Gå til innhold

Amming av adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

En del mennesker må få tilført hormoner for å få barn. Og en stor andel kvinner tilfører hormoner for å ikke få barn, er det også unaturlig ;o)

Det blir litt rart å sette hormoner som målestokk for hva som gjør noe naturlig eller ei. Har forresten lest at en del som har ammet tidligere kan få igang melkeproduksjon kun ved stimulering av brystene.

Og en del opplever rett og slett å få melkespreng bare ved å bli mor igjen!

Jeg kjenner ei som fikk igang melkeprodusjonen av å være tilskuer til en fødsel i familien. Da var det 15 år siden hun hadde ammet. Ganske fascinerende greier. :o)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• morsan

6

• citygirl

6

• snø

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For ordens skyld: Det er slett ikke alle som trenger hormonhjelp for å få igang melkeproduksjonen.

En del vordende adoptivmødre går gjennom et "svangerskap" de også, i form av hormonelle endringer i kroppen. Det er helt riktig som du sier at noen ganger går dette helt av seg selv uten hjelp utenfra.

Skrevet

Giddefaktoren er absolutt ikke uvesentlig, det er jeg enig i.

Men ikke alle trenger å ta medisiner.

Kan man begynne å produsere melk spontant uten å ha ammet før?

Skrevet

Ja - det kan man.

Kvinner som spontanaborterer vil ofte oppleve melkeproduksjon som noen ganger må undertrykkes medikamentelt. Selv når man mister i 1. trimester kan dette skje, også for kvinner som ikke tidligere har ammet.

Noen adoptivmødre som aldri har ammet kan også spontant produsere melk ved å legge barnet til brystet over en tid.

Man kan også gi oxytocin nesespray for å lettere slippe melken - slik man også bruker på andre mødre som sliter med ammingen av egenfødte barn.

Skrevet

Ja.

Noen får spontant i gang produksjonen, andre får det ved hjelp av stimulering (feks pumping).

Skrevet

"Det blir litt rart å sette hormoner som målestokk for hva som gjør noe naturlig eller ei."

Ja, he he, bare tenk da på all annen kunstig tilførsel av hormoner, slik som p-piller (unaturlig barnløs??) eller østrogentilførsel i overgangsalderen for å slippe hetetokter og skiftende sinnsstemning ("kunstig godt humør"?)

*hi hi*

*lol*

:-D

Skrevet

Ja, jeg leste den artikkelen, og det var ganske så interessant lesning, blant annet fordi jeg har hatt en liten mistanke om akkurat det.

Dessuten er jeg jo selv et levende bevis på resultatet: Jeg er jo strålende intelligent uten å ha fått så mye som en dråpe morsmelk! :o)

Når det er sagt, er det selvfølgelig en rekke gode egenskaper ved morsmelk. Men mme er godt _nok_, og det er synd at folk som av ulike årsaker ikke kan amme, skal måtte slite med dårlig samvittighet.

Leste engang et intervju med Helena Bergström, hvor hun fortalte at da hun etter mye strev med ammingen kapitulerte og kjøpte en pakke mme, følte hun det som å handle narkotika. Huff.. ;O)

:o)

Huff ja, det er fryktelig at de som ikke får til ammingen skal få dårlig samvittighet.

Og det må jo være noe som omgivelsene påfører dem, for selv har jeg ikke hatt vagt dårlig samvittighet for at mine to er flasket opp på erstatning. Men så er det jo ikke noen som har forventet noe annet heller da...

Skrevet

Jeg kjenner ei som fikk igang melkeprodusjonen av å være tilskuer til en fødsel i familien. Da var det 15 år siden hun hadde ammet. Ganske fascinerende greier. :o)

Jeg kjenner ei som hadde melk i brystene lenge før hun hadde tenkt på å bli gravid. Aner ikke hva det var som satte det i gang for henne. Men kroppen er rare greier, ja.

Skrevet

Ja - det kan man.

Kvinner som spontanaborterer vil ofte oppleve melkeproduksjon som noen ganger må undertrykkes medikamentelt. Selv når man mister i 1. trimester kan dette skje, også for kvinner som ikke tidligere har ammet.

