Gå til innhold

Samler DU status-symboler?

Anbefalte innlegg

Gjest ...verdier i livet?
Skrevet

Da mener jeg det riktige merket på bilen, stort hus, høy utdannelse, de riktige merke-klærne, den rette frisyren, de rette vennene, perfekt kledde barn, med de rette fritids-interessene.

Er det viktig for deg å holde fasaden i orden?

Gjør du dette, er naboen, familien eller noen du kjenner slik?

Hvorfor tror du de/du gjør dette? Jeg personlig tror dette ofte bunner i usikkehet og at man føler man selv har liten verdi.

Hva tror du? Hva er dine...

Skrevet

Føler absolutt ikke at jeg er en samler av statussymboler. Men her i byen er det veldig mange av dem.

Det finnes en "kone-klubb" der det bl.a. er mange legefruer, og der er det om å gjøre å se finest ut, ha den nyeste moten, ha det flotteste huset etc. I tillegg prøver de å overgå hverandre når de inviterer til middagsselskaper. Det har vært tilfeller der de har leid inn kjente band for å spille...

Jeg tror som deg at det bunner i usikkerhet. De stoler ikke på at de er gode nok akkurat som de er.

Skrevet

Nei heldigvis så er jeg ikke revet med i den retningen. Det er selvfølgelig stas å slippe å ha en rusten bil, falleferdig hus osv. Jeg kjenner ingen merke-status jegere :)

Skrevet

#Da mener jeg det riktige merket på bilen, stort hus, høy utdannelse, de riktige merke-klærne, den rette frisyren, de rette vennene, perfekt kledde barn, med de rette fritids-interessene.

Er det viktig for deg å holde fasaden i orden?#

Hehe - det der er nok ganske langt ifra min verden.. jeg bor i liten leilighet, kjøper klær på kjedene, håret lever sitt eget liv der oppe, har venner som ikke virker særlig opptatt av status, barna mine kles stort sett i H&M-klær og jeg vet ikke hva "riktige fritidsinteresser" er for noe. Jeg bor på feil side av byen også.

Men jeg er fornøyd med bilen! Den ble kjøpt inn med tanke på driftsikkerhet, trygghet, drivstoff-forbruk og plass. Ikke status. Men når vi nå først har fått den, er jeg litt stolt når jeg kommer kjørende - den er strøken :o)

*smiler litt kry*

Skrevet

Nei, det gjør vi altså ikke... Har en gammel ombygd hytte som hus, skamklipt puddel (klipper selv ;-) som hund, guttungen går gjerne i arvede klær fra fetteren, bilen er for tiden en brukt ford transit varebil, sofaen kjøpte jeg til mitt første hjem på salg for 15 år siden (har tenkt å bytte den etterhvert da, når stua er ferdig). Vi har det bra sånn, og jeg er glad ingen av oss _må_ følge med i statusjaget! Jeg har da andre ting å bruke penger på.... Og prioriterer heller å avspasere hvis jeg jobber overtid enn å ta det ut i penger.

Vi kan godt ha to PC-er, MP3-spiller, god vinterdress til guttungen, Ekko-sko eller PSP hvis vi ønsker oss det og har råd, men vi gidder ikke kjøpe ting som man har bare for at andre skal se dem.

Vet jo ikke om det blir verre når guttungen begynner på skolen og skal måle seg med sosse-elevene som har alle de riktige merkene, for det er et skikkelig utbyggingsområde vi bor i, med masse innflyttere med penger, men det er jo mye opp til foreldrene også om man henger med på karusellen eller ikke. Jeg tror på å gi ungene en ballast på at de er bra som de er uten nødvendigvis å ha det "alle andre har" hele tiden.

Skrevet

"Jeg personlig tror dette ofte bunner i usikkehet og at man føler man selv har liten verdi."

Hvorfor det egentlig? Ta folk som er opptatt av klær, kanskje de har en genuien interesse for mote? Akkurat som andre har en genuin interesse for kunst. Og de som kjører fancy biler, kanskje mannen i huset alltid har vært fascinert av biler som liten, og endelig har råd til å kjøpe seg en slik en selv? Skal han ikke da få lov til det, uten å bli tilrettet egenskaper han kanskje ikke har? Og har man råd så hvorfor ikke kjøpe en fin bil, ha et fint hus, gå i fine klær - er det egentlig noe galt i det?

Det finnes helt klart tilfeller der folk gjemmer seg bak merkeklær fordi de er usikre, men jeg synes ikke du skal generalisere sånn slik du gjør her.

Skrevet

"Jeg personlig tror dette ofte bunner i usikkehet og at man føler man selv har liten verdi."

Hvorfor det egentlig? Ta folk som er opptatt av klær, kanskje de har en genuien interesse for mote? Akkurat som andre har en genuin interesse for kunst. Og de som kjører fancy biler, kanskje mannen i huset alltid har vært fascinert av biler som liten, og endelig har råd til å kjøpe seg en slik en selv? Skal han ikke da få lov til det, uten å bli tilrettet egenskaper han kanskje ikke har? Og har man råd så hvorfor ikke kjøpe en fin bil, ha et fint hus, gå i fine klær - er det egentlig noe galt i det?

Det finnes helt klart tilfeller der folk gjemmer seg bak merkeklær fordi de er usikre, men jeg synes ikke du skal generalisere sånn slik du gjør her.

