Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det mente han... (Det var 80 km/t.)

Det er rett og slett galskap og idioti. Da ser eller skjønner han ikke konsekvensene av det han mener.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

16

• cecily

8

• Sofline

7

• red

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er rett og slett galskap og idioti. Da ser eller skjønner han ikke konsekvensene av det han mener.

Jeg er helt enig, og det var en kjip ting å stryke på.

Gjest Calóni
Skrevet

Det er irriterende med folk som blinker inn, og ikke blinker rett ut. enig der.

Selv kjører jeg scootermoped i Trondheim, da jeg ikke har råd til bil. Bilister ser ut til å tro at vikeplikten ikke gjelder hvis det kun er snakk om en moped som kommer. Bilister blir hissige og tuter i vei hvis jeg kjører inn i rundkjøringen, og dem må vente (ja, selv om jeg er inne når dem kommer). Greit nok at det er mange ungdommer som kjører rundt i disse mopedene, men når mopedister følger trafikkreglene, så får bilister prøve å respektere oss! Ikke få ganger at jeg nesten har havnet under en bil, fordi jeg tar det for gitt at trafikkreglene gjelder for begge parter.

Ja, det kan jeg tro på. Og gud hjelpe om man skulle komme i veien for en buss, da er ikke hverken bilister eller mopedister mye verdt, for bussene ser ut til å ha forkjørsrett i en hver rundkjøring og lyskryss! For all del, jeg er helt for at bussene skal få komme fort fram for å holde rutetidene sine, men jeg tolerer -ikke- at en buss slenger seg ut i rundkjøringen foran meg så jeg må bremse hardt for å unngå å treffe den (når det er jeg som har forkjørsrett).

Gjest Calóni
Skrevet

Det verste jeg vet er når jeg står og venter på å få komme inn i rundkjøringen, når det er stor trafikk. Så ser jeg det kommer en bil, men skjønner at jeg akkurat ikke rekker å kjøre foran den, så jeg må vente til den har kjørt forbi meg. Og så tar bilen en høyresving...Det er så irriterende! Det bør jo være enklest av alt å huske på at dersom man ta første til høyre, så blir det nærmest som en vanlig høyresving, og at man da skal blinke til høyre. Og dersom man er litt lat og ikke gidder, så må det gå an å tenke såpass som at rushtrafikken rundt rundkjøringen kunne blitt kraftig lettet ved at enhver bilist bruker blinklys riktig.

Skrevet

Jeg stoler ikke på andre bilister i rundkjøringer - punktum.

Jeg har opplevd for mange ganger at andre legger seg i feil felt selv eller ikke skjønner hvor jeg skal når jeg ligger i riktig felt og som dermed durer rett inn slik at jeg må bråbremse.

Da har jeg ikke engang nevnt hvor irriterende det også er når folk lar være å blinke til høyre og jeg er usikker på om de skal rett fram eller om de faktisk skal til høyre.

Skrevet

Ja, det kan jeg tro på. Og gud hjelpe om man skulle komme i veien for en buss, da er ikke hverken bilister eller mopedister mye verdt, for bussene ser ut til å ha forkjørsrett i en hver rundkjøring og lyskryss! For all del, jeg er helt for at bussene skal få komme fort fram for å holde rutetidene sine, men jeg tolerer -ikke- at en buss slenger seg ut i rundkjøringen foran meg så jeg må bremse hardt for å unngå å treffe den (når det er jeg som har forkjørsrett).

Er du virkelig så stor en egoist at du syns slikt er feil? ;-)

Gjest Calóni
Skrevet

Er du virkelig så stor en egoist at du syns slikt er feil? ;-)

Jah. Tenke seg til, å sette regler og sikkerhet framfor bussenes rutetider, da gitt :o Skandale!

Gjest Bussjåfør-Patsi
Skrevet

Det gjelder ikke _alle_ som kjører buss, da - noen er faktisk hensynsfulle også :-)

Skrevet

Jah. Tenke seg til, å sette regler og sikkerhet framfor bussenes rutetider, da gitt :o Skandale!

