Gå til innhold

Amming av adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spiller ingen rolle for meg -så sant barnet ikke er 16 år da :)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• morsan

6

• citygirl

6

• snø

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ville du, med et egetfødt barn, plutselig begynt å amme det når det var fire måneder om det ikke hadde blitt ammet før det? Jeg føler det da blir mest for morens del.

Det er det flere som må gjøre på grunn av egen sykdom de første månedene - enten hos barnet eller hos moren. - Man pumper seg. Jeg pumpet meg i 6 uker.

Skrevet

Så du mener det er ok at 3-4 åringer blir ammet bare det gjøres i skjul? Hvor lenge er det greit å amme en unge?

Det man ikke ser - det vet man jo ikke skjer da.

Skrevet

I dyreriket adopteres dyreunger også. Den nye moren dier da ungen som den naturligste ting i verden.

Dette ser jeg ikke på som noe problematisk.

(Med mindre - som noen sier - ungen er 4 år når den kommer til sitt nye hjem:-))

Skrevet

Det spiller ingen rolle for meg -så sant barnet ikke er 16 år da :)

Hehe. For eksempel å begynne å amme ved stebarnsadopsjon av tenåringer. :o)

Skrevet

Hehe. For eksempel å begynne å amme ved stebarnsadopsjon av tenåringer. :o)

*lol*

Skrevet

Positiv reaksjon frå meg.

Eg vil ikkje gå så langt som å seie "naturleg", for det krev jo litt meir enn for den som føder sine eigne, men absolutt flott, om en får det til utan å ha masse hormonar til hjelp frå svangerskap og fødsel.

En adoptivmor må nok få tilført hormoner utenfra for å begynne å produsere melk, i alle fall om hun aldri har gjort det tidligere.

Skrevet

I dyreriket adopteres dyreunger også. Den nye moren dier da ungen som den naturligste ting i verden.

Dette ser jeg ikke på som noe problematisk.

(Med mindre - som noen sier - ungen er 4 år når den kommer til sitt nye hjem:-))

I dyreriket får ikke "adoptivmoren" tilført hormoner utenfra for å få melk i pattene....

Skrevet

I dyreriket får ikke "adoptivmoren" tilført hormoner utenfra for å få melk i pattene....

Mange kvinner som har født egne barn får også hjelp av hormoner for å stimulere melkeproduksjonen:-)

Skrevet

Men der er det vel som oftest at "adoptivmor" har født selv like før, og derfor har melk likevel.

Slik har det ihvertfall vært i detilfellene som jeg har hørt om fra slekt og venner (gjelder sau og hund).

Skrevet

Mange kvinner som har født egne barn får også hjelp av hormoner for å stimulere melkeproduksjonen:-)

Jo, men jeg vil tro en som ikke ha de naturlige hormonene innabords vil trenge tilførsel av større doser og over lengre tid. Og da kan det vel ikke kalles naturlig lenger?

Skrevet

Men der er det vel som oftest at "adoptivmor" har født selv like før, og derfor har melk likevel.

Slik har det ihvertfall vært i detilfellene som jeg har hørt om fra slekt og venner (gjelder sau og hund).

Vanligvis, men det har hendt at f.eks. hunder spontant har fått melk i pattene uten at de selv har små valper, når de f.eks. har fått en forlatt kattunge eller rådyrkalv (!) lagt inntil seg.

Skrevet

Vanligvis, men det har hendt at f.eks. hunder spontant har fått melk i pattene uten at de selv har små valper, når de f.eks. har fått en forlatt kattunge eller rådyrkalv (!) lagt inntil seg.

Jeg har hørt at det samme skal ha skjedd med hunnkjønn av menneskearten.

Skrevet

Jo, men jeg vil tro en som ikke ha de naturlige hormonene innabords vil trenge tilførsel av større doser og over lengre tid. Og da kan det vel ikke kalles naturlig lenger?

Deg om det:-)

For meg er dette helt uproblematisk - hvis adoptivmor ønsker å amme og får det til - er det bra for babyen og jeg ser ingen grunn til å ikke hjelpe dem lykkes med det.

Ellers kan man vokse opp og bli like sunn og sterk på mme - jeg er et levende bevis på det;-)

Gjest Shira12
Skrevet

Så du mener det er ok at 3-4 åringer blir ammet bare det gjøres i skjul? Hvor lenge er det greit å amme en unge?

Ja. Hva folk gjør hjemme hos seg, har jeg ingenting med.

Men jeg ser helst at de ikke gjør det foran meg når ungen er så stor. For da er det mer en kosestund mellom mor-barn, og den vil ikke jeg ta del i.

Skrevet

En del mennesker må få tilført hormoner for å få barn. Og en stor andel kvinner tilfører hormoner for å ikke få barn, er det også unaturlig ;o)

Det blir litt rart å sette hormoner som målestokk for hva som gjør noe naturlig eller ei. Har forresten lest at en del som har ammet tidligere kan få igang melkeproduksjon kun ved stimulering av brystene.

Og en del opplever rett og slett å få melkespreng bare ved å bli mor igjen!

Skrevet

En del mennesker må få tilført hormoner for å få barn. Og en stor andel kvinner tilfører hormoner for å ikke få barn, er det også unaturlig ;o)

Det blir litt rart å sette hormoner som målestokk for hva som gjør noe naturlig eller ei. Har forresten lest at en del som har ammet tidligere kan få igang melkeproduksjon kun ved stimulering av brystene.

Og en del opplever rett og slett å få melkespreng bare ved å bli mor igjen!

"Det blir litt rart å sette hormoner som målestokk for hva som gjør noe naturlig eller ei."

Ja, he he, bare tenk da på all annen kunstig tilførsel av hormoner, slik som p-piller (unaturlig barnløs??) eller østrogentilførsel i overgangsalderen for å slippe hetetokter og skiftende sinnsstemning ("kunstig godt humør"?)

*hi hi*

Skrevet

Vel, jeg har problemer med å skjønne at de gidder. Det er tydeligvis mye jobb å få til, man må ta medisiner og greier. Men jeg vet bedre enn å blande meg bort i sånt, altså. Det er jo ikke min sak overhodet - og morsmelk er bra for barn, det er jo udiskutabelt.

Skrevet

Vel, jeg har problemer med å skjønne at de gidder. Det er tydeligvis mye jobb å få til, man må ta medisiner og greier. Men jeg vet bedre enn å blande meg bort i sånt, altså. Det er jo ikke min sak overhodet - og morsmelk er bra for barn, det er jo udiskutabelt.

Giddefaktoren er absolutt ikke uvesentlig, det er jeg enig i.

Men ikke alle trenger å ta medisiner.

Skrevet

For ordens skyld: Det er slett ikke alle som trenger hormonhjelp for å få igang melkeproduksjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...