Gå til innhold

Jeg ler av norsk film

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

I går så jeg Fritt Vilt. En norsk skrekkfilm norske filmanmeldere ser ut til å være enige om at fortjener karakteren 4.

4 er en sabla god karakter i grøssersammenheng.

For de som ikke har sett filmen kan handlingen beskrives med få ord: 5 unge mennesker på snowboardtur. En brekker ankelen. - Åh, se. Der er det et hotell vi kan ta inn på. Hotellet er tilsynelatende øde, men det bor naturligvis en slakter der. Slakteren er en slags Jason i Friday the 13th-figur, og gjør som slaktere flest: Dreper alle bortsett fra 1. Det er hele tiden åpenbart hvem som overlever. Regissøren slenger med jevne mellomrom en skygge i raskt tempo foran kameraet, så publikum skal skvette. For det er jo aldri gjort tidligere ...

Dette er søppel på laveste nivå, og hvis jeg ødela filmgleden for noen ved å skrive dette, så takk meg: Der sparte dere 80 kroner i inngangspenger.

Dette er hele handlingen. Dialogen er så patetisk at det nesten er smertefullt å bivåne disse amatørene. Med unntak av den mørkhåra baben som overlever moroa, pluss han fyren som knakker foten, er samtlige karakterer forferdelige skuespillere.

Hva gjør at en så til de grader elendig film får karakter 4 mens tilsvarende amerikanske filmer nesten alltid får karakter 1?

Har filmanmelderne en egen terning til norsk film? En terning som begynner på 3?

Jeg tror norsk film er alt for intern. Aktørene kjenner hverandre, de kjenner filmanmelderne, og filmanmelderne anmelder filmene på helt andre premisser enn utenlandske filmer. Det er nesten så jeg mistenker dem for å frykte at de skal såre noen når de kritiserer en film (noe de ikke har gjort siden sent på 80-tallet. Seriøst. Sist de slakta en flim var Aune Sands Dis).

Noen burde skjerpe seg. Norsk film er fortsatt en skam selv i Skandinavia - uansett hva diverse filmanmeldere forsøker å lure oss til å tro.

Fritt Vilt er noe av det dårligste jeg har sett på kino siden Aune Sand klinte til med Dis. Men Dis var i hvert fall så elendig at den ble underholdende.

Skrevet

Det er fortsatt slik at man skal la seg imponere om skuespillere kan bevege seg og snakke samtidig i norsk film.

:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er fortsatt slik at man skal la seg imponere om skuespillere kan bevege seg og snakke samtidig i norsk film.

:-)

Hehe, ja. Godt poeng. Det verste er at det ikke engang er satt på spissen. :)

Skrevet

Thanks...

Da blir det En Ubehagelig Sannhet på meg i stedet...

:)

Skrevet

Men Naboer var en god film syns jeg. Og det var så og si en grøsser det også.

Gjest Tørkestativ
Skrevet

Men Naboer var en god film syns jeg. Og det var så og si en grøsser det også.

Da har du lagd din egen kategori (hvilket selvsagt er helt ok). "Naboer" er ingen grøsser, og er heller ikke ment å være det.

Den er en thriller.

Gjest Tørkestativ
Skrevet

Jeg er også skuffa over filmen. Men synes det blir feil når du kritiserer "skyggene" (var vel ikke såå mye av det, kan bare erindre et par tilfeller), "oppskriften" med å finne et hotell og der er tilfeldigvis en gærning, etc. Det er sjangeren det, vettu. Da får du heller kritisere sjangeren som helhet, ikke denne filmen i seg selv.

MEN, når det er sagt, jeg er jævlig enig med deg når det gjelder skuespillerprestasjonene og dialogen. Førsteinntrykket av filmen ble ikke akkurat særlig godt, etter scenen i bilen, helt innledningsvis. Herregud.. Rett fra amatørteateret og inn.

Nei, ikke noe å bruke de 80 kronene på, enig i det.

Gjest helt enig
Skrevet

De kan ikke skjerpe seg. De har gjort sitt aller beste. De mangler bare evner til noe bedre.

"Hva gjør at en så til de grader elendig film får karakter 4 mens tilsvarende amerikanske filmer nesten alltid får karakter 1?"

De har tatt vekk prikker på 5- og 6-siden på terningen de bruker på amerikanske filmer. Kan ikke risikere god omtale på filmskapere i Bush-land. Ondskapens- & toskeskapens akse vet du.

"Har filmanmelderne en egen terning til norsk film? En terning som begynner på 3?"

Klart det. Bare å skrive på ekstra prikker på de sidene som har en og to. Så triller de terningen, uansett hva slags tilfeldig ufall det får, slipper aldri politisk korrekte å bli kvestet av en politisk korrekt filmanmelder. Viktig når de senere skal treffe filmmakere på julebord og sånn. Så sikrer de seg fine presenter til jul også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...