Gå til innhold

taushetsplikt

Gjest vil ikke bruke noe nickname

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke bruke noe nickname

har store problemer med å stole på at taushetsplikten blir overholdt.

desverre så er det sånn at jeg har en far som er "kjendis",dettte gjør at jeg nå i en litt friskere periode virkelig har problemer med å forholde meg til hva som har blitt sagt..

store deler av problemet omhandler altså min far.

nå er jeg fryktelig redd for hva som kan "lekke" ut.

kan man få være mere anonym i møte med helsevesenet?

det er vondt å oppleve at mennesker i helsevesenet behandler min sak som en sensasjon..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vil ikke bruke nickname

Vi har ordninger fro slike tilfeller. Bl.a kan en få behandling andre steder i landet eller på institusjoner som har slike spesialfunksjoner.

fryktelig skuffet over at jeg ikke har blitt informert om dette tidligere.

det kunne ha spart meg for mange bekymringer..

hvem kontakter jeg nå?

kan jeg få jornalen min slettet?

hva skjer med jornalen om jeg dør,hvem vil få tilgang på den da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968151
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

fryktelig skuffet over at jeg ikke har blitt informert om dette tidligere.

det kunne ha spart meg for mange bekymringer..

hvem kontakter jeg nå?

hvem kontakter jeg nå?

S:Fastlegen kan alltid hjelpe deg.

S: Nei, men en arkivert journal er så godt som aldri en trussel. Det er når saken er "aktiv" at lekkasjer skjer. Du kan be leder arkivere den i eget "sensitivt arkiv". Alle avdelinger har et slikt.

S: Du må uttrykke ditt ønske vedr dette og få det journalført. Ellers vil etterlatte kunne hevde sin rett til å se den. Få journalført at ingen skal få innsyn etter din død, og at journalen _skal_ slettes etter 10 år.

Du kan, etter min tolkning av loven, kreve journalen slettet 10 år etter siste kontakt. Jeg tror du da fratar deg selv noen rettigheter vedr senere søksmål mot institusjonen, men det er vel ikke et problem i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968184
Del på andre sider

hvem kontakter jeg nå?

S:Fastlegen kan alltid hjelpe deg.

S: Nei, men en arkivert journal er så godt som aldri en trussel. Det er når saken er "aktiv" at lekkasjer skjer. Du kan be leder arkivere den i eget "sensitivt arkiv". Alle avdelinger har et slikt.

S: Du må uttrykke ditt ønske vedr dette og få det journalført. Ellers vil etterlatte kunne hevde sin rett til å se den. Få journalført at ingen skal få innsyn etter din død, og at journalen _skal_ slettes etter 10 år.

Du kan, etter min tolkning av loven, kreve journalen slettet 10 år etter siste kontakt. Jeg tror du da fratar deg selv noen rettigheter vedr senere søksmål mot institusjonen, men det er vel ikke et problem i dette tilfellet.

"Du kan, etter min tolkning av loven, kreve journalen slettet 10 år etter siste kontakt."

Gjelder dette for alle oss andre som ikke har kjendisfedre også? Har hørt om flere som har hatt problemer med adopsjon, forsikringer o.l. pga. psykiske problemer i ungdommen f.eks. De burde jo da ha slettet journalen etter 10 år?

Jeg kunne gjerne tenke meg å slette mine journaler om 10 år :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968364
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Du kan, etter min tolkning av loven, kreve journalen slettet 10 år etter siste kontakt."

Gjelder dette for alle oss andre som ikke har kjendisfedre også? Har hørt om flere som har hatt problemer med adopsjon, forsikringer o.l. pga. psykiske problemer i ungdommen f.eks. De burde jo da ha slettet journalen etter 10 år?

Jeg kunne gjerne tenke meg å slette mine journaler om 10 år :)

Ja, jeg mener at loven kan tolkes slik.

Vær imidlertid klar over at det kan ha negative konsekvenser for deg selv.

a. Om du blir brått syk, har helsevesenet ingen opplysninger om deg.

b. Du fratar deg muligheten til å klage på det som skjedde av behandling. Dette er kanskje ikke så aktuelt, da klage oftest fremsettes lenge før det har gått 10 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968374
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg mener at loven kan tolkes slik.

Vær imidlertid klar over at det kan ha negative konsekvenser for deg selv.

a. Om du blir brått syk, har helsevesenet ingen opplysninger om deg.

b. Du fratar deg muligheten til å klage på det som skjedde av behandling. Dette er kanskje ikke så aktuelt, da klage oftest fremsettes lenge før det har gått 10 år.

Det med klage er nok ikke så aktuelt etter 10 år som du sier nei. Og jeg kan vel velge hvilke journaler som skal slettes. Jeg kunne godt tenke meg å slette journaler fra innleggelser og fra DPS, men journaler hos fastlegen gjør jo ikke så mye. Dermed har vel helsevesenet det vesentligste vil jeg tro, i tilfelle jeg skulle bli akutt syk.

Regner med (håper) at jeg ikke sliter/evt. sliter med andre ting om 10 år så da er det nok ikke så aktuelt heller :) Må nok forhøre meg om dette hvis det en gang skulle bli aktuelt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968397
Del på andre sider

Gjest liberitt

Det med klage er nok ikke så aktuelt etter 10 år som du sier nei. Og jeg kan vel velge hvilke journaler som skal slettes. Jeg kunne godt tenke meg å slette journaler fra innleggelser og fra DPS, men journaler hos fastlegen gjør jo ikke så mye. Dermed har vel helsevesenet det vesentligste vil jeg tro, i tilfelle jeg skulle bli akutt syk.

Regner med (håper) at jeg ikke sliter/evt. sliter med andre ting om 10 år så da er det nok ikke så aktuelt heller :) Må nok forhøre meg om dette hvis det en gang skulle bli aktuelt!

herlig. da kan jeg forhåpentligvis få slettet en journal fra barndommen. Det vil gi ro i sjelen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250191-taushetsplikt/#findComment-1968431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...