Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk som ligger i 65 i venstrefila gjør meg morderisk!

Jeg er vanligvis en stille og rolig person, men sett meg bak et ratt, og jeg forandrer personlighet. Køskapere bør ikke føle seg for trygge! :D

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

16

• cecily

8

• Sofline

7

• red

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Blir helt oppgitt over hvor mange elendige billister det er. Det finnes jo snart ingen som har trafikkforståelse. Ikke brukes det blinklys og de som bruker det bruker det ofte feil, enten altfor sent eller som "ditt" tilfelle, rundt hele rundkjøringen.

Utrolig mange tullinger som ikke kjører med lys heller, så de ses nesten ikke.

I tillegg så kjører de altfor sakte og lager faen så lange køer,hvis de når igjen en moped som går i 45 km/h i 80 sonen, så kjører de jaggu bak denne. Tenker de ikke i det hele tatt? hvor dum er det lov å være? Det skal da ikke rare tankevirksoomheten til for å skjønne at man bør kjøre tilside eller kjøre i farstgrensen for å ikke lage unødvendig irritasjon.

Det bør innføres nye teoretisk og praktisk prøve etter 10 år så alle får frisket opp sine ferdigheter og trafikkforståelse.

Det blir jo verre og verre jo. Ingen tenker på de andre billistene, bare seg selv hele tiden. Hvorfor er det ikke mulig å kjøre på en slik måte at man er til minst mulig hindre for andre trafikanter?

Hvordan forholder du deg til at jeg benytter venstrefilen for å kjøre forbi en bil som holder lav fart, men at jeg nekter å kjøre i 100 km/t i 80 sone, kun fordi det er en tulling bak meg som tror at det er fri fartsgrense i venstrefilen?

Det er så irriterende! Hadde jeg kjørt i venstre fil i evigheter hadde det vært noe annet, men om jeg faktisk kjører forbi en saktegående kø og leter etter en luke blir jeg forbanna om bilen bak meg ligger i rompa mi og stanger og/eller blinker med lysene.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg er vanligvis en stille og rolig person, men sett meg bak et ratt, og jeg forandrer personlighet. Køskapere bør ikke føle seg for trygge! :D

Nei, jeg blir nesten litt psykopat når jeg kjører bil. *fnis*

Skrevet

Hvordan forholder du deg til at jeg benytter venstrefilen for å kjøre forbi en bil som holder lav fart, men at jeg nekter å kjøre i 100 km/t i 80 sone, kun fordi det er en tulling bak meg som tror at det er fri fartsgrense i venstrefilen?

Det er så irriterende! Hadde jeg kjørt i venstre fil i evigheter hadde det vært noe annet, men om jeg faktisk kjører forbi en saktegående kø og leter etter en luke blir jeg forbanna om bilen bak meg ligger i rompa mi og stanger og/eller blinker med lysene.

I sånne tilfeller må du bruke hode. Du kan ikke ligge lenge i venstre fil og sperre biler bak deg, såpass trafikk forståelse må du ha. Hvis du ligger der for lenge så har du ikke noe der å gjøre, da kan du jo like gjerne ligge i høyre fil da, så lenge du ikke vil kjøre så mye fortere enn den.

Som sagt, det er vanskelig å svare eksakt på hva du skal gjøre fordi ingen situasjoner er like. Men generelt så handler det om at man skal kjøre på en slik måte at man ikke lager køer eller hindrer andre for mye.

Skrevet

Det verste jeg vet er når jeg står og venter på å få komme inn i rundkjøringen, når det er stor trafikk. Så ser jeg det kommer en bil, men skjønner at jeg akkurat ikke rekker å kjøre foran den, så jeg må vente til den har kjørt forbi meg. Og så tar bilen en høyresving...Det er så irriterende! Det bør jo være enklest av alt å huske på at dersom man ta første til høyre, så blir det nærmest som en vanlig høyresving, og at man da skal blinke til høyre. Og dersom man er litt lat og ikke gidder, så må det gå an å tenke såpass som at rushtrafikken rundt rundkjøringen kunne blitt kraftig lettet ved at enhver bilist bruker blinklys riktig.

Nettopp. Det skjer hele tiden.

Tror folk gjør det med vilje, spesielt når de setter på blinkern etter at de har svingt av :)

Gjest Calóni
Skrevet

Nettopp. Det skjer hele tiden.