Noen adoptivmødre som aldri har ammet kan også spontant produsere melk ved å legge barnet til brystet over en tid.

Man kan også gi oxytocin nesespray for å lettere slippe melken - slik man også bruker på andre mødre som sliter med ammingen av egenfødte barn.

Her i gården var melkeutdriviningen skikkelig treig, så jeg brukte faktisk syntocinon i et helt år!

Det var ingen ting å si på mengden, det var altså hastigheten som var problemet. Du kan si at jeg hadde analog linje og ikke bredbånd! ;-)

Uten dette legemiddelet hadde jeg faktisk måttet gi opp ammingen, for jeg brukte maaaange timer i døgnet på amming før jeg begynte med nesespray.

Skrevet

"Ekkelt?"

Nei.

"Vakkert?"

Tja...

"Desperat?"

Ikke akkurat, men en smule overivrig kanskje? På en god måte.

"Naturlig?"

Nei, det er det jo ikke akkurat.

Skrevet

Jeg syns amming er flott og det gjør kanskje overgangen for det nye barnet inn i en ny familie lettere og tryggere også?

Jeg ammet søsteren min sin baby da hun var på besøk hos oss og søsteren hadde glemt MME, det er det mange som syns er skikkelig ekkelt. he, he! :)

Skrevet

En adoptivmor må nok få tilført hormoner utenfra for å begynne å produsere melk, i alle fall om hun aldri har gjort det tidligere.

Det er nok mulig. I alle fall - meir pes enn for oss som får det på naturmåten.

Skrevet

Ja.

Noen får spontant i gang produksjonen, andre får det ved hjelp av stimulering (feks pumping).

Hm. Jeg lærer stadig noe nytt her på DOL :o)

Gjest girasol
Skrevet

Det synes jeg ville være flott! Men tror det er vanskelig å få barnet til å ta puppen... Særlig når man får barn over 1 år! Og det får vel de fleste...?

Skrevet

Jeg syns amming er flott og det gjør kanskje overgangen for det nye barnet inn i en ny familie lettere og tryggere også?

Jeg ammet søsteren min sin baby da hun var på besøk hos oss og søsteren hadde glemt MME, det er det mange som syns er skikkelig ekkelt. he, he! :)

"Folk" synes nå så mye rart er ekkelt ;)

Skrevet

:o)

Huff ja, det er fryktelig at de som ikke får til ammingen skal få dårlig samvittighet.

Og det må jo være noe som omgivelsene påfører dem, for selv har jeg ikke hatt vagt dårlig samvittighet for at mine to er flasket opp på erstatning. Men så er det jo ikke noen som har forventet noe annet heller da...

Det har nok med forventninger å gjøre, ja. Og en mor som ikke ammer, må av og til forsvare seg sterkt.

Jeg kjenner ei som ikke fikk babyen til å ta brystet i det hele tatt. Den stakkars dama pumpet seg som en gal i månedsvis og ga ungen morsmelk på flaske. Så sitter hun en dag og mater babyen på kafé - og opplever å få kjeft (!) av en dame fra nabobordet fordi hun ikke ammer barnet sitt.

Slik slipper man i hvert fall om barnet er synlig adoptert. Da får man i stedet kose seg med andre invaderende kommentarer. ;o)

Skrevet

Det synes jeg ville være flott! Men tror det er vanskelig å få barnet til å ta puppen... Særlig når man får barn over 1 år! Og det får vel de fleste...?

Ja, her til lands er det en ganske hypotetisk problemstilling, ettersom langt de fleste adoptivbarna er over den mest intense ammealderen.

I USA, hvor innenlandsadopsjoner er vanlige og mange dermed får helt nyfødte barn, er det veldig mange som er opptatt av akkurat dette.

Skrevet

Her i gården var melkeutdriviningen skikkelig treig, så jeg brukte faktisk syntocinon i et helt år!

Det var ingen ting å si på mengden, det var altså hastigheten som var problemet. Du kan si at jeg hadde analog linje og ikke bredbånd! ;-)

Uten dette legemiddelet hadde jeg faktisk måttet gi opp ammingen, for jeg brukte maaaange timer i døgnet på amming før jeg begynte med nesespray.

God beskrivelse - den der med bredbånd vs analog linje:-)

*flirer*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...