Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan holde liv i basilikumurten? Jeg har kjøpt fersk basilikum to ganger og begge gangene har den dødd etter tre-fire dager. Første gangen vannet jeg den ikek så mye, denne gangen vannet jeg den litt mer. Uansett hva jeg gjør dør den fort. Hva skal til? :)

Skrevet

Skulle gjerne visst svaret selv...Er så ufattelig glad i basilikumsplanter men de varer sjelden lenge her i huset. Enkelte (spesielt de fra Rema) hengner med hodet to timer etter at de er kommet i hus...har prøvd å sette dem i kjøleskapet, på verandaen, i vinduskarmen og på kjøkkenbenken, men det er ingen forskjell egentlig:(

Skrevet

Jeg setter den i en potte og gir den vann. Da holder den som regel noen uker hvis den ikke blir spist opp da.

Skrevet

Skulle gjerne visst svaret selv...Er så ufattelig glad i basilikumsplanter men de varer sjelden lenge her i huset. Enkelte (spesielt de fra Rema) hengner med hodet to timer etter at de er kommet i hus...har prøvd å sette dem i kjøleskapet, på verandaen, i vinduskarmen og på kjøkkenbenken, men det er ingen forskjell egentlig:(

Første gangen kjøpte jeg på Rimi, andre gangen på Spar. To forskjellige typer. Skal de stå i vann? Holdes lenge under springen slik at vannet renner igjennom? Kun vannes litt? Jeg skjønner det IKKE :(

Skrevet

Jeg setter den i en potte og gir den vann. Da holder den som regel noen uker hvis den ikke blir spist opp da.

Mye vann, hvor ofte?

Skrevet

Første gangen kjøpte jeg på Rimi, andre gangen på Spar. To forskjellige typer. Skal de stå i vann? Holdes lenge under springen slik at vannet renner igjennom? Kun vannes litt? Jeg skjønner det IKKE :(

Nei, jeg vanner den bare og setter dem lyst og ikke nær panelovn - men jeg kjøper som regel krydderurter på maxi eller mega, kanskje det er forskjell på kvaliteten? De har forresten en lei tendens til å generere småfluer i heimen og da går de i søpla allikevel.

Skrevet

Mye vann, hvor ofte?

Nesten hver dag- de drikker mye. Man kan løfte litt på den og kjenne om den er tørr. Det må ikke stå vann i potta, da surner jorda. Hvis den har blitt knusk tørr kan du ta og sette den i oppvaskkummen med litt vann så den trekker godt igjennom, før du setter den i potta igjen.

MEn hvis man har tatt av mye blader sånn at det er mest stilker igjen, er det lite å gjøre. Syns ikke det er lett å få dem til å gro nye blader.

Skrevet

Åh, dette kan jeg! Basilikum er omtrent den eneste planten jeg klarer å holde liv i. :o)

Den skal stå i vinduet, så den får mye sol og lys. Den må stå på skål. Og den må vannes på skåla - litt vann, hver dag. Det skal ikke være mer enn at planten ganske raskt "drikker opp" alt vannet fra skåla. Dermed får den vann nedenfra, mens topplaget av jord alltid skal være tørt.

Mange basilikumplanter er for tette, så det lønner seg å tynne litt i potta. Og knip flittig av pjuskete blader.

Skrevet

Den trenger varme og lys og liker seg best ute hos meg. Den har blitt vannet hver dag i hele sommer fordi den har stått ute og nå er den stor som en busk. Det er fremdeles liv i den men nå vet jeg ikke om den holder lenger. Forørig er den rød.

Knip av alle blomsterskudd så ikke de tar næring fra planten.

Skrevet

Åh, dette kan jeg! Basilikum er omtrent den eneste planten jeg klarer å holde liv i. :o)

Den skal stå i vinduet, så den får mye sol og lys. Den må stå på skål. Og den må vannes på skåla - litt vann, hver dag. Det skal ikke være mer enn at planten ganske raskt "drikker opp" alt vannet fra skåla. Dermed får den vann nedenfra, mens topplaget av jord alltid skal være tørt.

