Gå til innhold

Telefonterror fra skjult ID. Spores?

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen
Skrevet

Jeg har de siste to månedene blitt plaget av oppringinger fra skjult ID oppi elleve ggr pr dag! Disse telefonene svarer jeg ikke, for jeg har mine mistanker om at det kan være en tidligere barndoms"venn" som terroriserer meg. Men samtidig kan det jo være selgere. Synes bare det virker så usannsynlig når det er så innmari mye av det og til alle døgnets tider. Faktisk opplever jeg det som både utrolig frekt, respektløst og trakaserende. Jeg sier i pene ordlag på tlf.svareren min at det er fint om de som ringer fra skult id legger igjen beskjed med navn og nummer så jeg kan kontakte de. Men dette blir jo ikke respektert! Ringingen bare fortsetter og fortsetter, og om når du i utgangspunkte har angstproblemer så blir det f... ikke bedre av dette her! Det er begrenset når jeg kan skru av fonen og, i og med at jeg har grunner til å være tilgjengelig, i alle fall på dag/kveld. På natta slår jeg jo av, men noen ganger har jeg glemt det og opplevd oppringninger i to-tre tida! Det er virkelig til å få fnatt av.

Men nok frustrasjonspreik. Jeg lurer på om det går an å spore slike oppringinger på noe vis. Har sendt en mail til NetCom, men der tar det jo tid å få svar. Noen som vet om leverandør kan spore slikt, eller om jeg må så langt som til politiet?

Skrevet

Leverandør kan alltid spore det, men de gjør det bare på henvendelse fra politiet.

Men du vet vel at du kan sperre mot anrop fra skjult nummer?

Skrevet

Gjør som meg: Når det ringer fra skjult nr, så ta den og legg på med en gang. Klikk klikk. Hvis det er telefonselgere så bruker disse ofte databasert oppringing og maskinen vil da oppfatte det som at du har svart og gå videre til nestemann.

Funker ofte for meg i hvert fall

Skrevet

Du kan eventuelt legge igjen beskjed på tlf.svareren noe slikt som at:

"Hvis du er den personen som til stadighet ringer meg med sjult ID, og ikke legger igjen svar her, så vil jeg få opplyse om at dette er politianmeldt og at oppringingene vil bli sporet".

Gjest vært gjennom det samme
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kontakte politiet. Du kan få sporet dette, men politiet må kontaktes først.

Ikke gi deg. Finn ut hvem dette er.

Gjest Hoggormen
Skrevet

Leverandør kan alltid spore det, men de gjør det bare på henvendelse fra politiet.

Heisann, og takk for tipsene folx :)

Skal forsøke det med å legge på med en gang.

Visste ellers ikke at man kunne blokkere sånne anrop. Husker jeg ringte NetCom for en tid siden og spurte om akkurat dette. Fikk da nei til svar.

Skrevet

"Men du vet vel at du kan sperre mot anrop fra skjult nummer?"

Hvordan gjør man det?

Skrevet

"Men du vet vel at du kan sperre mot anrop fra skjult nummer?"

Hvordan gjør man det?

Hos Telenor er det ihvertfall bare å bestille tjenesten.

Kostet noen få kroner, men definitivt verd det.

Skrevet

Hos Telenor er det ihvertfall bare å bestille tjenesten.

Kostet noen få kroner, men definitivt verd det.

Aha. Takk for svar:)

Skrevet

"Hvis du er den personen som til stadighet ringer meg med sjult ID, og ikke legger igjen svar her, så vil jeg få opplyse om at dette er politianmeldt og at oppringingene vil bli sporet".

Jeg ville nå fått politiet til å sjekke opp hvem det er først, det er greit å vite hvem som plager en før det evt. tar slutt... Iallefall om man er plaget av angst - jeg ville iallefall blitt passe paranoid, selv om terroren tok slutt. Hvem VAR det nå egentlig som drev og ringte.... ;)

Skrevet

Jeg ville nå fått politiet til å sjekke opp hvem det er først, det er greit å vite hvem som plager en før det evt. tar slutt... Iallefall om man er plaget av angst - jeg ville iallefall blitt passe paranoid, selv om terroren tok slutt. Hvem VAR det nå egentlig som drev og ringte.... ;)

Politiets terskel for å sjekke opp sånt er høy - det koster dem penger...

Skrevet

Ofte kan sånt bare være en feil tror jeg,som en faks eller noe annet rart. Sier vedkommende noe?

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg hadde en slik "velkomstmelding" på personsvareren min en periode.

For det første var jeg plaget av en eller annen klart ruset person som ringte rett til svareren min. Mobilsvareren har jo et eget telefonnummer, så det går an å ringe direkte, uten at det først ringer på telefonen min. Kvinnen la stadig vekk igjen beskjeder, og trodde jeg var en som het Mark (tror jeg det var). Bare helt diffuse, uklare meldinger "jeg har så vondt jeg klarer ikke mer purken kommer jens er borte og blabla", helt usammenhengende. Det her var flere år siden, og jeg hadde kontantkort, og da hadde jeg ikke muligheten til å ringe tilbake til det nummeret samtalen kom fra, sånn som jeg har nå. Så jeg hadde ingen mulighet til å ringe tilbake og si at hun hadde feil nummer.

Så jeg la igjen en melding til henne, samt alle som ringte med skjult ID.

"hei, nå har du kommet til caloni. Om du er en j** narkis (etter 10-12 slike meldinger var jeg lei, ja), så heter jeg ikke Mark, og jeg er ikke nevøen din. Om du ringer med skjult ID, så kan dette være grunnen til at jeg ikke tar telefonen når du ringer. Alle andre: Legg igjen en beskjed etter pipetonen".

Men jeg forandret den da jeg begynte å søke jobber, i tilfelle noen ville svare på søknaden min, og ble koblet over til personsvar :P Narkisen ringte forresten aldri igjen :)

Skrevet

Jeg hadde en slik "velkomstmelding" på personsvareren min en periode.

For det første var jeg plaget av en eller annen klart ruset person som ringte rett til svareren min. Mobilsvareren har jo et eget telefonnummer, så det går an å ringe direkte, uten at det først ringer på telefonen min. Kvinnen la stadig vekk igjen beskjeder, og trodde jeg var en som het Mark (tror jeg det var). Bare helt diffuse, uklare meldinger "jeg har så vondt jeg klarer ikke mer purken kommer jens er borte og blabla", helt usammenhengende. Det her var flere år siden, og jeg hadde kontantkort, og da hadde jeg ikke muligheten til å ringe tilbake til det nummeret samtalen kom fra, sånn som jeg har nå. Så jeg hadde ingen mulighet til å ringe tilbake og si at hun hadde feil nummer.

Så jeg la igjen en melding til henne, samt alle som ringte med skjult ID.

"hei, nå har du kommet til caloni. Om du er en j** narkis (etter 10-12 slike meldinger var jeg lei, ja), så heter jeg ikke Mark, og jeg er ikke nevøen din. Om du ringer med skjult ID, så kan dette være grunnen til at jeg ikke tar telefonen når du ringer. Alle andre: Legg igjen en beskjed etter pipetonen".

Men jeg forandret den da jeg begynte å søke jobber, i tilfelle noen ville svare på søknaden min, og ble koblet over til personsvar :P Narkisen ringte forresten aldri igjen :)

he-he....:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...