Gå til innhold

TV2 skjermbildeformat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noen voldsom tv-titter, så jeg vet ikke hvor dagsaktuelt dette er, men i det siste har jeg lagt merke at formatet på skjermbildet til TV2 sine kanaler er for bredt for innstillingene på tven min. Uansett hva jeg velger (16:9, Widescreen, etc. - har vel fem eller seks valg), så synes ikke bildet i full bredde. På nyhetssendingene klippes halve programlogoen vekk, og også det bildet/filmen som ligger oppe i hjørnet når nyhetsankeret er i hovedfokus er delvis borte.

Hva kan jeg gjøre for å få sett hele bildet? Jeg har søkt litt på TV2 og CanalDigital, men det ble nok rimelig halvhjertet - jeg har jo dere!

Skrevet

Håper du får svar - dette sliter vi med også. Utrolig irriterende at halve bilde er borte på hver side!

Skrevet

Har du vanlig tv eller Widescreen tv?

Hm, vet ikke hva jeg skal svare - det er en litt bred tv med widescreen-mulighet, så da er det kanskje widescreen? Vi pleier å se på med det mest komprimerte formatet til vanlig, er det 5:4 eller noe sånt, tro (er ikke hjemme nå, så får ikke sjekka)? Synes skjermbildet blir dratt i widescreen, og i superwide med/uten tekst så beskjæres jo bildet.

Men dette gjelder altså kun TV2/ TV2 Zebra, ingen andre kanaler.

Skrevet

Hm, vet ikke hva jeg skal svare - det er en litt bred tv med widescreen-mulighet, så da er det kanskje widescreen? Vi pleier å se på med det mest komprimerte formatet til vanlig, er det 5:4 eller noe sånt, tro (er ikke hjemme nå, så får ikke sjekka)? Synes skjermbildet blir dratt i widescreen, og i superwide med/uten tekst så beskjæres jo bildet.

Men dette gjelder altså kun TV2/ TV2 Zebra, ingen andre kanaler.

Vet flere som har vanlig tv har problemer med det der (det er kun tv2/zebra ja).

her er nok en forklaring:

http://www.tu.no/data/article57596.ece

Skrevet

Hvis du mister ytterkant av bildet, selv når du setter TV-formatet (på din TV) til 16:9, så tror jeg problemet ditt ligger i at du har en dekoder (enten kabel eller parabol).

Det du må gjøre er å gå inn i menyen på den, og "fortelle den" at du har en 16:9 TV (endre status i menyvalget der).

Ulempen er at det kan hende at du da opplever andre "uheldige" virkninger av dette når du ser på kanaler som sender i 4:3.

Det kan medføre at du må gjøre disse endringene i settingen i dekoderboksen litt vel ofte - avhengig av valgt program.

Heldigvis vil dette etterhvert "gå seg til" når også de andre kanalene velger å skifte format.....

Skrevet

Hvis du mister ytterkant av bildet, selv når du setter TV-formatet (på din TV) til 16:9, så tror jeg problemet ditt ligger i at du har en dekoder (enten kabel eller parabol).

Det du må gjøre er å gå inn i menyen på den, og "fortelle den" at du har en 16:9 TV (endre status i menyvalget der).

Ulempen er at det kan hende at du da opplever andre "uheldige" virkninger av dette når du ser på kanaler som sender i 4:3.

Det kan medføre at du må gjøre disse endringene i settingen i dekoderboksen litt vel ofte - avhengig av valgt program.

Heldigvis vil dette etterhvert "gå seg til" når også de andre kanalene velger å skifte format.....

Ok, det var nemlig det den artikkelen EllaJo linker til foreslår - men om det betyr at samtlige andre kanaler blir strukket i bildet så tror jeg at jeg dropper det inntil videre (det er tross alt mest Cartoon og Disney det går i her, pluss NRKs tekst-tv).

Skrevet

Ok, det var nemlig det den artikkelen EllaJo linker til foreslår - men om det betyr at samtlige andre kanaler blir strukket i bildet så tror jeg at jeg dropper det inntil videre (det er tross alt mest Cartoon og Disney det går i her, pluss NRKs tekst-tv).

Det at de andre kanalene blir stukket i bildet kan du muligens korrigere for gjennom formatvelgeren på TV'n.

Men det er desverre et herk....

Jeg tar i mot testsendingene fra Tryvann digitalt nå (har MPEG2 dekoder i TV'n - flatskjerm). Der får jeg NRK 1 og 2, TV2 og TVNorge.

Da stiller TV'n seg automatisk og korrekt om hvis formatene skiftes på disse kanalene - alltid (pluss at bildet blir MEGET bra, hvis opptaket er av bra kvalitet).

Så det er mulig at dette vil problemet vil bli løst når det digitale bakkenettet er på plass OG man bruker en HDMI forbindelse mellom dekoder og TV.

Men sikker er jeg ikke.....

Skrevet

Hvordan går man inn i menyen på kabel-TV? Det er jo bare en kabel ut av veggen... (har samme problem som birdie)

Skrevet

Hvordan går man inn i menyen på kabel-TV? Det er jo bare en kabel ut av veggen... (har samme problem som birdie)

Det kan du bare gjøre om du har en dekoderboks fra kabelleverandøren.

Hvis du kun henter signalet fra vegguttaket og fører det rett inn i TV'n, så er det et analog PAL signal du ser på.

Da er det menyen i din TV du må gå inn på og sette rett.

Hvordan det skal gjøres vet jeg ikke, siden det er helt forskjellig fra de ulike TV produsentene.

Men det står sikkert beskrevet i brukermanualen.

Skrevet

Det kan du bare gjøre om du har en dekoderboks fra kabelleverandøren.

Hvis du kun henter signalet fra vegguttaket og fører det rett inn i TV'n, så er det et analog PAL signal du ser på.

Da er det menyen i din TV du må gå inn på og sette rett.

Hvordan det skal gjøres vet jeg ikke, siden det er helt forskjellig fra de ulike TV produsentene.

Men det står sikkert beskrevet i brukermanualen.

Får ta en titt i bruksanvisningen. Takk!

Skrevet

Glemte å si at jeg stilte om dekoderen til 16:9 og det har ikke vært noe problem med andre kanaler (de som ikke er 16:9 "hopper" automatisk til sitt eget format, med svarte kanter på sidene). :)

Skrevet

Glemte å si at jeg stilte om dekoderen til 16:9 og det har ikke vært noe problem med andre kanaler (de som ikke er 16:9 "hopper" automatisk til sitt eget format, med svarte kanter på sidene). :)

Godt å høre at det virket:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...