Gå til innhold

Dette kan være godt å vite, ... bruktbilkjøpere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt en bruktbil hos noen andre enn merkeforhandlere - eller rent privat.

Å handle fra en av de svært mange useriøse bruktbilforhandlerne er en risiko jeg aldri ville tatt.

Gjest tv2 hjelper deg
Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt en bruktbil hos noen andre enn merkeforhandlere - eller rent privat.

Å handle fra en av de svært mange useriøse bruktbilforhandlerne er en risiko jeg aldri ville tatt.

Vi har gjort det vi, har aldri blitt opplyst om at vi hadde 5 års garanti allikevel ....

Skrevet

Vi har gjort det vi, har aldri blitt opplyst om at vi hadde 5 års garanti allikevel ....

Du har ikke 5 års garanti iht forbrukerkjøpsloven, men du har likevel noen "utvidede rettigheter" som de ikke informerer deg om - sansynligvis fordi de ikke kjenner til det.

Uansett vil disse useriøse forhandlerne likevel ikke la det komme deg til gode, og det blir en svært vanskelig (og kanskje dyr) sak å komme noen vei med det - skulle noe inntreffe.

Gjest tv2 hjelper deg
Skrevet

Du har ikke 5 års garanti iht forbrukerkjøpsloven, men du har likevel noen "utvidede rettigheter" som de ikke informerer deg om - sansynligvis fordi de ikke kjenner til det.

Uansett vil disse useriøse forhandlerne likevel ikke la det komme deg til gode, og det blir en svært vanskelig (og kanskje dyr) sak å komme noen vei med det - skulle noe inntreffe.

JO det er jo nettopp det vi har, han fra forbrukerrådet sa jo nettopp det igår ...selv om vi ikke har reklamasjon på alle reperasjoner.

Skrevet

JO det er jo nettopp det vi har, han fra forbrukerrådet sa jo nettopp det igår ...selv om vi ikke har reklamasjon på alle reperasjoner.

Det jeg mener er at det er forskjell på garanti og forbrukerkjøpsloven.

Kjøper du f.eks en bil med 2 eller 3 års garanti, så dekker vanligvis denne garantien en god del mer enn hva du er "garantert" av rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven som gjelder de første 5 år.

Dvs at du er bedre dekket av garantien som gis for de første 2 til 3 år, enn de siste 2 til 3 år gjennom forbrukerkjøpsloven....:-)

Skrevet

Jeg visste faktisk om dette.

Kjøpte en gang en bruktbil, fikk utskrift med garanti etc, men siste side manglet. Det var, i følge selger, ikke så farlig, for det dreide seg bare om kjøpsloven og den gjaldt bare nye biler.

Skrevet

Det jeg mener er at det er forskjell på garanti og forbrukerkjøpsloven.

Kjøper du f.eks en bil med 2 eller 3 års garanti, så dekker vanligvis denne garantien en god del mer enn hva du er "garantert" av rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven som gjelder de første 5 år.

Dvs at du er bedre dekket av garantien som gis for de første 2 til 3 år, enn de siste 2 til 3 år gjennom forbrukerkjøpsloven....:-)

En garanti skal, for å kunne kalles garanti, gi større rettigheter enn det du har etter kjøpsloven.

Det har vært mye misbruk av ordet "garanti": GARANTI med store gullbokstaver; tre måneder på bruktbiler. Etter tre måneder; selger har ikke noe ansvar. Det er i virkeligheten en ulovlig ansvarsfraskrivelse.

Skrevet

Så du forbrukerinspektørene på onsdag? Hvis du betaler med kredittkort kan du kreve pengene tilbake av banken hvis du ikke får den varen du har betalt for. Nok en "hemmelig" regel.

Gjest tv2 hjelper deg
Skrevet

Så du forbrukerinspektørene på onsdag? Hvis du betaler med kredittkort kan du kreve pengene tilbake av banken hvis du ikke får den varen du har betalt for. Nok en "hemmelig" regel.

Nei jeg så det ikke, men jeg leste om det.

Kjekt å vite :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...