Gå til innhold

Alkoholproblem

Anbefalte innlegg

Mirakelblomst
Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år som har et alkoholproblem.

Greia er at jeg som regel blir superfull og udregelig og masete og (gudsjelov kanskje) får skikkelig blackout.

Jeg er vanlisvis ei trivelig, morsom og søt jente, og liker ikke den jeg blir da jeg drikker, samtidig som jeg er såpass usikker at jeg ikke har det noe artig da jeg går ut edru. Vennene mine mener jeg skifter personlighet helt i fylla!

Og sånn som livet er i dag er mye av sosialiseringen lagt til helgene og festing.

Jeg har hatt noen perioder hvor jeg har klart å slutte å drikke før jeg har blitt superfull og da har jeg det helt konge.

Skulle så gjerne blitt kvitt denne skavanken! Har ikke verdens beste selvtilitt selv om jeg tar på meg "tøffe-skallet" og folk oppfatter meg som svært selvsikker og morsom.

Det er mange som sier at "det er bare å drikke mindre" og det høres veldig enkelt ut men er vanskelig!

Nå er det så ille at han jeg elsker over alt på jord, som jeg vet er fryktelig glad i meg, ikke klarer å være sammen med meg lenger nettopp fordi jeg blir så udregelig og uberegnelig i fylla. Eier ikke grenser eller hemninger rett og slett!

Hadde et halvt år hvor jeg ikke drakk i det hele tatt og det gikk jo bra men jeg følte meg annerledes og utenfor og mindre verdt ift kjæresten min som hadde "bestemt" at jeg ikke skulle drikke, samtidig som det var kjedelig å alltid måtte forklare folk hvorfor og forvare meg.

Er det noen der ute som har vært i samme situasjon og har noen råd å komme med?? Aller helst skulle jeg ønske at jeg kunne danse på bordet og ha det like fett edru. Men jeg vil jo også kunne dele en flaske vin i godt lag uten å ville har MER MER MER hver gang.

Jeg håper på hjelp og positive tilbakemeldinger, for nå skal jeg ta tak i dette en gang for alle!

God helg alle sammen:)

Skrevet

Hadde en kjæreste som oppførte seg som dritt i fylla. Jeg slo opp.

Håper for din skyld at du klarer slutte å drikke, dersom du ikke klarer begrense inntaket. Det er tross alt ikke verdt å såre dem man er glad i, for å ha det gøy noen timer på fest.

Det er sikkert som med røyking, man savner det en stund helt til man klarer å se at det er verdt å kose seg med venner uten røyk (eller alkohol)

Lykke til! Du er i allefall klar over at det er et problem :)

Gjest up to you
Skrevet

Jeg var som deg, og typene slo opp pga oppførselen min. Etter hvert lærte jeg å gå ut uten å drikke, eller å kun drikke noen få glass. Jeg kjenner når det er nok, og da går jeg over til brus. Mitt råd: la være å drikke en periode.

Gjest sett fra siden
Skrevet

Jeg har ingen erfaring å snakke fra, men ser på andre som drikker rødvin sammenlignet med eks øl eller hvitvin. Rødvin drikkerne blir mere full faktisk. Jeg vil altså anbefale deg å styre unna brennevin og rødvin. Det er veldig vanlig å se store forandringer på personligheten.

Det er vel alltid best å kutte helt da men....

Selvtilliten din kan du få terapi hjelp for.

Skrevet

Ta med deg mindre drikke på vors, og la bankkortet bli igjen hjemme når du er på byen (evnt ta med en hundrelapp til inngang).

Skrevet

kjenne mæ så veldig godt igjen i deg....desverre...

og det er ikke lett, bestemmer meg hver gang jeg drar på fest at denne gangen skal jeg klare det, drikke bare til jeg er passelig berusa...men det går som det alltid gjør,desverre...

håper jeg også kan få noen tips her hva som skal til.

Gjest prex plutos
Skrevet

Kjenner ei venninne som deg. Det var hverken morsomt da hun ble stupfull eller bestemte seg for å ikke drikke. Så jeg kjenner til problemstillinga fra dine venners ståsted.

Kan lettøl være noe for deg? Da kjenner du smaken av øl, men du får mindre alkoholprosent inn.

Tror nok du også må bare akseptere at du kankjer ikke kan drikke så mye alkohol som dine venner.

Gjest Heineiken
Skrevet

HVA du drikker har veldig mye å si.. Hvis du drikker hovedsakelig sprit drikker vil du ha mindre kontroll på hvor full du blir for det Sprit ofte plutselig "smeller i fletta" og da er det gjerne for sent. Og mange fortsetter da bare å drikke enda mer.

Sprit med varmt innhold. Eks varmkaffe, smeller ekstra godt, fordi varme ting, blandet med alkohol gir raskere alkoholrus. Så galiano shot, irishc. osv gir raskere rus.

Drikker du derimot øl, vin, rusbrus osv. Så vil du ha større kontroll på hvor full du blir fordi det tar lenger tid å bli så ruset. Og gjerne er man litt "mett" tilslutt at man drikker litt mindre. Og disse type drikkene inneholder ikke så mange prosenter som Sprit og du får litt lenger" tid"

Nå vet ikke jeg hva du drikker, men ofte er Spriten den største fienden..

nøffgakkmøbææ
Skrevet

er du venninna mi?? tror mange har dette problemet, og det er jo bare en ting å gjøre: slutte å drikke. rett og slett. ikke alle tåler det, og du kan jo bare lyve på deg en gjærallergi når noen du ikke kjenner veldig godt spør.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg skjønte til slutt at det var inntaket av øl, vin og sprit som var årsaken til at jeg mista kontrollen. De siste åra har jeg drukket KUN øl på fest, og det har fungert kjempefint for min del. Kan fortsatt bli fullere enn jeg selv ønsker, men har ikke disse fyllekulene der jeg mister alle hemninger og blir en annen person.

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...