Mange basilikumplanter er for tette, så det lønner seg å tynne litt i potta. Og knip flittig av pjuskete blader.

Hmm.. Jeg har kanskje overvannet den jeg da! For har ofte vært vann i skåla og jorda på toppen har IKKE vært tørr i hvert fall ;) Får prøve med en til. Alle gode ting er vel tre :)

Men et problem! Har ikke mulighet til å ha den stående ved vinduet. Har kjøkken og stue i ett og vinduet er i stua... Da var kanskje alt håp ute?

Skrevet

Den trenger varme og lys og liker seg best ute hos meg. Den har blitt vannet hver dag i hele sommer fordi den har stått ute og nå er den stor som en busk. Det er fremdeles liv i den men nå vet jeg ikke om den holder lenger. Forørig er den rød.

Knip av alle blomsterskudd så ikke de tar næring fra planten.

Har ikke mulighet til å ha den ute eller ved vinduet så får prøve en gang til uten å overvanne den så får jeg se om det fungerer..

Skrevet

Hmm.. Jeg har kanskje overvannet den jeg da! For har ofte vært vann i skåla og jorda på toppen har IKKE vært tørr i hvert fall ;) Får prøve med en til. Alle gode ting er vel tre :)

Men et problem! Har ikke mulighet til å ha den stående ved vinduet. Har kjøkken og stue i ett og vinduet er i stua... Da var kanskje alt håp ute?

Neida, bare sørg for at den får godt lys. Sparepærer gir utmerket vekstlys, faktisk.

Og så kan du kanskje sende den på "feriekoloni" i stuevinduet fra tid til annen?

Nå for tiden er det jo ikke så mye naturlig sollys uansett, så man må gå for lamper.

Skrevet

Har ikke mulighet til å ha den ute eller ved vinduet så får prøve en gang til uten å overvanne den så får jeg se om det fungerer..

Jeg liker ikke basilikum engang så jeg har den bare for moro :o)

Gjest bassilusken
Skrevet

Plantene man kjøper i små potter på Rema er så og si visne har jeg lest.

Ikke rart de er vanskelig å få til da.....

Skrevet

http://www.evasolo.dk/products-videocenter.html

Du har fått mange bra tips, og om du enda ikke får det til, er litt bedagelig anlagt/glemsk eller annet, så er denne potten helt fantastisk. Man fyller på potten en gang i uken eller så og urten tar det vannet den trenger. Den finnes i to størrelser og er genial.

Skrevet

http://www.evasolo.dk/products-videocenter.html

Du har fått mange bra tips, og om du enda ikke får det til, er litt bedagelig anlagt/glemsk eller annet, så er denne potten helt fantastisk. Man fyller på potten en gang i uken eller så og urten tar det vannet den trenger. Den finnes i to størrelser og er genial.

Det ble bare vist en reklamevideo men du mener kanskje denne?:

http://www.evasolo.dk/products-flowerpot.html

Har du den selv?

Skrevet

Det ble bare vist en reklamevideo men du mener kanskje denne?:

http://www.evasolo.dk/products-flowerpot.html

Har du den selv?

Det er den jeg mener.

Ja, jeg har den selv og den er kjempegrei, mine urter trives som bare det. Og om du ikke har vindu å ha den i så trives mine på kjøkkenbenken i lyset der, jeg slår det ikke av om natten.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Nei, jeg vanner den bare og setter dem lyst og ikke nær panelovn - men jeg kjøper som regel krydderurter på maxi eller mega, kanskje det er forskjell på kvaliteten? De har forresten en lei tendens til å generere småfluer i heimen og da går de i søpla allikevel.

Får ALLTID bittesmå fluer på basilikum, har gitt opp. Kjøper og bruker planten på 2 dager. Skulle gjerne hatt noe å knipe av..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...