Gå til innhold

Når er en kvinne husmor?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkesignaturher
Skrevet

Er hun det alltid? Er hun det selv om hun jobber deltid? Faller rollen bort om hun jobber heltid? Hva må til for at rollen deles med mannen?

Gjest josefine1
Skrevet

Er hun det alltid?

ja er vi ikke det da

Er hun det selv om hun jobber deltid?

ja er vi ikke det da

Faller rollen bort om hun jobber heltid?

nei, husarbeidet blir jo ikke gjort når huset er tomt og begge er på jobb ......

Hva må til for at rollen deles med mannen?

jeg spør han om han vil hjelpe meg med ditt og datt, aldri et nei å få fra han da, forventer ikke at han har oversikte på alt jeg syns bør gjøres i huset derfor må jeg jo si ifra ....

Skrevet

Jeg er husmor hele tiden - mannen min er husfar hele tiden.

Gjest eller tar jeg feil ?
Skrevet

Er hun det alltid?

ja er vi ikke det da

Er hun det selv om hun jobber deltid?

ja er vi ikke det da

Faller rollen bort om hun jobber heltid?

nei, husarbeidet blir jo ikke gjort når huset er tomt og begge er på jobb ......

Hva må til for at rollen deles med mannen?

jeg spør han om han vil hjelpe meg med ditt og datt, aldri et nei å få fra han da, forventer ikke at han har oversikte på alt jeg syns bør gjøres i huset derfor må jeg jo si ifra ....

Og sånn er det fordi mannen din er mann, ikke sant? Hadde du delt hus med en kvinne, hadde du sikkert forventet at dere skulle dele på alt husarbeid, og det hadde sikkert vært en kilde til irritasjon hvis din kvinnelige samboer måtte bes og instrueres til å delta i hjemmets daglige vedlikehold. Du hadde heller ikke rost henne i andres påhør og fortalt hvor "flink" hun er.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg er husmor hele tiden - mannen min er husfar hele tiden.

Mens jeg ikke er en husmor med æren i behold, siden jeg ikke hadde hørt om KrusKaKli :-)

Skrevet

Og sånn er det fordi mannen din er mann, ikke sant? Hadde du delt hus med en kvinne, hadde du sikkert forventet at dere skulle dele på alt husarbeid, og det hadde sikkert vært en kilde til irritasjon hvis din kvinnelige samboer måtte bes og instrueres til å delta i hjemmets daglige vedlikehold. Du hadde heller ikke rost henne i andres påhør og fortalt hvor "flink" hun er.

Jeg tror du har helt rett! Og jeg skjønner ikke selv med min beste vilje, hvorfor mange kvinner ikke på noen måte forventer at mannen skal se hva som trengs å gjøres i et hus...

Skrevet

Nei, en kvinne er ikke alltid husmor. I et likestilt forhold, der begge har like stort ansvar på hjemmebane, er det vel ingen av dem som trenger å kalle seg husmor eller -far?

Og nå snakker jeg om ansvar, ikke arbeidsinnsats. Er man likestilt, er det ikke slik at "han hjelper henne" med husarbeidet og må spørres. Da ser han oppgavene selv.

Når det gjelder selve husmoryrket slik vi husker det i gammeldags forstand, er det vel stadig færre som utøver det.

Skrevet

Jeg tror du har helt rett! Og jeg skjønner ikke selv med min beste vilje, hvorfor mange kvinner ikke på noen måte forventer at mannen skal se hva som trengs å gjøres i et hus...

Kanskje en del kvinner ønsker å være "in charge" hjemme, og har lagt opp til det selv. Eller tror at det MÅ være slik.

Gjest josefine1
Skrevet

Akkurat det kan jeg ikke sette meg inn i :)

Jeg velger heller å spørre om hjelp istedenfor å gå rundt å irritere meg for han ikke skjønner at ting må gjøres ...

Skjønner godt jeg at han ikke "ser" at nå er det på tide å vaske vinduer, skifte gardiner o.l., det er "hodet mitt" som sier at nå må det gjøres, ikke alltid at det synes .... men at jeg gjør det allikevel .....

