Gå til innhold

Å ikke selge hus til pakistanere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Loven skal være lik for alle (noe den ikke er). Rettferdighet skal være lik for alle, noe den ikke er.

Tenkt tilfelle.

Jeg har fått nest høyeste bud.

Jeg kan flytte inn med en gang, betale kontant på labben, rydder eiendommen selv, akseptererer alle skader skriftlig og kan leie bort en leieleighet til selger mens han finner ny bolig. Lover skriftlig å reparere hagemuren som naboen har klaget på at ikke er pen.

Pakistaneren kan ikke noe av dette, vil flytte inn om 2 mnd og betale om to mnd.

Pakistaneren krever å få kjøpe huset. Hvis ikke, så går han til pressen.

Spørsmålet er også: har det noe å si hva selger sier og ikke sier om denne saken? Spiller det noen rolle hvilke holdninger en selger har i tillegg? Vet vi om disse holdningene betyr noe som helst i eiendomsmarkedet?

Blir det noe lettere for innvandrere å kjøpe hus?

Blir det nå mer snakk om disse innvandrerne som skal ha flere rettigheter enn oss nordmenn?

Jeg mener at jo mindre fokus vi har på disse enkelttilfellene, jo bedre er det. Skepsis til innvandrere må forsvinne langsomt uten at noen fyrer oppunder det. Ingen ididoter må få oppmerksomhet og skape "idiotinntrykk" alle nordmenn er ikke idioter. Nå vil de som bor i slike strøk få mer fokus på bomiljø og hva de ønsker og ikke ønsker. De som selger vil bli klokere. De blir mer bevisste på at gamle naboer naboer vil snu ryggen til dem om de gjør noe "dumt". De vet nå plutselig at de kan avslå bud som de vil.

Meglere får nå telefoner og spørsmål om hvordan de kan unngå antipati fra gamle naboer uten å komme i avisene. Det er kommet en ny problemstiiling inn i meglerkontorene som ikke var der før.

Ting er ikke blitt bedre for noen, bare verre. Mer oppmerksomhet på ting som burde være i ro (sovende bjørn bør ikke vekkes).

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

35

• flisa

11

• Paloma

7

• red

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den saken jeg hørte om på radioen - der hadde pakistaneren høyeste bud - men selgeren sa "han passer ikke inn i nabolaget"

DET går bare ikke an.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Selger vil ha pengene når han selger, ikke om to mnd. Så enkelt!

Men du tar opp endel filosofiske og samfunnspolitiske problemstillinger, det er ting man kan lese om i avisene i disse dager.

Ville du meddele deg, eller ha tilbakemelding på noe spes?

Skrevet

Den saken jeg hørte om på radioen - der hadde pakistaneren høyeste bud - men selgeren sa "han passer ikke inn i nabolaget"

DET går bare ikke an.

Mulig jeg er kynisk, men jeg ville nok akseptert det budet som var best for meg, og gitt f.. i hele nabolaget... Jeg skal jo flytte???

Skrevet

Mulig jeg er kynisk, men jeg ville nok akseptert det budet som var best for meg, og gitt f.. i hele nabolaget... Jeg skal jo flytte???

Samme her - jeg hadde gått for de med mest penger :) Det er jo idioti å gjøre noe annet.

Skrevet

DET går bare ikke an.

Jeg liker heller ikke det prinsippet.

Problemet er at fokuset på det skaper forhold og holdninger ingen kan kontrollere.

Du kan ikke bestemme at hele Norge skal holde med deg og dele dine prioriteringer. Vet vi hilket forhold denne selgeren har til naboene? Kan vi kreve at han kaster sine prioriteringer over bord for solidariteten? Kanskje hans to beste og eneste venner bor på hver side, kan han styre hva de vennene skal tenke?

Folk flytter fra nabolag av samme grunn og av hensyn til barna, kan vi vente at de skal ofre bomiljøet, barnas oppvekst og utdannelse på solidaritetens alter? Det er en og samme sak. Bomiljø.

Tusenvis i Oslo flytter av den grunn, hav skal vi gjøre med dem? Tvinge dem til å bo der? Slå dem i hjæl?

De er så redde for sitt politisk korrekte rykte at de ikke tør fortelle hvorfor de flytter, ljuger på seg bedre lønn, oppgir bedre jobb som grunn eller hav som helst unntatt "det du vet". Begrepet "det du vet" er blitt ganske vanlig å si.

Skrevet

Dine brødre, de som er de eneste vennene du har , bor på begge sider, og du vet hva de mener. De har sagt det til deg før du solgte. Hva skal du gjøre? Du har bare et liv og de brødrene er det livet du har. De kommer til å banke deg om det viser seg at det du gjorde har fått konsekvenser.

Skrevet

Selger vil ha pengene når han selger, ikke om to mnd. Så enkelt!

Men du tar opp endel filosofiske og samfunnspolitiske problemstillinger, det er ting man kan lese om i avisene i disse dager.

Ville du meddele deg, eller ha tilbakemelding på noe spes?

Poenger her er et media framstiller idioter som representative for nordmenn. Nå "vet" alle innvandrere at "alle" nordmenn er rasister. Noe de ikke er.

