tro krever noe spesielt, mens det å tro krever temmelig mye."

Sånn apropos det, ja... Det krever sikkert mye mer av idiotiene som står og hopper opp og ned mens de vifter med armene og hyler på gud til de "taler i tunger" mens de ligger og vrir seg i spasmer - enn det gjør av meg å se på det som noe fullkomment idioti. Men jeg vet ikke om det nødvendigvis er noe kvalitetstegn :-)

Skrevet

For all del ikke ta denne argumentasjonen til Prozak alvorlig. Han vil ha siste ordet og når han mangler ord så tyr han til dette.

Tyr til hva? Heh-heh...hvor langt nedi flaska er du nå da, trollemor? :-)

".........................................."

Gjest Ulvinnen
Skrevet

"Når det å ikke tro krever noe spesielt, mens det å tro krever temmelig mye."

Sånn apropos det, ja... Det krever sikkert mye mer av idiotiene som står og hopper opp og ned mens de vifter med armene og hyler på gud til de "taler i tunger" mens de ligger og vrir seg i spasmer - enn det gjør av meg å se på det som noe fullkomment idioti. Men jeg vet ikke om det nødvendigvis er noe kvalitetstegn :-)

Prozak, ikke trekk dette for langt nå. Jeg syntes du svarte japa veldig fint i det andre innlegget her.

Ser du ikke at du har tråkket innenfor grensen av hva som virkelig betyr noe for han, slik at han ble såret og derfor biter fra seg?

Du har sikkert noen sånne områder du også, men at du er ateist er ikke blandt dem. Så gi h*n litt slakk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...