Gå til innhold

et spørsmål om rullestoler på tog i Norge (haster litt)

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Har fått en mail fra en engelsk dame som er litt desperat etter informasjon ang rullestoler på tog i Norge.

Hun skal ta toget fra Sandefjord til Oslo og har med seg sin datter som er funksjonshemmet og sitter i rullestol. Hun lurer på om datteren kan sitte i rullestolen under hele togturen og om hun må forhåndsbestille plass i forkant. Hun kom visst ikke frem på telefonen til NSB.

Og hvordan er det forresten med ramper. Må hun trengte hjelp til å løfte rullestolen opp på toget?.

Skrevet

betyr det at rullestolbrukere bare kan bruke de stasjonene?. Denne siden forsto jeg ikke.

Nei, jeg leser det som om rullestoler bare er tilgjengelig på de stasjonene. Altså, om du ikke har med egen rullestol, er det bare på de (Oslo S, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen and Trondheim) man kan låne dem.

Gjest Aviaana
Skrevet

Nei, jeg leser det som om rullestoler bare er tilgjengelig på de stasjonene. Altså, om du ikke har med egen rullestol, er det bare på de (Oslo S, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen and Trondheim) man kan låne dem.

ok, var litt usikker på hvordan jeg skulle tolke det. Hadde vært for ille om rullestolbrukere bare fikk bruke de stasjonene.

Skrevet

ok, var litt usikker på hvordan jeg skulle tolke det. Hadde vært for ille om rullestolbrukere bare fikk bruke de stasjonene.

Det skulle da bare mangle at de ikke får bruke alle stasjonene. Men ring med de og hør.

Gjest Aviaana
Skrevet

Det skulle da bare mangle at de ikke får bruke alle stasjonene. Men ring med de og hør.

problemet er bare at man ikke kommer frem på telefonen.

Skrevet

Jeg tror hun får hjelp til å løfte ombord.

For å være ærlig, jeg hadde ikke turt. Husker jeg ringte å spurte om tilgjengeligheten på Holmlia stasjon og fikk til svar at det skulle gå så greit. Så viste det seg etterpå at man måtte bruke heis for å komme opp og den var sjelden i orden + at det ikke fantes ramper.

Kanskje jeg er en pyse men jeg bruker ikke offentlig kommunikasjonsmidler her til lands. Dørene er for smale, ikke noe toalett som er brukbart, ikke ramper.

Jeg tror forresten det står en artikkel om det på NHF sine sider.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

For å være ærlig, jeg hadde ikke turt. Husker jeg ringte å spurte om tilgjengeligheten på Holmlia stasjon og fikk til svar at det skulle gå så greit. Så viste det seg etterpå at man måtte bruke heis for å komme opp og den var sjelden i orden + at det ikke fantes ramper.

Kanskje jeg er en pyse men jeg bruker ikke offentlig kommunikasjonsmidler her til lands. Dørene er for smale, ikke noe toalett som er brukbart, ikke ramper.

Jeg har også en skrekkopplevelse med å kjøre elektrisk rullestol på tog. Skulle ta en liten tur to-tre stasjoner for å vise lillegutten min hvordan det var å kjøre tog.

På stasjonen la konduktøren ut ramper for at jeg skulle kjøre inn på toget, jeg satte igeng og kjørte, men rampa var så bratt at rullestolen tippet bakover, og bare fordi den store sønnen min og konduktøren grep inn og holdt rullestolen, forhindret at jeg veltet bakover og ned på perronen.

Det var første og siste gang med elektrisk rullestol på tog for min del.

Hilsen

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg reiste med tog fra Trondheim til Oslo for noen dager siden. Det var ei dame i rullestol som skulle med toget. Det ble brettet ut en sånn rampe som hun kjørte inn og ut av toget på. Men jeg satt ikke i samme vogn som henne, så jeg vet ikke hvordan hun satt inne i toget. Jeg vil tro at de har et eller to seter som det er mulig å flytte på, og heller få plass til en rullestol. Rullestolen hun kjørte med var elektrisk, så det var iallfall ikke snakk om at hun kom seg ombord, satte seg over i et annet sete og slo sammen rullestolen.

Tror man bør/må si ifra om man skal sitte i rullestol på toget. De må kanskje forberede noe først.

