Gå til innhold

Alkohol og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde heller ikke mine foreldres festing, spesielt om sommeren, som truende, bare koselig. Alltid!

Men dersom de hadde blitt kalt fitte og hore av dem de drakk sammen med, hadde jeg sikkert reagert. Det er den fylla jeg prater om. Den som kan vekke et sovende barn om natten.

Slike ting har både jeg og ungene blitt spart for :o)

Skrevet

Jeg tror IKKE barn har vondt av å se voksne drikke, på ingen måte. Jeg tror et naturlig forhold til alkohol er uproblematisk for barna.

Det jeg reagerte på var hvordan enkelte reagerer på alkohol, og av den grunn kanskje kan la flaska stå så lenge barna kan høre dem.

Og det har jeg største forståelse for! Les innlegget mitt lenger nede.

Barn har ikke godt av å oppfatte alkohol som negativt!!!

ylvali1365381015
Skrevet

Vi drikker jevnig med barn til stede. Til tacoen på fredager og maten på lørdager, av og til med venner og deres barn på besøk utover kvelden i helga.

Vi er nok ikke kjørbare akkurat, men ingen hyling eller fyll, gud bevare... Jeg har nok opplevd å være brisen i mine barns nærvær, men jeg er behersket og den de kjenner i det daglige. Aldri har jeg heller fått spørsmål eller kommentarer fra barna på oppførsel eller inntak. For dem er det normalt og langt fra utrygt at det står et par vinflasker fremme av og til.

Jeg er fornøyd med forbruk og inntak. Jeg tenker som så at de barna som reagerer med utrygghet eller utaggering når foreldrene drikker feks vin i helgen eller festlige lag baserer adferden på uheldige opplevelser. Har de ingen traumer eller ambivalente opplevelser ved foreldres bruk av alkohol,er det heller ingen grunn til at de skal reagere eller føle seg utrygge.

:-)

Gjest barn behov skal stå i sentrum
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Jeg synes det er helt greit å drikke og feste selv om man har barn. Så lenge barna føler seg trygge, er det ikke noe i veien for det.

Unger flest kjenner seg IKKE trygge eller syns det er allreit at foreldrene er beruset.

Foreldre flest som drikker, er helt uvitende (les: fortrengende) på hvor vanskelig dette faktisk oppfattes for ungene.

Nei jeg ville ringt en bekymringsmelding til barnevernet hvis jeg så noe sånt.

Skrevet

Vi drikker jevnig med barn til stede. Til tacoen på fredager og maten på lørdager, av og til med venner og deres barn på besøk utover kvelden i helga.

Vi er nok ikke kjørbare akkurat, men ingen hyling eller fyll, gud bevare... Jeg har nok opplevd å være brisen i mine barns nærvær, men jeg er behersket og den de kjenner i det daglige. Aldri har jeg heller fått spørsmål eller kommentarer fra barna på oppførsel eller inntak. For dem er det normalt og langt fra utrygt at det står et par vinflasker fremme av og til.

Jeg er fornøyd med forbruk og inntak. Jeg tenker som så at de barna som reagerer med utrygghet eller utaggering når foreldrene drikker feks vin i helgen eller festlige lag baserer adferden på uheldige opplevelser. Har de ingen traumer eller ambivalente opplevelser ved foreldres bruk av alkohol,er det heller ingen grunn til at de skal reagere eller føle seg utrygge.

Skriver under på den!

Gjest jentepå30nå
Skrevet

Jeg husker fra jeg selv var liten, at jeg ble veldig engstelig når pappa tok seg en dram eller to. Opplevde aldri noe ubehagelig, har vokst opp med verdens snilleste og mest rolige foreldre, aldri fyll og festing, men likevel. Bare å se at pappa forandret seg i væremåte, ble ekstra blid og tullete, gjorde at jeg ble redd. Men jeg fortalte det aldri.

Jeg var ikke verdens tøffeste jente som barn, var nok mer sart enn mange andre. Kommer til å tenke på det med mine egne barn at de kanskje synes det er ubehagelig selv om de ikke sier noe.

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg husker fra jeg selv var liten, at jeg ble veldig engstelig når pappa tok seg en dram eller to. Opplevde aldri noe ubehagelig, har vokst opp med verdens snilleste og mest rolige foreldre, aldri fyll og festing, men likevel. Bare å se at pappa forandret seg i væremåte, ble ekstra blid og tullete, gjorde at jeg ble redd. Men jeg fortalte det aldri.

Jeg var ikke verdens tøffeste jente som barn, var nok mer sart enn mange andre. Kommer til å tenke på det med mine egne barn at de kanskje synes det er ubehagelig selv om de ikke sier noe.

Jeg har skjønt at noen opplever det slik. Det er jo trist, og til ettertanke for oss alle.

Mine foreldre er meget oppegående og har alltid nytt alkohol, om enn bare av og til og i varierende grad. Jeg kan ikke huske at det i seg selv representerte noen utrygghet for meg.

Selv er jeg både tullete og flåsete i edru tilstand, jeg kan erte litt og herje med ungene, aggere og dramatisere i lek med dem.

Det er normalt for mine barn, og vi ler mye sammen.

Når jeg tar meg noen glass rødvin tror jeg ikke de senser noen endring. Det er nemilg ikke da jeg benytter sjansen til å nærme meg og "være meg selv" først og fremst.

Det finnes selvsagt mange foreldre som hemmer sin person i det daglige, og dermed får barna en opplevelse av endring som de ikke forstår. Da kan de oppleve utrygghet.

Men jeg tror ikke at barn generelt opplever utrygghet dersom foreldrene nyter alkohol i moderate mengder.

