Gå til innhold

Hva er en drabant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på Gunnar Staalesens "Dødens drabanter". Hva er egentlig en drabant

Gjest Elextra
Skrevet

Ifølge bokmålsordboka betyr det enten

1 om e forh: livvakt hos en fyrste

2 spøk.: trofast medhjelper, tilhenger

3 måne til en planet, satellitt

Skrevet

Gosh, så dyktige vi er.

Jeg visste ikke om den tjener-betydningen.

Men husker selvsagt barnesangen om "over oss er himmelen med stjerner og drabanter, selv er vi så små så små, og jorden er såliten, snurrer rundt og rundt i verdensrommet hele tiden"

:-)

Skrevet

Ifølge bokmålsordboka betyr det enten

hmm, hva blir da en drabantby?:)

Skrevet

draban't m1 (gj lty fra tsjekk, uvisst opph)

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Jeg oppfordrer alle dol'ere til å legge inn i sine favoritter linken til disse ordbøkene! :-D

Et must! Har enkelte perioder søkt opp så mye at jeg får beskjed om at jeg har søkt _for_ mye, og at jeg derfor ikke kan bruke tjenesten på en stund! ;-)

Skrevet

Et sted hvor det bare bor aliens! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Men husker selvsagt barnesangen om "over oss er himmelen med stjerner og drabanter, selv er vi så små så små, og jorden er såliten, snurrer rundt og rundt i verdensrommet hele tiden"

Må innrømme at jeg ikke kjente til noen av betydnignene, jeg.

Forbinder det mest med drabantby, hvilken av betydnignene kommer inn her? Antakelig satelitt, kanskje - drabantbyene er satelittbyer rundt byen - kanskje.

Gjest Elextra
Skrevet

Lurte jeg også på, kfr. nedenfor.

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke kjente til noen av betydnignene, jeg.

Forbinder det mest med drabantby, hvilken av betydnignene kommer inn her? Antakelig satelitt, kanskje - drabantbyene er satelittbyer rundt byen - kanskje.

Antageligvis.

Dette sier ordboka:

(fra da., etter eng. satellite town) i moderne byplanlegging: konsentrert boligbebyggelse med egne serviceinstitusjoner i utkanten av en større by, t forskj fra *forstad Lambertseter er en d- i Oslo

Gjest Elextra
Skrevet

Antageligvis.

Dette sier ordboka:

(fra da., etter eng. satellite town) i moderne byplanlegging: konsentrert boligbebyggelse med egne serviceinstitusjoner i utkanten av en større by, t forskj fra *forstad Lambertseter er en d- i Oslo

Trodde forstad og drabantby var det samme, jeg...

Skrevet

Forstaden ligger utenfor - drabantbyen inni - slik forstår jeg ordboka.

Ergo: Lillestrøm er en forstad TIL Oslo, Lambertseter er en drabantby I Oslo.

Eller hur?

"forstad -en, -er [-ar] (etter ty.) bydel utanfor den eigenlege (stor)byen; tettstad ved storby f-ene til London "

Skrevet

Hm, i USA er jo forstad gjerne der de litt fine folka bor, mens en drabantby er mer blokkbebyggelse?

Kunne nesten sammenliknet det med Holmenkollen vs Lambertseter/Ammerud?

Gjest Elextra
Skrevet

Forstaden ligger utenfor - drabantbyen inni - slik forstår jeg ordboka.

Ergo: Lillestrøm er en forstad TIL Oslo, Lambertseter er en drabantby I Oslo.

Eller hur?

"forstad -en, -er [-ar] (etter ty.) bydel utanfor den eigenlege (stor)byen; tettstad ved storby f-ene til London "

Du har sikkert rett - i dette også :-)

Gjest Signatura
Skrevet

En drabant er noe som sirkulerer rund noe annet (større). Drabantbyer ligger rundt en by.

Drabant kan også bety "følgesvenn", og det er vel i den betydningen boktittelen spiller på.

Gjest Elextra
Skrevet

Hm, i USA er jo forstad gjerne der de litt fine folka bor, mens en drabantby er mer blokkbebyggelse?

Kunne nesten sammenliknet det med Holmenkollen vs Lambertseter/Ammerud?

I USA er det gjerne bare "fattigfolk" som bor inne i byen (unntak: Manhattan/New York), i Europa er det gjerne status å bo inne i byen. Har kanskje med det å gjøre?

Skrevet

"Himmelrommet" sang Berit Brænne.

Ikke at det gjør noe for drabantene.

Sønnen min var i tvil om deodorant og desperant, kanskje jeg skulle forvirre ham med drabanter i tillegg...

Skrevet

En satelittby, vel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...