Skrevet

"Problemet" ligger ofte i forskjellig akseptansenivå. Om man ikke er enig om hvor skittent/rotete det skal være før det MÅ ryddes,- da skjærer det seg. Og veldig ofte er det kvinnen i forholdet som er mest hysterisk.

Hos oss er terskelen høy for begge,- vi unngår kranglene, men har det nok mer rotete enn folk flest.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på meg selv som "husmor" - jeg. Og dersom jeg ER en husmor, er jeg en fryktelig dårlig en :-)

Skrevet

Mens jeg ikke er en husmor med æren i behold, siden jeg ikke hadde hørt om KrusKaKli :-)

nei - men du har så mange andre kvaliteter! hehe!

Skrevet

Har du ikke en litt gammeldags holdning?

Jeg og samboeren er likestilte når det gjelder husarbeid. Jeg må ikke mase på ham eller spørre om hjelp (da hadde ikke forholdet vart lenge), og roser ham heller ikke når han har gjort noe. Selvsagt kan jeg si han laget en god middag og at han er så flink til det, men det er ikke fordi han er mann, og han gjør det samme.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

nei - men du har så mange andre kvaliteter! hehe!

Takker pent :-)

Gjest ikkesignaturher
Skrevet

Du forstår hva jeg mener.

Gjest ikkesignaturher
Skrevet

Har du ikke en litt gammeldags holdning?

Jeg og samboeren er likestilte når det gjelder husarbeid. Jeg må ikke mase på ham eller spørre om hjelp (da hadde ikke forholdet vart lenge), og roser ham heller ikke når han har gjort noe. Selvsagt kan jeg si han laget en god middag og at han er så flink til det, men det er ikke fordi han er mann, og han gjør det samme.

Vi er ikke likestilte, men jeg prøver fortvilt å få ham til å bidra mer hjemme. "Bidra" blir i grunnen feil ord, siden han burde gjort ting av seg selv. Jeg kan også be ham gjøre noe uten at han gjør det-det er det vanlige.

Gjest grrr anonym nå
Skrevet

"Problemet" ligger ofte i forskjellig akseptansenivå. Om man ikke er enig om hvor skittent/rotete det skal være før det MÅ ryddes,- da skjærer det seg. Og veldig ofte er det kvinnen i forholdet som er mest hysterisk.

Hos oss er terskelen høy for begge,- vi unngår kranglene, men har det nok mer rotete enn folk flest.

Er nok veldig vanlig med ulikt akseptansenivå.

For meg er et et problem at mannen hører og leser om det at kvinnene har høyere forventninger og krav til hvor rent og ryddig det skal være, og at det ike er riktig at alt skal foregå på hennes premisser. Man må derfor kompromisse, og han er veldig opptatt av å markere at ikke jeg skal få sette standarden.

Men jeg snakker med mange damer og skjønner at de fleste setter mye høyere krav enn det jeg gjør, slik at deres kompromiss med mannen likevel blir et nokså bra nivå.

Jeg ville godtatt mye mindre, og fprdi jeg vet at han er lat har jeg flere ganger foreslått et 'ferdig kompromiss' hvor nivået er lavere enn det jeg ville hatt ideelt sett, og betydelig lavere enn for kvinner flest.

Likevel skal dette kompromisses på ytterligere, fordi han innbiller seg at det er noe som menn må gjøre for å vise at de også har en ting de skal ha sagt.

Han hører at menn beklager seg over kvinnenes rydde- og vaskekrav, uten å skjønne at mange av disse mennene likevel gjør langt mer enn han for hus og hjem.

Skrevet

Jeg regner meg i hvert fall ikke som noen husmor. Da ser jeg for meg en som baker, styrer i huset og vasker hele tida.

Men nå har ikke jeg noe godt forbilde heller, mora mi var aldri husmor heller og gud hvor mye pes hun fikk pga det av naboene.

Skrevet

Da jeg var i slutten av 20-åra jobbet jeg et par år på et offentlig kontor. Du har bra inntekt til å være husmor, husker jeg sjefen sa! Jeg fant det rart, for jeg hadde/har aldri vært husmor.

En tidligere kollega sa at når hun skulle fylle ut yrke på et skjema el.l. skrev hun alltid husmor/kontormedarbeider. Hun jobbet ca 80% på kontor, men var mest stolt over å være husmor (uten barn den gang).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...