Gå til innhold

Test: er du flink til å høre forskjell på fonemer i norske dialekter?

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zarine

5

• Dorthe

3

• Prozak

3

• ylvali1365381015

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Var ikke særlig god der jeg:( Klarte ikke engang å høre bra nok på den som er ganske lik min egen dialekt. De uttalte jo ordene helt feil jo! Fikk mellom 60 og 80% hele veien.

Gjest Aviaana
Skrevet

Var ikke særlig god der jeg:( Klarte ikke engang å høre bra nok på den som er ganske lik min egen dialekt. De uttalte jo ordene helt feil jo! Fikk mellom 60 og 80% hele veien.

hvilket område kommer du i fra? nord sør vest øst?

Skrevet

Jeg hadde alt riktig på Oslodialekten og omtrent halvparten riktig på de andre. Den siste var jo helt håpløst, både skvetten og selen var helt lik omtrent jo.

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg hadde alt riktig på Oslodialekten og omtrent halvparten riktig på de andre. Den siste var jo helt håpløst, både skvetten og selen var helt lik omtrent jo.

skulle det i det hele tatt være mulig å høre forskjell på den siste dialekten?.

Skrevet

Hadde 100% på den fra Oslo, Nesten 100% på den fra Bergen og 56% på den fra Harstad. Den siste hørte jeg ikke forskjell på i det hele tatt.

Morsom test!

Skrevet

Nei, men ikke si det til dem som ikke har tatt den ennå, da!

Skrevet

nei, det skulle vel ikke det men hvorfor fikk jeg flere feil da ;o)

Skrevet

TONEM, Aviaana, fonem er noko anna ;-)

1 feil på Bergen, var usikker ved eitt tilfelle og det var nok der det vart feil.

Alt rett på Oslo. Der var skilnadane så utprega at det var nesten vondt å høyre, hehe...

5 feil i Harstad - fire av dei på "selen", den syntes eg var vanskeleg og var usikker i mange valg. Her var ikkje tonema så klare som i vår dialekt.

I Radøy-dialekta fikk eg 9 av 16 - alt høyrdest ut som tonem1 for meg, eg valde (det som for meg ville vore tonem2) den andre varianten berre på eitt ord, så det var eit ganske forutsigbart resultat.

Ellers er dette med fonemar eit interessant fenomen. Eg veit ikkje om dei har det i svensk, men eg merker meg at gemalen har akkurat omvendt tonelag enn meg på ei rekke ord. Om *han* klarer å høyre det, det veit eg faktisk ikkje.

Men tenke på kinesisk og vietnamesisk osv da, der du har "same ordet" med 8 ulike tonelag... Da er ikkje 2 mykje å skryte av ;-)

Gjest Aviaana
Skrevet

kanskje det er andre ting enn tonemet som skiller ordene fra hverandre?.

Jeg fikk forøvrig full klaff på Oslo-testen, 8 av 10 riktig på bergensdialekten,7/8 på Harstad. Den siste gikk rett vest.. Aner ikke om det jeg fikk riktig på var pga ren tipping eller ikke

Skrevet

1 feil på Bergen, var usikker ved eitt tilfelle og det var nok der det vart feil.

Alt rett på Oslo. Der var skilnadane så utprega at det var nesten vondt å høyre, hehe...

5 feil i Harstad - fire av dei på "selen", den syntes eg var vanskeleg og var usikker i mange valg. Her var ikkje tonema så klare som i vår dialekt.

I Radøy-dialekta fikk eg 9 av 16 - alt høyrdest ut som tonem1 for meg, eg valde (det som for meg ville vore tonem2) den andre varianten berre på eitt ord, så det var eit ganske forutsigbart resultat.

Ellers er dette med fonemar eit interessant fenomen. Eg veit ikkje om dei har det i svensk, men eg merker meg at gemalen har akkurat omvendt tonelag enn meg på ei rekke ord. Om *han* klarer å høyre det, det veit eg faktisk ikkje.

Men tenke på kinesisk og vietnamesisk osv da, der du har "same ordet" med 8 ulike tonelag... Da er ikkje 2 mykje å skryte av ;-)

Får håpe ingen hugsar noko av dette dersom dei tar testen etter å ha lest mitt innlegg. Zarine, øydelegger ei vitskapleg undersøking, yiihaa!!

Nok eit tilfelle av å poste utan å tenke.

Gjest Aviaana
Skrevet

Det skulle vært en sånn " endreknapp her hvor en kunne rette opp skrivefeil og skriveleifer. Går litt fort i svingene her når jeg skriver;).

http://no.wikipedia.org/wiki/Tonem

De har det visst i svensk også.

Det må kreve veldig mye konsentrasjon for de som skal lære kinesisk. Ordet "ma" kan jo bety 8 forskjellige ting ut ifra tonefallet. Og stakkars de som hører dårlig i Kina. Ikke greit å skulle lese på leppene da.

Gjest Aviaana
Skrevet

hvis du trykker på " les mer om dialekten i xx" så får du svaret. Men sier det ikke her, da jeg venter på at flere skal ta testen.

Gjest Princess Peach
Skrevet

100% og 87% rett på Bergensdialekten.

100% rett på begge på Oslodialekten.

37% rett og 87% rett på Harstaddialekten.

Skrevet

hvis du trykker på " les mer om dialekten i xx" så får du svaret. Men sier det ikke her, da jeg venter på at flere skal ta testen.

Å, jeg har lest der allerede :o)

Skrevet

Det skulle vært en sånn " endreknapp her hvor en kunne rette opp skrivefeil og skriveleifer. Går litt fort i svingene her når jeg skriver;).

http://no.wikipedia.org/wiki/Tonem

De har det visst i svensk også.

Det må kreve veldig mye konsentrasjon for de som skal lære kinesisk. Ordet "ma" kan jo bety 8 forskjellige ting ut ifra tonefallet. Og stakkars de som hører dårlig i Kina. Ikke greit å skulle lese på leppene da.

Ja, eg prøvde meg litt på dei åtte uttalane av "ma" på kinesisk på ein sånn der nettstad ein gong. Det var litt krøkkete, får seie det!

Og endreknapp, er det noko som trengst meir her omkring enn det? Da kunne eg kanskje slippe å poste korreksjon til meg sjølv så ofte, LOL!!

Gjest Aviaana
Skrevet

100% og 87% rett på Bergensdialekten.

100% rett på begge på Oslodialekten.

37% rett og 87% rett på Harstaddialekten.

men hva fikk du på den siste dialekten Radøy?

Gjest Princess Peach
Skrevet

men hva fikk du på den siste dialekten Radøy?

Ops, glemte visst å ta den! Haha! :D

Skrevet

100% på oslo, 93% på Bergen, 85% på harstad og 50%=tilfeldig på den siste :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...