Sant det der! Det blir kun feil hvis disse tingene utvikler seg til å bli en slags konkurranse hvor man blir sett ned på om man ikke orker/klarer å henge på karusellen - men sånne mennesker bor ikke her i hvertfall. Tror egentlig ikke det er så mange av dem?

Skrevet

Sant det der! Det blir kun feil hvis disse tingene utvikler seg til å bli en slags konkurranse hvor man blir sett ned på om man ikke orker/klarer å henge på karusellen - men sånne mennesker bor ikke her i hvertfall. Tror egentlig ikke det er så mange av dem?

Ja da er jeg helt enig - det blir feil. Men langt ifra aller er sånn..

Skrevet

godt skrevet. Undertegner på den:)

Gjest Elextra
Skrevet

Har flere av de tingene du nevner, men det er overhodet ikke med tanke på fasaden. Har forholdsvis god råd, og kan derfor i ganske stor grad kjøpe det vi har lyst på. Ikke dermed sagt det er for å holde fasaden i orden - det er det ikke behov for.

Synes egentlig det oser misunnelse av slikt utsagn.

Gjest Elextra
Skrevet

Har flere av de tingene du nevner, men det er overhodet ikke med tanke på fasaden. Har forholdsvis god råd, og kan derfor i ganske stor grad kjøpe det vi har lyst på. Ikke dermed sagt det er for å holde fasaden i orden - det er det ikke behov for.

Skrevet

Joda, men når noen har dilla på klær, bil, båt, hus, hytte på riktig sted, riktig hunderase, dyreste merke slalomski (eller det er vel avlegs med slalom kanskje), alltid kjøper de dyreste vinene, kun merkeklær til toåringen og femåringen, tar opp lån for at fjortisen skal ha samme merke på sykkel, bukser og ski som klassekameratene osv osv, _da_ minner det litt for mye om å følge moten og være redd for å skille seg ut.

Jeg vet om ganske mange sånne på en ikke navngitt øy i indre oslofjord feks.... Det blir litt patetisk sett utenfra i hvertfall.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om status egentlig, men kjøper det jeg har råd til fordi jeg føler jeg trenger den tingen.

Jeg er kanskje litt "jålete" når jeg ikke vil kjøre lada og heller vil ha en nyere Volkswagen i alle fall fra det siste tiåret..., men å ha splitter ny merce bryr jeg meg ikke så mye om. Det viktigste er at bilen ser ok ut, at den ikke bråker for mye, at det ikke er rust på den, at den funker bra...

Og når det gjelder klær så har dette med selvtillit å gjøre ja, men man trenger ikke de dyreste klærne for å se bra ut.

Å kle seg som med kler best mener nå jeg. De har faktisk rimelige klær som ser bra ut og. Jeg kjøper ikke klær på Fretex eller loppemarked, men er da ingen snobb for det.

Og hvilke venner jeg har - der bryr jeg meg lite om status. Jeg har venner i de fleste samfunnslag. Jeg syns det er viktig med litt variasjon i bekjentskapskretsen, da blir man et rikere menneske, for man kan lære mye av alle.

Jeg kjenner folk som er snobber, folk som er opptatt av å ha det største huset med den flotteste beliggenheten, ha hytte på fjellet og ved sjøen, og båt - ikke en liten motorbåt, men en jacht... Og bil av riktig merke, en nyere mercedes eller BMW helst.

Høy utdannelse, valg av make har mye å si her, her vil man ikke ha en "bosstømmer" akkurat, og barna skal velge sine venner med omhu, de skal ikke ha venner hvor foreldre drikker eller er sosialklienter.

joa, jeg vet at slike mennesker finnes. Om det skyldes usikkerhet kan være både ja og nei.

Det er ofte slik de er oppdratt, det er innprentet i dem - det er viktig å vise hvilken rang man har. Man er den man omgås, man er der man bor og man er den bilen man kjører. På tøyet skal fintfolk kjennes. Sånn har det vært i generasjoner, og dessverre sitter det litt igjen ennå, selv om klasseskillene ikke er fullt så tydelig nå.

Jeg vet også om vanlige folk, folk uten høy utdannelse og mange penger som prøver å leke finere enn de er. Gjerne med lån opp til ørene, bare de får folk til å tro at de er velstående.

Skrevet

"Synes egentlig det oser misunnelse av slikt utsagn."

Det samme tenker jeg.

Skrevet

*Ser seg rundt i stua* Her er det møbler fra Ikea, Bohus og Skeidar, klær fra H&M, Cubus og G-Sport osv osv. Her kjøpes ikke ting etter merke, men etter behov, pris og hvor behagelige og fine jeg synes de er.

Men noen ganger legger jeg i litt ekstra for å få noe av bedre kvalitet enn et rimeligere alternativ, f.eks. et klesplagg som holder seg pent lengre. Men merker aner jeg fint lite om!

Skrevet

Nei, det er overhodet ikke viktig.

Klart at jeg kan ønske meg visse gadgets skikkelig, men det er fordi jeg virkelig vil ha og bruke dem - ikke fordi de er av et visst merke.

Og absolutt ikke for å imponere naboer eller bekjente. Det håper jeg virkelig jeg klarer å gjøre på annet vis enn å kjøpe meg det.

Skrevet

Veldig, veldig godt poeng, MP.

Men ofte er det lett å merke forskjellen. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...