(moderate mengder er jo også en relativ beskrivelse... Her definerer jeg meg selv som liberal. Jeg tror at med vett og tilstedeværelse er ikke alkoholen et problem. Slik jeg har erfart det med egen foreldre og barn).

Kos dere alle! med den ekle colaen, vann, øl eller vin!

Uansett preferanse, er det det helheten i adferden som teller for våre barn. Det finnes sikkert mange barn som forbinder utrygghet med enkelte

sinnsstemninger hos foreldrene. Og det er tildels uavhengig av alkohol vil jeg påstå. Det er bare slik at alkoholen får fram de uheldige tendenser som ligger latent hos oss alle. Det koker ned til hvordan vi mestrer hverdagen, våre emosjoner og (selvfølgelig også) alkoholbruken.

amerikafareren
Skrevet

Jeg har skjønt at noen opplever det slik. Det er jo trist, og til ettertanke for oss alle.

Mine foreldre er meget oppegående og har alltid nytt alkohol, om enn bare av og til og i varierende grad. Jeg kan ikke huske at det i seg selv representerte noen utrygghet for meg.

Selv er jeg både tullete og flåsete i edru tilstand, jeg kan erte litt og herje med ungene, aggere og dramatisere i lek med dem.

Det er normalt for mine barn, og vi ler mye sammen.

Når jeg tar meg noen glass rødvin tror jeg ikke de senser noen endring. Det er nemilg ikke da jeg benytter sjansen til å nærme meg og "være meg selv" først og fremst.

Det finnes selvsagt mange foreldre som hemmer sin person i det daglige, og dermed får barna en opplevelse av endring som de ikke forstår. Da kan de oppleve utrygghet.

Men jeg tror ikke at barn generelt opplever utrygghet dersom foreldrene nyter alkohol i moderate mengder.

(moderate mengder er jo også en relativ beskrivelse... Her definerer jeg meg selv som liberal. Jeg tror at med vett og tilstedeværelse er ikke alkoholen et problem. Slik jeg har erfart det med egen foreldre og barn).

Kos dere alle! med den ekle colaen, vann, øl eller vin!

Uansett preferanse, er det det helheten i adferden som teller for våre barn. Det finnes sikkert mange barn som forbinder utrygghet med enkelte

sinnsstemninger hos foreldrene. Og det er tildels uavhengig av alkohol vil jeg påstå. Det er bare slik at alkoholen får fram de uheldige tendenser som ligger latent hos oss alle. Det koker ned til hvordan vi mestrer hverdagen, våre emosjoner og (selvfølgelig også) alkoholbruken.

Jeg er imponert over hvor bra du skriver;)

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg er imponert over hvor bra du skriver;)

Hei igjen, amerikafareren! Det var jammen lenge siden! ;-)

Takker for tilbakemelding. :-)

Håper du har det bra!

Jeg er iferd med å avslutte, altfor sent desverre.

Håper vi kan diskutere / snakke siden. Jeg er så innmari opptatt for tida og har ikke vært inne på dol på aldri så lenge. Helga må jeg sikkert bruke på oppgaveskriving. :-(

Kanskje vi "snakkes" likevel?

Ha en god natt! :-)

mvh,

amerikafareren
Skrevet

Hei igjen, amerikafareren! Det var jammen lenge siden! ;-)

Takker for tilbakemelding. :-)

Håper du har det bra!

Jeg er iferd med å avslutte, altfor sent desverre.

Håper vi kan diskutere / snakke siden. Jeg er så innmari opptatt for tida og har ikke vært inne på dol på aldri så lenge. Helga må jeg sikkert bruke på oppgaveskriving. :-(

Kanskje vi "snakkes" likevel?

Ha en god natt! :-)

mvh,

Jeg er lite her for tiden. Synes dol er blitt et krangleforum uten like i det siste.

Håper du får skrevet noe vettugt i helgen, jeg skal i hvert fall prøve;)

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg er lite her for tiden. Synes dol er blitt et krangleforum uten like i det siste.

Håper du får skrevet noe vettugt i helgen, jeg skal i hvert fall prøve;)

Vi får prøve...

Sov søtt!

Mvh,

amerikafareren
Skrevet

Vi får prøve...

Sov søtt!

Mvh,

God natt;)

Skrevet

Dette verkar slett ikkje som ein sunn alkoholkultur, eg trur heller ikkje det er verken normalt eller sunt å drikke seg full aleine på ein torsdagskveld, og det er slett ikkje bra for barna å oppleve vaksne ute av kontroll pga alkohol verken heime eller ute, spesielt ikkje eigne foreldrar.

Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Jeg synes det er helt greit å drikke og feste selv om man har barn. Så lenge barna føler seg trygge, er det ikke noe i veien for det.

HUn sier - alene, på en torsdag - med skrik og hyl? - DET er ikke bra.

Skrevet

Hyling og skriking er ikke lov :o)

Det va rjo det det stod om i innlegget -og at vedkommende drakk alene til og med. Klart noe er galt da.

Skrevet

Det va rjo det det stod om i innlegget -og at vedkommende drakk alene til og med. Klart noe er galt da.

Går det an å drikke alene og skrike og bråka da?

Den dagen jeg setter meg ned og drikker alene, står ikke verden til påske. Jeg må ha selskap men da prater jeg til gjengjeld høl i hue på folk :o)

Skrevet

Går det an å drikke alene og skrike og bråka da?

Den dagen jeg setter meg ned og drikker alene, står ikke verden til påske. Jeg må ha selskap men da prater jeg til gjengjeld høl i hue på folk :o)

Det vet jeg! hehe

Skrevet

HUn sier - alene, på en torsdag - med skrik og hyl? - DET er ikke bra.

Nei, det er totalt uakseptabelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...