Det er enkelte ting bussjåfører har lov til, det er blant annet å frese ut i rundkjøringer når de måtte få lyst + blinke to sekunder _etter_ de tar av veien eller skal ut fra en holdeplass.

Er det rart en svetter litt ekstra i håndflatene når en passerer en buss?

Gjest Calóni
Skrevet

var det ikke en undersøkelse som viste at 80 % av menn trodde de var bedre enn gjennomsnittet blant menn når det gjelder sjåførferdigheter....;-)

*fnise* Mer enn 50% av mannfolka i en undersøkelse mente at de hadde en penisstørrelse større enn gjennomsnittet også :P

Skrevet

Blir helt oppgitt over hvor mange elendige billister det er. Det finnes jo snart ingen som har trafikkforståelse. Ikke brukes det blinklys og de som bruker det bruker det ofte feil, enten altfor sent eller som "ditt" tilfelle, rundt hele rundkjøringen.

Utrolig mange tullinger som ikke kjører med lys heller, så de ses nesten ikke.

I tillegg så kjører de altfor sakte og lager faen så lange køer,hvis de når igjen en moped som går i 45 km/h i 80 sonen, så kjører de jaggu bak denne. Tenker de ikke i det hele tatt? hvor dum er det lov å være? Det skal da ikke rare tankevirksoomheten til for å skjønne at man bør kjøre tilside eller kjøre i farstgrensen for å ikke lage unødvendig irritasjon.

Det bør innføres nye teoretisk og praktisk prøve etter 10 år så alle får frisket opp sine ferdigheter og trafikkforståelse.

Det blir jo verre og verre jo. Ingen tenker på de andre billistene, bare seg selv hele tiden. Hvorfor er det ikke mulig å kjøre på en slik måte at man er til minst mulig hindre for andre trafikanter?

Amen!

Gjest Calóni
Skrevet

Det gjelder ikke _alle_ som kjører buss, da - noen er faktisk hensynsfulle også :-)

Ja, det har du helt rett i. Noen eier respekt for trafikkregler, og nettopp slike er det som jeg mer enn gjerne slipper foran meg selv om jeg har forkjørsretten. Men sånne som bare stirrer rett fram og hiver seg ut i rundkjøringene, de hender det jeg holder hornet inne for, gitt.

Skrevet

Problemet er at alle får lappen.

Noen eier bare ikke talent, og disse burde enkelt og greit ikke få kjøre bil.

Ligge side om side med annen bil i forbikjøringsfeltet når det ikke er kødannelse er typisk eksempel på 'du får ikke kjøre'

"Ligge side om side med annen bil i forbikjøringsfeltet når det ikke er kødannelse er typisk eksempel på 'du får ikke kjøre"

Det irriterer meg også grenseløst...

Gjest Calóni
Skrevet

Det er enkelte ting bussjåfører har lov til, det er blant annet å frese ut i rundkjøringer når de måtte få lyst + blinke to sekunder _etter_ de tar av veien eller skal ut fra en holdeplass.

Er det rart en svetter litt ekstra i håndflatene når en passerer en buss?

Jepp, jeg liker ikke å kjøre forbi busser som står på holdeplassene, selv om de blinker til høyre. For i det sekundet siste passasjeren har fått med seg bakfoten opp trappa så er for mange om å gjøre å sette gassen i bånn og vrenge ut i kjørefeltet fordi de KAN. Denne diskusjonen har vært oppe her tidligere, og da var det en som sa det veldig bra ved å si at "busser har FORkjørsrett, ikke PÅkjørsrett".

Skrevet

Ja, det har du helt rett i. Noen eier respekt for trafikkregler, og nettopp slike er det som jeg mer enn gjerne slipper foran meg selv om jeg har forkjørsretten. Men sånne som bare stirrer rett fram og hiver seg ut i rundkjøringene, de hender det jeg holder hornet inne for, gitt.

Det skjønner jeg godt.

Men alle trafikanter generelt burde være mer hensynsfulle i forhold til andre trafikanter. Altfor mange tenker bare på å komme fortest mulig frem selv.

