Gå til innhold

Hva betyr signifikant og signifikant andre?

Anbefalte innlegg

Gjest rådviller
Skrevet

Leste det en plass, men vet ikke betydningen. Kan noen forklare dette for meg blir jeg glad.

Skrevet

Betydningsfull

Hvis man bruker uttrykket på engelsk (my significant other) så betyr det den viktigste i livet mitt=partner o.a.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Mener du i vitenskapelig betydning, eller dagligtale, det blir helt forskjellig..

Gjest rådviller
Skrevet

Mener du i vitenskapelig betydning, eller dagligtale, det blir helt forskjellig..

Kanskje begge deler...visste ikke betydningen av dette uansett.

Takk takk

tzatziki1365380058
Skrevet

Uttrykket brukes i statistikk. Men her er jeg skikkelig på dypt vann, så tror ikke jeg skal påta meg å forklare det utover at det sier noe om med hvilken sikkerhet man kan si at et resultat ev en test er riktig.

Hadde vært VELDIG fint om noen kunne forklart det skikkelig, for jeg trenger egentlig å skjønne det nå...

Skrevet

Kanskje begge deler...visste ikke betydningen av dette uansett.

Takk takk

Har du lest det i en pedagokikk eller psykologi bok?

Skrevet

Uttrykket brukes i statistikk. Men her er jeg skikkelig på dypt vann, så tror ikke jeg skal påta meg å forklare det utover at det sier noe om med hvilken sikkerhet man kan si at et resultat ev en test er riktig.

Hadde vært VELDIG fint om noen kunne forklart det skikkelig, for jeg trenger egentlig å skjønne det nå...

Når noe er statistisk signifikant vil det si at man med ganske stor grad av sikkerhet kan si at det ikke skyldes tilfeldigheter.

Hva er "ganske stor grad"?

Det kommer an på fagområdet. Vanligvis bruker man 95% sikkerhet, men i medisin er kravene strengere.

tzatziki1365380058
Skrevet

Når noe er statistisk signifikant vil det si at man med ganske stor grad av sikkerhet kan si at det ikke skyldes tilfeldigheter.

Hva er "ganske stor grad"?

Det kommer an på fagområdet. Vanligvis bruker man 95% sikkerhet, men i medisin er kravene strengere.

Takk!!

Gjest Vinteren
Skrevet

I pedagogikken brukes signifikante andre, andre mennesker som er betydingsfulle for f.eks. barn. Mor og far er (bør) være signifikante andre - de viktige andre.

De som oppdrar oss, de som har stor og viktig innflytelse på oss, er signifikante andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...