Gå til innhold

Jeg kutter Cipralex. Farlig nhd?

Anbefalte innlegg

Gjest fåttnokavdet

Jeg har opprinnelig gått på 20mg Cipralex. Jeg er bipolar ll og har mye angstproblemer, så jeg bruker også Lamictal og Seroquel. Bruker også Tegretol og Rivotril mot epilepsi, men skal nå trappe ned Tegretol ettersom jeg er i vedlikehold på Lamictal. Problemet er at jeg føler Cipralex ødelegger kontakten med følelsene mine. Jeg blir ikke følelsesmessig direkte avflatet, men jeg føler jeg har så mye vondt inni meg som MÅ ut, men som bare ikke kommer ut så lenge jeg tar den medisinen. Jeg har nå tatt 10mg i litt under en uke. Må tilstå jeg føler meg noe mer depressiv i tankegangen, men jeg merker også at skallet på verkebyllen inni meg får et tynnere skall. Egentlig så tror jeg nesten at jeg trenger depresjonene mine, fordi det er mye i omgivelsene mine som også er svært vondt for meg, og da må de vonde følelsene få en kanal ut! På Cipralex får jeg ikke til å grine skikkelig. Det skal så enormt mye til. All smerten som bygger seg opp og ikke får komme ut fører til desperate handlinger som selvskading (kutting hovedsakelig).

Jeg lurer nå på om jeg gjør noe farlig om jeg hopper helt av Cipralex når det er slutt på uka? Kan jeg risikere å skade hjernen på noe vis f.eks? Hvis det kunne være tale om å forsøke et annet medikament, hva ville vaære å forelå? Har tidligere hatt veldig god effekt av Efexor, men det sluttet dessverre å virke. Var det som førte til at jeg ble satt på Cipralex.

Dette er noe jeg ikke har gjort i samråd med lege, for jeg føler ikke at legen på psyk.pol forstår meg. Jeg står ene og alene ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250782-jeg-kutter-cipralex-farlig-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fluxing den bp

Åssen kan du være 100% sikker på at det er cipralexen som gjør det?

Hos meg stjeler selve depresjonen følelser. Både sorger og gleder.

Men når jeg begynte på Cipralex så hadde jeg det litt som du med at jeg ikke følte. Men jeg tror det kom av at depresjonen fremdeles er der men livet blir litt mere levlig. Men til slutt så ga depresonen seg og jeg fikk følelsene tilbake selv om jeg fortsatte på Cipralex

Gjest Hoggormen

Åssen kan du være 100% sikker på at det er cipralexen som gjør det?

Hos meg stjeler selve depresjonen følelser. Både sorger og gleder.

Men når jeg begynte på Cipralex så hadde jeg det litt som du med at jeg ikke følte. Men jeg tror det kom av at depresjonen fremdeles er der men livet blir litt mere levlig. Men til slutt så ga depresonen seg og jeg fikk følelsene tilbake selv om jeg fortsatte på Cipralex

Jeg er sikker på at det er Cipralexen som gjør det, for jeg hadde det ikke sånn da jeg gikk på Efexor. Føler jeg kom over den depresjonen jeg hadde i fjor sommer/høst, men det var mer med tida til hjelp enn pillene .Har også merket det før ved nedtrapping av akkurat Cipralex at følelsene er blitt mer tydelige og lettere å ta tak i.

Gjest ikke ad

Jeg er sikker på at det er Cipralexen som gjør det, for jeg hadde det ikke sånn da jeg gikk på Efexor. Føler jeg kom over den depresjonen jeg hadde i fjor sommer/høst, men det var mer med tida til hjelp enn pillene .Har også merket det før ved nedtrapping av akkurat Cipralex at følelsene er blitt mer tydelige og lettere å ta tak i.

Hvor lenge vare en depresjon??

Legene sier at en depresjon alltid vil gå over?? og snakker om perioder. Da tenker ikke jeg på de som har bipolar lidelse, men en vanlig vond depresjon.

Jeg tåler dårlig antidepressiver, så må komme meg igjennom på et vis uten, så er det noen som vet hvor lagt en slik "periode" er??

Gjest Hoggormen

Hvor lenge vare en depresjon??

Legene sier at en depresjon alltid vil gå over?? og snakker om perioder. Da tenker ikke jeg på de som har bipolar lidelse, men en vanlig vond depresjon.

Jeg tåler dårlig antidepressiver, så må komme meg igjennom på et vis uten, så er det noen som vet hvor lagt en slik "periode" er??

Før jeg fikk behandling kunne en depressiv episode vare fra et halvår til nærmere et år. Sånn sett er jeg glad jeg har fått riktig diagnose og behandling, for episodene blir kortere og mindre alvorlige.

Men jeg kan bare svare ut i fra enge erfaringer.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forutsatt at du trapper ned over minst en måned, er vel det farligste som kan skje at du får forverret depresjonen din.

Siden du er på både Lamictal og Seroquel, burde du være rimelig godt beskyttet mot å flle ned i den dypeste depresjon.

Annonse

Gjest ikke AD

Før jeg fikk behandling kunne en depressiv episode vare fra et halvår til nærmere et år. Sånn sett er jeg glad jeg har fått riktig diagnose og behandling, for episodene blir kortere og mindre alvorlige.

Men jeg kan bare svare ut i fra enge erfaringer.

Er det bipolarlidelse du har, eller "vanlig" depresjon?

Gjest Hoggormen

Er det bipolarlidelse du har, eller "vanlig" depresjon?

Jeg er bipolar ll.

Foreslår at du legger ut spørsmålet ditt i en egen tråd, så kanskje flere ser spørsmålet ditt og kan gi bedre svar enn meg.

Ellers har jeg bare brukt to uker på å trappe ned da. Fra 20 til 10 og nå 5mg. Om et par dager slutter jeg helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...