Dessuten er det ikke størrelsen på kjøretøyet som avgjør hvor mye man skal ta hensyn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

I dag traff jeg (ikke bokstavelig) på en hyggelig bussjåfør :-)

Jeg skulle ut på en hovedvei fra en vanskelig utkjørsel, og der stoppet bussen og slapp meg frem! Det er det første gang jeg opplever, og det var veldig hyggelig.

Gjest Calóni
Skrevet

Det skjønner jeg godt.

Men alle trafikanter generelt burde være mer hensynsfulle i forhold til andre trafikanter. Altfor mange tenker bare på å komme fortest mulig frem selv.

Dessuten er det ikke størrelsen på kjøretøyet som avgjør hvor mye man skal ta hensyn.

I en av rundkjøringene jeg måtte igjennom for å komme meg til en skole jeg gikk på før, så var det alltid mye trafikk. Og -alltid- var det slik at vi som kom fra den siden som hadde forkjørsrett, slapp fram en bil hver, slik at det ble glidelåskjøring. Men i andre rundkjøringer, så var alle hissige som få. Det er litt rart med det,- at noen steder vet folk å ta hensyn, og alt blir så mye triveligere :)

I andre land, på motorveiene, så er det gjerne "tradisjon" for å blinke med nødblinklys når man ser kø samle seg opp foran en. Slik ser bilføreren bak det, og blinker med sine nødlys så de bak ham blir oppmerksom på det. For køer kan komme rimelig brått på om man holde 120 km/t. Den slags kommunikasjon i trafikken er kjempeflott, synes jeg :)

Skrevet

Jepp, jeg liker ikke å kjøre forbi busser som står på holdeplassene, selv om de blinker til høyre. For i det sekundet siste passasjeren har fått med seg bakfoten opp trappa så er for mange om å gjøre å sette gassen i bånn og vrenge ut i kjørefeltet fordi de KAN. Denne diskusjonen har vært oppe her tidligere, og da var det en som sa det veldig bra ved å si at "busser har FORkjørsrett, ikke PÅkjørsrett".

Busser har også plikt til å gi signal i form av blinklys i god tid, som alle andre.

Å blinke i etterkant er ikke å oppfylle denne plikten, selv om det ser ut til at mange bussjåfører er av motsatt oppfatning.

Skrevet

I dag traff jeg (ikke bokstavelig) på en hyggelig bussjåfør :-)

Jeg skulle ut på en hovedvei fra en vanskelig utkjørsel, og der stoppet bussen og slapp meg frem! Det er det første gang jeg opplever, og det var veldig hyggelig.

Slike bussjåfører prøver jeg også å leve opp til :-)

Mitt bussjåfør-valgspråk er at jeg aldri lar rutetidene komme før sikkerheten og trafikkreglene. Blir jeg forsinka er det selskapet som har et problem, jeg vil ikke risikere bøter og straff for å holde rutetidene hvis jeg er forsinket.

Skrevet

I en av rundkjøringene jeg måtte igjennom for å komme meg til en skole jeg gikk på før, så var det alltid mye trafikk. Og -alltid- var det slik at vi som kom fra den siden som hadde forkjørsrett, slapp fram en bil hver, slik at det ble glidelåskjøring. Men i andre rundkjøringer, så var alle hissige som få. Det er litt rart med det,- at noen steder vet folk å ta hensyn, og alt blir så mye triveligere :)

I andre land, på motorveiene, så er det gjerne "tradisjon" for å blinke med nødblinklys når man ser kø samle seg opp foran en. Slik ser bilføreren bak det, og blinker med sine nødlys så de bak ham blir oppmerksom på det. For køer kan komme rimelig brått på om man holde 120 km/t. Den slags kommunikasjon i trafikken er kjempeflott, synes jeg :)

Ja, enig. Og sånn er det jo ofte her også hvis det har skjedd en ulykke eller det er noe hinder i veien blir man ofte varslet på forhånd av bilister som blinker med lysene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...