Gå til innhold

Data-cd, hva menes med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at man burde brenne billedfiler på en data-cd for lengre holdbarhet.Denne cd`en er dyrere enn en vanlig cd, sto det. Var her om dagen i en butikk for å høre om de hadde slike cd`er. Det de hadde å tilby var en DVD+RW. Så hva menes med en data-cd og hva koster en slik?

Skrevet

Hei!

Det er en CD man kan "brenne" på. Altså lage en kopi av noe som du har på CD eller data, (bildefiler, programmer, musikk cd'er.. osv..)

Så da må du ha en CD "brenner" for og kunne brenne CD.

Data CD'ene er ikke veldig dyrt nei, har ikke prisene i hodet eller noe, Koster rundt 150-400 et sted for pakker med 50-100 cd'er i.

Må i tillegg til CD brenneren (hardware) så burte du ha et program til PC'en som gjør det litt lettere og brenne (software)..

Bruker http://www.nero.com/nero6/eng/Nero_6_Reloaded.html her, men det finnes nok gratis software også ikke at jeg kan navnet på noen..

Får prøve og google litt kanskje.. "how to burn a CD?"

*men husk at du må jo ha CD Brenneren selv (er som en CD-spiller til PC'en bare at man kan lage kopier) i tillegg.. Gjerne en DVD brenner som kan brenne cder også

Gjest mp3 filer
Skrevet

..... jeg garanterer ikke svaret mitt, men når vi skal brenne musikk plater så mener jeg at vi velger data-cd når vi brenner MP3 filer (altså MANGE sanger på èn plate).

Vi bruker vanlig DVD+RW plater da

Skrevet

Hei!

Det er en CD man kan "brenne" på. Altså lage en kopi av noe som du har på CD eller data, (bildefiler, programmer, musikk cd'er.. osv..)

Så da må du ha en CD "brenner" for og kunne brenne CD.

Data CD'ene er ikke veldig dyrt nei, har ikke prisene i hodet eller noe, Koster rundt 150-400 et sted for pakker med 50-100 cd'er i.

Må i tillegg til CD brenneren (hardware) så burte du ha et program til PC'en som gjør det litt lettere og brenne (software)..

Bruker http://www.nero.com/nero6/eng/Nero_6_Reloaded.html her, men det finnes nok gratis software også ikke at jeg kan navnet på noen..

Får prøve og google litt kanskje.. "how to burn a CD?"

*men husk at du må jo ha CD Brenneren selv (er som en CD-spiller til PC'en bare at man kan lage kopier) i tillegg.. Gjerne en DVD brenner som kan brenne cder også

Jeg har brent alle filene på mange cd`er. Men slik jeg forsto det gjaldt dette noe bedre cd`er enn vanlige cd`er. En vanlig cd holder ikke mer en ca 5 år sies det. Så det var altså cd som skulle vare lengre/være bedre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har brent alle filene på mange cd`er. Men slik jeg forsto det gjaldt dette noe bedre cd`er enn vanlige cd`er. En vanlig cd holder ikke mer en ca 5 år sies det. Så det var altså cd som skulle vare lengre/være bedre.

De billige og de dyre CD-R platene er begge data-CDer. Men det er altså sånn (sies det i alle fall) at de som er dyrest varer lengst. Jeg har ti år gamle plater som fungerer like godt, og jeg tror neppe det var av den dyreste sorten (selv om nok alle var forholdsvis dyre den gang i forhold til nå).

Når det gjelder musikk, så er det bedre med de som står AUDIO på enn vanlig CD-R.

Skrevet

Det er ikke noe som heter data-CD. Men hvis du ønsker ekstra gode plater kan du enten kjøpe verbatim eller en type som bruker gullbelegg. Disse får du stort sett kun kjøpt på nettbutikker. Men det holder nok lenge med verbatim-plater.

Dersom du oppbevarer dem riktig, dvs kjølig, tørt og mørkt så varer de lenge.

Skrevet

Det er ikke noe som heter data-CD. Men hvis du ønsker ekstra gode plater kan du enten kjøpe verbatim eller en type som bruker gullbelegg. Disse får du stort sett kun kjøpt på nettbutikker. Men det holder nok lenge med verbatim-plater.

Takk for svar. Da får jeg tak i verbatim-cd :-)

Skrevet

De billige og de dyre CD-R platene er begge data-CDer. Men det er altså sånn (sies det i alle fall) at de som er dyrest varer lengst. Jeg har ti år gamle plater som fungerer like godt, og jeg tror neppe det var av den dyreste sorten (selv om nok alle var forholdsvis dyre den gang i forhold til nå).

Når det gjelder musikk, så er det bedre med de som står AUDIO på enn vanlig CD-R.

Er blitt ganske nøye på å lagre billedfilene flere steder, i tilfelle noe skulle gå galt. Trygt å høre at dine gamle cd`er fremdeles er intakt ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er blitt ganske nøye på å lagre billedfilene flere steder, i tilfelle noe skulle gå galt. Trygt å høre at dine gamle cd`er fremdeles er intakt ;-)

Det er lurt å være nøye. For noen år tilbake brukte jeg kun en ekstern harddisk til bildefilene mine og var litt slapp med å brenne kopier. Så takka disken for seg knappe fem måneder etter at den var kjøpt. En dyrkjøpt lærdom om viktigheten av backup.

Så nå ligger bildefilene mine på en ekstern disk, på DVD og hos eurofoto.no. Føler meg rimelig trygg nå. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

For ti år siden da jeg fikk min første brenner var Verbatim det store på kvalitet når det gjaldt CD-R. Stemmer det virkelig fremdeles? I så fall er det ikke mindre enn imponerende at de har greid å holde på posisjonen sin alle disse årene. (Kjøper fortsatt Verbatim, jeg, de er de eneste jeg har funnet som har lightscribe CD-R og DVD+R.)

Skrevet

For ti år siden da jeg fikk min første brenner var Verbatim det store på kvalitet når det gjaldt CD-R. Stemmer det virkelig fremdeles? I så fall er det ikke mindre enn imponerende at de har greid å holde på posisjonen sin alle disse årene. (Kjøper fortsatt Verbatim, jeg, de er de eneste jeg har funnet som har lightscribe CD-R og DVD+R.)

Det blir litt feil å si verbatim da dette er et merke som blir produsert av flere fabrikker. Bl.a. Taiyo Yuden selges som Verbatim (men også under andre merker) som regnes som det aller beste. Men enkelte verbatim-plater er mer middelmådige.

De har holdt seg godt ja og det er imponerende. Fint at noen klarer å prioritere kvalitet over pris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...