Gå til innhold

uff, jeg er vis....

Anbefalte innlegg

Gjest tre vise menn
Skrevet

Kjente bare helt tilfeldig etter baki munnen, og der var det dukket opp en visdomstann! Var bare litt hud over den. Jeg har tannlegeskrekk! Er det virkelig så jævlig som dem skal ha det til? Jeg bør vel ringe tannlegen før den blir full av hull og råte og det som værre er. Takker hvis noen orker å berolige en stakkar.

Skrevet

Jeg har fått alle fine visdomstenner. Aldri hatt problemer med dem.

Det er ikke sikkert du heller får det.

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Ikke alle visdomstenner blir dårlige. Noen trekker dem ikke ut i det hele tatt. I mange tilfeller er det ikke plass til dem, og de blir trukket av den grunn. Og det er ikke så ille som noen vil ha det til, det å trekke.

Du får bedøvelse, så du skal ikke kjenne smerter ved trekking. Ikke nødvendig å springe til tannlegen, men ta opp dette m visdomstann ved neste årlige innkalling.

Skrevet

Kjøp en såkalt solo-tannbørste (bare en bust) som du får på apotek og i velutstyrte matbutikker. Så pusser du visdomstenner (om ikke alle tenner) med den daglig.

Grunnen til at folk får vondt i visdomstenner er enten at de vokser feil eller at det er enormt lett å få hull i dem. Vokser de greit, du har plass til dem og pusser bra så slipper du å trekke.

Jeg synes forøvrig at det gjorde mindre vondt å trekke visdomstann enn den pirkingen de driver med ved vanlig undersøkelse jeg da..

Hvis du vil gå til en tannlege i Akershus (Asker/Bærum) så kan jeg anbefale en veldig bra en

Skrevet

er ikke sikekrt det er nødvendig å gjøre noe med den... jeg har hatt problemer med to av mine som ikke har helt plass til å komme ut, men ifølge min tannlege så var det ikke lenger like vanlig å trekke dem, han ville heller vente og se om det gikk seg til av seg selv!

så hvis du ikke har noe vondt eller ubehag med dem så er det ikke noe å tenke på!

lykke til!

Gjest tre vise menn
Skrevet

Ikke alle visdomstenner blir dårlige. Noen trekker dem ikke ut i det hele tatt. I mange tilfeller er det ikke plass til dem, og de blir trukket av den grunn. Og det er ikke så ille som noen vil ha det til, det å trekke.

Du får bedøvelse, så du skal ikke kjenne smerter ved trekking. Ikke nødvendig å springe til tannlegen, men ta opp dette m visdomstann ved neste årlige innkalling.

Takker for svar. Det er ikke plass til denne tanna. Jeg vil ikke klare å dytte tannbørsten så langt bak i ganen.

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Takker for svar. Det er ikke plass til denne tanna. Jeg vil ikke klare å dytte tannbørsten så langt bak i ganen.

Da bør du vurdere tannlegetime. Hvis det er trangt om plassen, vil denne visdomstanna presse på de andre tennene også.

Tannlegen min sa fra til meg, ut i fra røntgenbilder, år før visdomstennene begynte å komme frem, at det ikke var plass til dem, og at de måtte trekkes når de begynte å komme frem. Har ikke din tannlege nevnt noe om det til deg?

Skrevet

Det treng slett ikkje bli så ille.

Eg har fått 3 så langt, det er litt dårlig plass no og den 4. rører litt på seg ein gong i året eller deromkring, og har vore på veg ut i årevis, litt plagsomt når den flytter på seg, blir litt sår i tannkjøttet over den, vondt i kjeven og iblant litt hoven i nærmeste lymfeknute i halsen. Går fort over. Har ellers ingen plager av visdomstennene.... og dessverre har eg ikkje blitt vis av dei heller LOL!!

Så ta det med ro, ikkje sikkert det blir eit problem for deg, men pass godt på tannpussen der bak, kan ofte vere vanskeleg å kome til, og da har det jo lett for å bli hol. Du fikk eit godt tips om å bruke mono-børste , prøv det og sjå korleis det går :)

Skrevet

Jeg har tannlegeskrekk de lux, men har trukket alle visdomstennene (ikke plass til dem), men det er noe av det greieste jeg har gjort hos tannlegen!

Hadde ikke vondt under trekkingen og heller ikke etterpå!

Så masse lykke til deg!

Skrevet

Alle mine fire vidomstenner har vært slik i rundt 10-15 år nå. De er halvveis ute og har noen hudfliker over seg. Foreløpig har det vært uproblematisk selv om tannlegen har tennene under oppsikt...

Skrevet

Jeg har to, og har trekt to...

Den ene som jeg trakk der sto røttene på kryss:S og takk gud så hadde jeg narkose når de trekte den... ikke F om jeg hadde gjort det uten. Dessuten gjorde den sånn at kjeven låste seg og jeg ikke fikk opp munnen på en stund, levde på suppe i de tider ja:(

De to jeg fortsatt har... de har de ikke blitt huller i ennå:) så bank i bordet.

Skrevet

Jeg hadde aldri hatt noen hull i tennene mine før jeg var hos tannlegen i fjor. Jeg tenkte det var enda en rutinekontroll, og at jeg selvfølgelig ikke hadde noen hull.

Da sier tannlegen: "du har hull i _alle_ visdomstennene!"

Jeg svarte "hehe... HÆ!" og trodde nesten ikke på ham.

Men det var dessverre sant, og nå er visdomstennene trukket, alle sammen.

Det var ikke noen gøy opplevelse å trekke - men jeg skal ikke utdype det noe (særlig fordi du ønsket å bli beroliget). Men jeg kan berolige deg med at om du må trekke dem, så er du i hvert fall ferdig med det en gang for alle.

Dessuten er det sikkert ikke alle som får problemer med visdomstennene heller, da.

Beroligende hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...