Gjest Aviaana
Skrevet

må man så må man. De skal lande på Torp flyplass. Tror toget er eneste mulighet for dem for å komme til oslo. Det går en buss, men den er vel ikke tilgjengelig for elektrisk rullestol.

hørte at Kathrine Bråtane hadde tatt toget alene fra oslo til Risør. Problemet er vel som du sier hvis man skal på toalettet. Men tror disse menneskene bare må komme seg til Oslo på et vis og er innstilt på at det kan bli trangt og ukomfortabelt. Men jeg tenker mere på hvordan det er å orientere seg i Sandefjord i desember hvis det er mye snø. Men det må vel gå på et vis.

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg reiste med tog fra Trondheim til Oslo for noen dager siden. Det var ei dame i rullestol som skulle med toget. Det ble brettet ut en sånn rampe som hun kjørte inn og ut av toget på. Men jeg satt ikke i samme vogn som henne, så jeg vet ikke hvordan hun satt inne i toget. Jeg vil tro at de har et eller to seter som det er mulig å flytte på, og heller få plass til en rullestol. Rullestolen hun kjørte med var elektrisk, så det var iallfall ikke snakk om at hun kom seg ombord, satte seg over i et annet sete og slo sammen rullestolen.

Tror man bør/må si ifra om man skal sitte i rullestol på toget. De må kanskje forberede noe først.

Ja har sagt at hun må si ifra til NSB i forkant. Hun lurte mest på om hun kunne sitte i rullestolen under togturen og det mener jeg at hun kan. de skal reise i desember så det er ennå tid til å forberede reisen.

Skrevet

Jeg har også en skrekkopplevelse med å kjøre elektrisk rullestol på tog. Skulle ta en liten tur to-tre stasjoner for å vise lillegutten min hvordan det var å kjøre tog.

På stasjonen la konduktøren ut ramper for at jeg skulle kjøre inn på toget, jeg satte igeng og kjørte, men rampa var så bratt at rullestolen tippet bakover, og bare fordi den store sønnen min og konduktøren grep inn og holdt rullestolen, forhindret at jeg veltet bakover og ned på perronen.

Det var første og siste gang med elektrisk rullestol på tog for min del.

Hilsen

Takk :o)

Jeg visste at det ikke var noe å prøve. Du bare bekreftet mine mistanker. Jeg har bare manuell stol så jeg lurer på hvordan de regner med at man skal komme opp slike bratte ramper med den.

Flytoget er forresten veldig bra med rampe som de drar ut i trappa. Men toalettet prøvde jeg ikke.

Gjest Calóni
Skrevet

Ja har sagt at hun må si ifra til NSB i forkant. Hun lurte mest på om hun kunne sitte i rullestolen under togturen og det mener jeg at hun kan. de skal reise i desember så det er ennå tid til å forberede reisen.

Ja, damen som jeg så kjørte ombord i sin elektriske rullestol, og jeg kan ikke tenke meg at hun satte seg over i et annet sete, for så å lagre den elektriske en annen plass. Den kan jo ikke slås sammen, så der den får plass, får jo hun plass oppi den. Som sagt vil jeg tro at de har et eller to seter det er mulig å ta bort.

Skrevet

må man så må man. De skal lande på Torp flyplass. Tror toget er eneste mulighet for dem for å komme til oslo. Det går en buss, men den er vel ikke tilgjengelig for elektrisk rullestol.

hørte at Kathrine Bråtane hadde tatt toget alene fra oslo til Risør. Problemet er vel som du sier hvis man skal på toalettet. Men tror disse menneskene bare må komme seg til Oslo på et vis og er innstilt på at det kan bli trangt og ukomfortabelt. Men jeg tenker mere på hvordan det er å orientere seg i Sandefjord i desember hvis det er mye snø. Men det må vel gå på et vis.

Hadde det enda vært slik at må man så klarer man det. Men det er det dessverre ikke.

Og etter et par mislykkede løftinger hvor jeg har gått rett i bakken og slått meg så er ikke det aktuelt noe mer.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Det går ikke an å løfte elektriske rullestoler opp i tog.

Stolen veier i overkant av 100 kg og med en person oppi blir vekten 150 - 200 kg.

Det kan man ikke forvente at noen mennesker skal løfte.

Hilsen

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å satse på at det skal gå bra med elektrisk rullestol på togene, med mindre NSB kan bekrefte det, og da helst skriftlig.

Er det tvingende nødvendig at de reiser til Torp da, og ikke fx Gardermoen? Som Dorthe skriver, så er vel flytoget fra Gardermoen til Oslo langt bedre tilrettelagt enn vanlig tog.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Kontakt busselskapet og spør om det er mulig å få med elektrisk rullestol på bussen. Det er enkleste måten å komme fra Torp til Oslo på.

http://www.torpekspressen.no/om_oss.htm

Noen busser er tilrettelagt for å ta med rullestolbrukere.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...