Tror folk gjør det med vilje, spesielt når de setter på blinkern etter at de har svingt av :)

En gang jeg kom mot et lyskryss, så var det én bil foran meg, som sakte senket farten idét det ble grønt lys, og så stopper han. Jeg står bak ham og venter et par sekunder, og lurer på hva som foregår, og joda, der begynner bakdørene å åpne seg, og passasjerer slippes tydeligvis av. Jeg var ganske nær bilen, så jeg hadde måtte rygge for å kunne svinge ut ved siden av den, men med folk i kjørebanen var det ikke særlig aktuelt uansett. Så jeg tuter, og da setter bilføreren på blinklyset (!). Som om det skulle gjøre saken noe bedre. Og jeg tuter igjen, og lyset går over til rødt, og bilen kjører fram mot lyskrysset. DA var jeg forbanna, da. Det er sånt man ganske enkelt ikke gjør, altså. Stopper trafikken foran et lyskryss når det er grønt, og lar dem vente helt til neste runde med grønt før de får kjøre. Og attpåtil tror at alt ble unnskyldt fordi de satte på blinklyset etter første tut.

Når jeg har med passasjerer som skal av i området rundt et lyskryss, så pleier vi å "håpe på" at det blir rødt idet vi skal inn i krysset, for da har de tid til å hoppe ut av bilen. Men aldri i livet om jeg ville stoppet en haug med biler for å slippe ut en passasjer som kunne blitt sluppet av på bussholdeplassen 100 meter lenger bort.

Skrevet

I sånne tilfeller må du bruke hode. Du kan ikke ligge lenge i venstre fil og sperre biler bak deg, såpass trafikk forståelse må du ha. Hvis du ligger der for lenge så har du ikke noe der å gjøre, da kan du jo like gjerne ligge i høyre fil da, så lenge du ikke vil kjøre så mye fortere enn den.

Som sagt, det er vanskelig å svare eksakt på hva du skal gjøre fordi ingen situasjoner er like. Men generelt så handler det om at man skal kjøre på en slik måte at man ikke lager køer eller hindrer andre for mye.

Det er jo nettopp det jeg sier jeg ikke gjør.

Jeg vil forbi den ene bilen eller den ene køen, så legger jeg meg inn i høyrefilen igjen. Men selv om jeg kjører i 95-100 km/t i 80-sone, vil det alltid være en tulling som tar meg igjen og som er helt gal fordi han ikke kommer forbi meg de 20 sekundene det kanskje tar før jeg finner meg en luke.

Jeg gidder ikke gasse opp til 130 km/t selv om bilen bak meg gjerne vil det.

Skrevet

Tror egentlig ikke du kan ha lest innlegget mitt særlig nøye jeg. Enten det eller så er du en av de bilistene som tror de eier venstrefilen.

Skrevet

Det er jo nettopp det jeg sier jeg ikke gjør.

Jeg vil forbi den ene bilen eller den ene køen, så legger jeg meg inn i høyrefilen igjen. Men selv om jeg kjører i 95-100 km/t i 80-sone, vil det alltid være en tulling som tar meg igjen og som er helt gal fordi han ikke kommer forbi meg de 20 sekundene det kanskje tar før jeg finner meg en luke.

Jeg gidder ikke gasse opp til 130 km/t selv om bilen bak meg gjerne vil det.

Da er jo den som kommer bak like tulling som den som kjører i venstre fil og sperrer. Det er jo ikke noe bedre det.

Skrevet

Tror egentlig ikke du kan ha lest innlegget mitt særlig nøye jeg. Enten det eller så er du en av de bilistene som tror de eier venstrefilen.

Mulig vi har snakket litt forbi hverandre.

Skrevet

Da er jo den som kommer bak like tulling som den som kjører i venstre fil og sperrer. Det er jo ikke noe bedre det.

Næh, jeg syns ikke jeg er tulling om jeg benytter meg av venstre fil i 20-30 sekunder for å kjøre forbi en kø.

Skitt, la gå.

Skrevet

Næh, jeg syns ikke jeg er tulling om jeg benytter meg av venstre fil i 20-30 sekunder for å kjøre forbi en kø.

Skitt, la gå.

