Gå til innhold

Når er det vanlig...

Anbefalte innlegg

Gjest Harlystpåjobben
Skrevet

Hei!

Jeg har søkt på en stilling som hadde fire dagers søknadsfrist (er ikke det usedvanlig kort frist?), og hvor søknadsfristen går ut i dag (jeg sendte min søknad for tre dager siden!).

Er det vanlig at arbeidsgiver venter til søknadsfristen har gått ut med å innkalle aktuelle kandidater til intervju (og de har den fulle og hele oversikt over alle søkere!) - eller er det vanlig å gjøre det fortløpende når stillingen skal tiltres såpass raskt? (stillingen er ledig fra 1. november!).

Med andre ord - er det et veldig dårlig tegn at jeg ikke har hørt noe nå? Er løpet så godt som kjørt?

Fortsetter under...

Gjest ring til uken
Skrevet

Det var veldig kort søknadsfrist, ja.

Det er vanlig å motta alle søknadene før man kaller inn til intervju.

Du kan alltids ringe på mandag, og høre hvilken tidsplan de har, i og med at ønsket oppstartdato var så nært forestående.

Skrevet

Det betyr ikke at håpet er ute. De fleste bruker noen dager etter fristen å gå i gjennom søknadsmassen og bestemme seg. Men har du ikke hørt noe i løpet av utgangen av neste uke, så begynner antagelig håpet å bli mindre.

Sånn generelt kan du forvente å høre noe innenfor den første uka, men mindre håp utover uke 2.

Skrevet

Med så kort søknadsfrist, vil jeg tro de venter med å innkalle til søknadsfristen er gått ut.

Gjest Signatura
Skrevet

Det er vanlig å vente til søknadsfristen går ut og vel så det, det kan ta uker før man blir innkalt til intevju hvis det er mange søkere og en omstendelig prosess der de skriver søkerlister, de som blir innkalt skal godkjennes av fagforeninger osv.(i det offentlige f.eks.)

med så kort frist som det var her bruker de sikkert ikke lang tid, men de ønsker sikkert flest mulig søkere og ser nok ikke på bunken før på mandag. Så jeg hadde ikke forventet å høre noe før tirsdag. Du kan ringe dem på mandag og spørre hvor mange søkere det er og om når dere kan forvente et svar.

Skrevet

Hvis dette er en type jobb som kan forvente å få mange kvalifiserte søkere, så kan den korte søknadsfristen kan ha vært satt med hensikt for å begrense antall søknader.

Tatt i betraktning at dette er fredag ettermiddag, og søknadsfristen ennå ikke er gått ut, så synes jeg ikke det er rart at du ikke har hørt noe ennå.

Det drøyer nok noen dager ut i neste uke før de har mottatt og gjennomgått alle søknader, og evt plukket ut de mest aktuelle kandidater.

Som du allerede har blitt tipset om, kan det være en ide å ringe for å høre om de har mottatt din søknad. Dette er en måte å gjøre seg bemerket på, men jeg ville ikke akkurat ringt mandag morgen, da dette nok vil virke litt masete..

Men kanskje onsdag eller torsdag??

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Jeg har faktisk fått tilbud om jobben tre mnd etterat søknadsfristen hadde gått ut. Så det går an. Ikke ble jeg innkalt til interju heller.

Gjest Harlystpåjobben
Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar alle sammen! :-) Det er godt å høre at dere ikke tror at alt håp nødvendigvis er visket ut ennå.

Jeg skal gjøre som dere foreslår; å ringe arbeidsgiver i neste uke å forhøre meg litt om hvordan ansettelsesprosessen ligger an (er dog noe usikker på når det lønner seg å ringe. Noen av dere mener mandag, mens en annen her fraråder å ringe så kjapt - da det kan virke masete).

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar alle sammen! :-) Det er godt å høre at dere ikke tror at alt håp nødvendigvis er visket ut ennå.

Jeg skal gjøre som dere foreslår; å ringe arbeidsgiver i neste uke å forhøre meg litt om hvordan ansettelsesprosessen ligger an (er dog noe usikker på når det lønner seg å ringe. Noen av dere mener mandag, mens en annen her fraråder å ringe så kjapt - da det kan virke masete).

Ville enten ringt FØR jeg søkte, (med noen intelligente sp.mål) ..eller ventet minst 4 dager etter utløpet av fristen.

De har nok å gjøre med å sortere, kontakte de mest aktuelle osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...