Gå til innhold

Hvorfor har vi det ikke bedre når vi egentlig har det så godt?

Anbefalte innlegg

Gjest ulykkelig i lykkeland
Skrevet

Hvorfor tror du vi ikke er lykkeligere, selv om vi bor i verdens beste land å bo i?

Mange er deprimerte og mange tar livet sitt. Hvorfor har vi det ikke bedre når vi egentlig har det så godt?

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Hvor hen står det?

Det står noe om det noen linjer over:befolkningen eldes

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Hvor hen står det?

Men dette er selvfølgelig ikke et fullstendig svar på spørsmålet ditt. Mange faktorer spiller inn.

Skrevet

Et svært så filosofisk spørsmål!

Kanskje det betyr at materielle goder og penger ikke er det viktigste i livet.... Jobbsituasjoner i dag er ofte preget av stress og det og vellykkes.

Jeg har det godt, til tross for smerter, jeg fokuserer på barna mine, humor, venner og familie.

De nære ting, som de sa før! Hvis en føler seg mislykket fordi karrieren går i dass, får ikke den flotteste bilen etc da er man mislykket, fordi til syvende og sist er det ikke det som teller.

Man må finne verdier som er varige. Jeg er definitivt anti-materialistisk, men hjemmet mitt er fullt av humør og latter.

Gjest Lillemarsipangris
Skrevet

Hvor hen står det?

Tips for å finne artikler på nett: Jeg skrev bare inn: depresjon velstand. Søkte, og fant flere artikler om emnet.

Men fint at du tar opp slike tema.

:-)

Gjest prex plutos
Skrevet

Man kan ikke vite hvordan man har det på topp, før man har vært på bunnen. Man vet ikke hva lykke er, før man har opplevd ulykke.

Alle disse opp og ned turene er selvsakt basert på personlig opplevelse, der en persons nedtur, kan være triviell men likevel veldig verdifull i forhold til å lære om livet.

Jeg tror nordmenn rett og slett ikke vet hvordan det er å leve under andre omstendigheter, og dermed ikke kjenner til andres livssituasjon, og i den grad ikke vet hvordan det er "på bunnen".

Hadde nordmenn levd ett år uten sykkelønnsordningen, uten forsikring og uten det sosialsystemet vi har under våre vinger, ville vi ha prissatt det mer. Hadde nordmenn levd ett år uten det aller nødvendigste som mat hus og klær ville vi ha verdsatt det mye mer.

Hadde friheten blitt tatt fra oss, enten ved krig eller fengsel ville vi ha prissatt friheten vi har mye mer.

Men også tatt i betrakning at vi alltid sammenligner oss med vår nabo. Har han et større hus enn meg, er han lykkerligere enn meg, har han penere barn eller mindre problemer. Vi nordmenn har vokst opp med janteloven. Man skal ikke tro man er bedre enn noen andre. Denne janteloven gir også større grunn til å passe på naboen, slik at han ikke blir bedre enn oss.

Det er iallefall mitt svar på det filosofiske spørsmål som ble satt av ulykkelig i lykkeland

Skrevet

Kanskje nettopp derfor.

Fordi vi har det såpass godt materielt, og alt er så lettvint.

Jeg tror Onkel Skrue var lykkeligere da han hadde tjent sin første tiøring etter hardt arbeid, enn da han kunne stupe i pengebingen sin hver morgen.

Skrevet

Man kan ikke vite hvordan man har det på topp, før man har vært på bunnen. Man vet ikke hva lykke er, før man har opplevd ulykke.

Alle disse opp og ned turene er selvsakt basert på personlig opplevelse, der en persons nedtur, kan være triviell men likevel veldig verdifull i forhold til å lære om livet.

Jeg tror nordmenn rett og slett ikke vet hvordan det er å leve under andre omstendigheter, og dermed ikke kjenner til andres livssituasjon, og i den grad ikke vet hvordan det er "på bunnen".

Hadde nordmenn levd ett år uten sykkelønnsordningen, uten forsikring og uten det sosialsystemet vi har under våre vinger, ville vi ha prissatt det mer. Hadde nordmenn levd ett år uten det aller nødvendigste som mat hus og klær ville vi ha verdsatt det mye mer.

Hadde friheten blitt tatt fra oss, enten ved krig eller fengsel ville vi ha prissatt friheten vi har mye mer.

Men også tatt i betrakning at vi alltid sammenligner oss med vår nabo. Har han et større hus enn meg, er han lykkerligere enn meg, har han penere barn eller mindre problemer. Vi nordmenn har vokst opp med janteloven. Man skal ikke tro man er bedre enn noen andre. Denne janteloven gir også større grunn til å passe på naboen, slik at han ikke blir bedre enn oss.

Det er iallefall mitt svar på det filosofiske spørsmål som ble satt av ulykkelig i lykkeland

Veldig godt skrevet.

Skrevet

Kloke ord!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...