Det er jeg enig i, bare du ikke blir liggende der altfor lenge og heller ikke kjører altfor sakte der.

Det er de som kjører der i 2 km/h fortere enn side mannen og da burde de heller ligge i høyre fil.

Skrevet

Er du gal, jeg kom til å drepe dem på grunn av klønete kjøring:-)

En annen ting som er bra irriterende (og trafikkfarlig) i rundkjøringer, er at en del som kjører på forkjørsvei og som skal fortsette på denne rett fram, altså kjører gjennom rundkjøringa uten å endre kurs - de overholder ikke vikeplikten.

De bare seiler ut i uten å ta hensyn til om det allerede er noen i rundkjøringa. Jeg har mange ganger sett på sjåførene, og de ser seg overhodet ikke til venstre.

Skrevet

En annen ting som er bra irriterende (og trafikkfarlig) i rundkjøringer, er at en del som kjører på forkjørsvei og som skal fortsette på denne rett fram, altså kjører gjennom rundkjøringa uten å endre kurs - de overholder ikke vikeplikten.

De bare seiler ut i uten å ta hensyn til om det allerede er noen i rundkjøringa. Jeg har mange ganger sett på sjåførene, og de ser seg overhodet ikke til venstre.

Det tror jeg ikke at jeg har opplevd. De gangene jeg har vært i rundkjøringen har jeg ikke opplevd at de kjører inn uten å ta hensyn til meg.

Men en ting er sikkert, ikke noe forundrer meg. I tillegg kjører jeg mye mc og da kjører jeg aktsomt og følger svært godt på med hva andre foretar seg.

I går var det ei ung pen jente på ca. 30 år som dunket til meg bakfra. Ble ingen skader, men jeg burde jo ha bedt om navn og tlf. nr.

Det er jo ikke hver dag man blir tatt bakfra av ei pen jente på 30:-)

Skrevet

Det er jeg enig i, bare du ikke blir liggende der altfor lenge og heller ikke kjører altfor sakte der.

Det er de som kjører der i 2 km/h fortere enn side mannen og da burde de heller ligge i høyre fil.

Da er du, cecily, en av ytterst få personer som har skjønt poenget med venstre fil. De fleste "må bare" ligge konsekvent i venstre fil, selv når det er god luke melom to biler i HØYRE fil. De er temmelig arrogante. Og selv med litt blinking fra meg som kommer i litt større hastighet enn dem selv, forblir de der, og noen foretar attpåtil bråbrems, for å demonstrere sin dumskap. Opplevde nylig til og med en som ikke flyttet over i høyre fil før vedkommende skulle ta av fra en sterkt trfikkert firefeltstrekning, i morgenrushet i Oslo. Vedkommende svingte halvveis ut i høyre fil, for deretter å BRÅBREMSE rett etter kjapp manøver tilbake i venstre fil (slik at jeg måtte bråbremse, og sannsynligvis de bak meg også)! Slike burde ikke hatt lappen! Vedkommende kjørte forøvrig en av de litt større BMWene som finnes her i landet. Sier litt om mennesketypen.

Når det gjelder hovedspørsmålet i denne diskusjonen: Jeg bruker alltid retningslyset inn i rundkjøringen ved mer enn to utkjøringer til høyre for rundkjøringen. Så, ved passering siste veien ut før "min" vei, setter jeg på høyre retningslys for å fortelle mine medbilister at jeg er på vei ut. Setter også på retningslyset i god tid før jeg kommer til rundkjøringen når jeg skal ta første til høyre. Det som også er irriterende, rent bortsett fra feil bruk av/manglende bruk av retningslys, er alle "enøyde banditter" samt de UTEN lys i det hele tatt. Livsfarlig.

Savner samtidig større vett blant de myke trafikantene mht. refleksbruk og lysbruk (for syklister).

Og en bønn til: Vis hensyn ved tett trafikk! Tenk fletting i rundkjøringene! Da blir alt MYE bedre! Må ofte presse meg frem fordi alle tror de har retten på sin side. Faktisk er hovedregelen den at den som er FØRST inn i rundkjøringen har forkjørsrett. Men når en står som nestemann, skal ikke de som ligger langt bak i køen fra ens venstre side, være de som skal gjennom rundkjøringen før deg. Da er det DU som har retten på din side. Husk det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...