Skrevet

Dine brødre, de som er de eneste vennene du har , bor på begge sider, og du vet hva de mener. De har sagt det til deg før du solgte. Hva skal du gjøre? Du har bare et liv og de brødrene er det livet du har. De kommer til å banke deg om det viser seg at det du gjorde har fått konsekvenser.

Jeg har ingen venner i hele verden, bare to brødre som truer med å banke meg??

Jeg selger til høystbydende - kanskje brødrene kan spleise på villaen da og legge inn høyeste bud??

Put your money where your mouth is!

Så flytter jeg langt bort til et hyggeligere nabolag, får nye venner, og skiter i kontrollfreakbrødrene!

; )

Skrevet

Samme her - jeg hadde gått for de med mest penger :) Det er jo idioti å gjøre noe annet.

Hvis du trekker akkurat det med penger ut av en større sammenheng. Penger er ikke alt for alle, og alle har ikke de samme hensyn å ta. Jeg kan aldri tenke meg at selger vil kompromittere sine naboer eller at naboene vil innrømme noe som heslt. Her kryr det av folk som hykler for livet og ikke tør kompromittere noen. De skal bo der og de skal beholde fasaden. Det er en fortvilet situasjon med mange aspekter. Det kommer til å få følger for de involverte som aldri har gjort noe galt og er vanlige folk som alle andre.

Skrevet

Disse "brødrene mine" høres ut til å ha omtrent samme verdier som de mest - eh - konservative pakistanerne, så det burde passe fint om de får fler likesinnede inn i nabolaget...

Skrevet

Jeg har ingen venner i hele verden, bare to brødre som truer med å banke meg??

Jeg selger til høystbydende - kanskje brødrene kan spleise på villaen da og legge inn høyeste bud??

Put your money where your mouth is!

Så flytter jeg langt bort til et hyggeligere nabolag, får nye venner, og skiter i kontrollfreakbrødrene!

; )

Det sier du som kan drite i alt.

Det tyder på en manglende respekt for andres prioriteringer. Media driter i hvilke hensyn selger må ta, går over lik for å fremme det politisk korrekte, tilbake står de uskyldige som må ta konsekvensene.

Skrevet

Disse "brødrene mine" høres ut til å ha omtrent samme verdier som de mest - eh - konservative pakistanerne, så det burde passe fint om de får fler likesinnede inn i nabolaget...

Ikke sant? Kanskje jeg hadde solgt til Mullah Krekar?

Skrevet

Problemet er at du har ikke kontroll over dette (andres holdninger), og må gjøre det som er best for deg.

Pakistaneren kommer ikke til å takke deg eller bli din venn i stedet.

Skrevet

Haha! Utrolig bra svart. :)

Skrevet

Det sier du som kan drite i alt.

Det tyder på en manglende respekt for andres prioriteringer. Media driter i hvilke hensyn selger må ta, går over lik for å fremme det politisk korrekte, tilbake står de uskyldige som må ta konsekvensene.

Ja, men dette var nå i tilfellet med mine hypotetiske bøllete kontrollfreak brødre det da.

Syns du media burde holdt kjeft om denne husselgeren som var bekymret for plenen sin da?

Skrevet

Problemet er at du har ikke kontroll over dette (andres holdninger), og må gjøre det som er best for deg.

Pakistaneren kommer ikke til å takke deg eller bli din venn i stedet.

Selvsagt - gjøre det som er best for meg! Hverken naboer eller kjøper kommer inn i bildet spør du meg. Hvis ikke naboen var min gamle mor, kanskje til nød...

Men hadde ikke gått i media og skyldt på gressplenen dah....

Skrevet

Hvorfor kommer du med et tenkt tilfelle, som er til forvekslig likt en kjent mediasak nå - bortsett fra at detaljene dine er endret slik at konklusjonen og hva som er rett/galt er soleklart?

I det tenkte tilfellet ditt er det jo hevet over enhver tvil at det er vesentlige kjøps/salgsmessige forskjeller på de to kjøperne, noe som i seg selv er god nok grunn til å velge den ene fremfor den andre. Var det slik i denne Bekkelag-saken også?

"........................................."

Skrevet

Spørsmålet er da: kommer pakistaneren til å takke deg? Bli din venn i stedet for brødrene? Ofte er vi fanget av -helt- andre hensyn enn sympatier for ukjente. Egoist? Ja.

F eks OBOS og USBL opplever ubehagelige episoder om dagen, og det blir bare verre. Medlemmer som tar leiligheter på forkjøpsrett blir truet. Dette har pågått i flere år, men på grunn av hvor truslene kommer fra, så tør ingen skrive om det.

DET tør de ikke skrive om, men en stakkar som gjør noe helt lovlig og var litt for ærlig og litt for dum får gjennomgå.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Noen som er glad i huset sitt, vil at de som flytter inn skal ta vare på "livsverket" sitt --- tenker på hus med hage osv. Da kan det hende de velger å selge til de mest sympatiske, heller enn en grådig gribb som byr 100.000 over.

Gammeldags, men det forekommer. Penger er ikke alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...