Gjest malleus4520 Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 jeg tenker på å begynne med kreatin- eller proteintilskudd. Er det noen bivirkninger ved å bruke noen av stoffene?? Har hørt at hvis man bruker kreatin, blir kroppen løs og slapp... Får man slappe muskler?? Hvordan er dette for protein?? Hva skjer hvis man slutter med tilskudd, men fortsetter å trene?? Har man da vanskeligere for å bygge muskler?? Får man kviser av kreatin?? Andre virkninger?? Jeg vil bli større. Hvilke av disse to burde jeg bruke?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Proteiner bør enhver som vil bygge muskler og ikke får i seg nok proteiner via vanlig kosthold dytte i seg, til enhver tid! Verken kreatin eller proteiner har noen bivirkninger, proteinene du får i deg via tilskudd er trossalt akkurat de samme som de proteinene du får i deg via vanlig mat. Dersom proteintilskudd hadde hatt noen bivirkninger, så hadde også vanlig mat medført bivirkninger. Kreatinet har den egenskapen at den gjør at du samler litt mer vann. Dette er kanskje grunnen til at du har hørt at man blir "pløsete" av kreatin. Men det at kroppen samler vann som følge av kreatin, er også hovedårsaken til at mange opplever strykeøkninger ved hjelp av dette tilskuddet. Hvis jeg var deg så ville jeg postet på treningsforumet og hørt, mange, inklusive meg som kan mye der. Uansett.. Dersom du vil bli stor så er det kostholdet som gjelder! Dette betyr omtrent alt, og om du dytter i deg proteiner, kreatin og allverdens andre tilskudd, så vil dette ha minimial, eller ingen virkning så sant du ikke kan kostholdsdelen! Denne delen som er så viktig har du tydligvis ikke helt snøring på i og med at du spør dette spørsmålet om proteiner, så derfor ville jeg heller driti i tilskudd og lært meg litt om kosthold! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Hei malleus45 Anbefalt daglig inntak av proteiner for friske mennesker i voksen alder er ca 1 gram per kg kroppsvekt per dag. Dvs 60 gram per dag for en person som veier 60 kg. Det er enkelt å innta nok proteiner dersom man spiser nok mat. Tilskudd av proteiner/kreatin vil bidra med ekstra energi. Dette vil kroppen som regel lagre som fett. Proteiner/kreatin omdannes ikke direkte til muskler. Høyt inntak av proteiner er vist å virke negativt på utvikling av skjelettet, og kan være en risikofaktor for å utvikle beinskjørhet. Høyt proteininntak er vist å øke utskillensen av kalsium fra kroppen. Kreatintilskudd er omdiskutert mhp bivirkninger. Binding av væske i kroppen er en av grunnene til at man går opp i vekt når man bruker dette. Andre bivirkninger kan muligens være at man påvirker kroppens egen kreatinproduksjon negativt. Vi vet ikke om dette kan være en varig effekt. Man kan heller ikke se bort i fra at tilskuddene av kreatin kan ha andre negative/helseskadelige effekter. Studiene som er gjort er ikke gode nok til at man kan konkludere angående bivirkninger. Det er også omdiskutert om man ser en prestasjonsfremmende effekt ved bruk av kreatintilskudd, og eventuelt i hvilke idrettsgrener. Se også andre svar som er gitt om kreatin tidligere i dette forumet. Spesielt vil styrketrening gi større muskler, og sammen med et variert kosthold kan du optimalisere effekten av denne. Ved å inkludere proteinkilder som kornvarer (brød, korn, ris og pasta), fisk og kjøtt, bønner/erter/linser, egg, melk og melkeprodukter i kostholdet ditt vil du sikre et tilfredsstillende proteininntak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.